nieuw hier... ik zal me even voorstellen..

Gestart door animallovertje, november 02, 2008, 10:59:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

animallovertje

hooi, ik ben judith veldhuizen, ik ben 17 jaar oud....
we hebben sinds gisteren een parkietje.. genaamd: tips..  we zijn nog niet helemaal tevreden met de naam, dus als iemand nog leuke ideeën heeft dan hoor ik het graag:D

ik had net een heel verhaal getypt over hoe we aan de parkiet komen, maar toen was ie opeens weg, en nu moet ik dus helemaal overnieuw beginnen:D dat doe ik dan zo wel:P ik heb nu even geen zin meer:D
het was echt een mega-lang verhaal

animallovertje

oke, daar gaat ie dan...

een paar maanden geleden.. in de zomervakantie zag mijn moeder opeens een kanarie buiten vliegen. ik en mijn zusje wouden hem graag vangen en dat is na een half uur dan ook gelukt... de kanarie (door ons co genoemd:D) was in het begin erg schuw en zag er niet echt goed uit.. maar na een paar dagen goed te hebben gegeten en lekker warm binnen te hebben gezeten ging het al een stuk beter... ze begon echt vrolijk te worden en te fluiten in de kooi... nu vonden m'n zusje en ik het leuk als ze handtam zou worden.. dan konden we haar namelijk ook eens uit de kooi halen zonder teveel moeite te moeten doen om haar weer in de kooi te krijgen.. we zijn toen begonnen aan het wennen aan onze hand, ze was dol op appel en daarmee hebben we dus in totaal uren voor de kooi gestaan om haar uit onze hand te laten eten.. hier zat in het begin heeeel lang geen verandering in.. ze wou het niet aannemen.. alleen als je het in de kooi legde en wegliep.. toen we dat een poosje hadden gedaan.. hebben we haar alleen nog maar stukjes uit onze hand aangeboden.. als ze het niet pakte liepen we weg en probeerde het na een poosje weer... toen we dat heel lang hadden gedaan nam ze het opeens aan, en sinds vorige week was het dan eindelijk gelukt om haar op onze hand te laten staan.. donderdag was het de eerste keer dat ze op mijn vinger ging staan zonder haar eerst te lokken met de appel.. die kreeg ze daarna natuurlijk wel, en dat wist ze dan ook, maar het was voor ons een super grote verbetering.. we hadden met elkaar afgesproken dat we nog tot zaterdagavond goed zouden oefenen en haar daarna in de kamer te laten vliegen..
zaterdagochtend heb ik haar dus weer een poos gevoerd.. dat was erg leuk om te doen nu, want ze kwam al snel op mijn hand zitten. toen moest ik om 1 uur weg... toen ik om 3 uur thuis kwam wou ik haar kooi schoonmaken, maar toen lag ze dood in de koooi.. ik schrok heel erg, want toen ik haar voor het laatst zag was alles nog goed, ze floot, ze at, ze vloog heen en weer.. we weten nog steeds niet waardoor ze is doodgegaan, maar we vonden het wel heel erg, vooral omdat we nu eindelijk zo ver waren...

toen ik gisteren de kooi goed schoon had gemaakt besloten we om nu een parkiet te kopen, we hadden de kooi toch al en we vonden het toch leuk om weer een vogeltje te hebben, maar nu 1 die wat makkelijker tam te maken was.
we kwamen in een tuincentrum, maar toen we daar kwamen zijn de verkoopster dat ze alleen wat oudere parkieten hadden en dat oudere parkieten niet meer tam te maken waren.. ze waren van het voorjaar dus al een paar maanden oud.. ik had hier nog nooit van gehoord, want ik dacht dat het wel moeilijker zou zijn als ze ouder waren, maar niet dat het helemaal niet meer mogelijk was. dus ik vroeg wat door.. dat het ook niet mogelijk was om ze alleen maar op je vinger te laten lopen als je iets lekkers hebt ( net als de kanarie dus) maar dat was dus niet meer mogelijk volgens haar.. toen waren we wel teleurgesteld. we zijn toen toch nog even naar een andere dierenwinkel geweest en daar was wel een jonge parkiet!!! die hebben we dus toen maar meegenomen, want het was echt een schattig beestje!
ze zit nu nog erg stil in een hoekje van de kooi.. ze heeft al wel gegeten en gedronken maar is erg verlegen.. dat snap ik ook wel, want ze is uit haar vertrouwde plekje weggehaald en nu in een heel nieuwe omgeving beland.. we proberen rustig tegen haar te praten als we langskomen en er in het begin nog maar niet teveel aandacht aan te besteden, ze moet eerst maar eens rustig wennen aan de nieuwe situatie voor we verder gaan met het tam maken...
we willen misschien over een poosje nog een parkiet erbij voor tips, maar we willen haar / of hem:D eerst goed tam hebben, omdat dat makkelijker zou zijn dan bij 2 parkieten tegelijk tam proberen te maken, werd ons verteld...

nou dit was dus de voorstellings ronde:D
ik vraag me nu toch af of de verkoopster gelijk had.. zijn oudere parkieten echt niet meer tam te maken of is het alleen (een stuk) moeilijker?

groetjes judith

Mars

Hallo Judith,

Welkom op het forum!
Wat oudere parkietjes zijn best tam te maken en 2 tegelijk ook. Het duurt alleen wat langer, maar als ik dat zo lees hebben jullie aardig wat geduld! Erg jammer van de kanarie, maar blijkbaar heeft hij buiten toch een virusje/verkoudheid opgelopen.
Maar dat hij bij jullie is geweest heeft dan toch iets opgeleverd: jullie zijn besmet met het vogelvirus :)

Heel veel plezier met Tips (of Tipsy), lees alle verhalen op de site van Parkietenfreak.nl eventjes door. Daar kun je alles vinden over tam maken (maar jullie lijken al op de juiste weg te zijn!), gedrag en de juiste voeding (lees dat vooral even door!).

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

hillie

Welkom judith op dit forum.
Als je vragen heb kan die hier altijd opzoeken en als je er nog niet uitkomt altijd nog stellen.
Veel plezier met jullie parkietje.


groeten hilde

animallovertje


animallovertje

met tips gaat het best goed.. ik vind alleen wel dat ie wel heeel stilletjes in de kooi zit.. dit zijn we niet gewend, omdat co altijd vanaf de eerste dag al druk door de kooi heen en weer vloog..

is dit normaal??
en kan je eigenlijk zomaar een 2e parkiet erbij doen? kan er dan geen ruzie ofzo ontstaan?

Piknikki

Kanaries en parkietjes zijn eigenlijk niet met elkaar te vergelijken.
Heb je al geprobeerd tegen Tips te gaan praten? Of zet een leuk muziekje op, misschien gaat Tips dan "meezingen". :)
Als Tips over een week nog zo stil is, kun je je echt gaan afvragen wat er mis is.

Als je een nieuw parkietje koopt, kun je deze beter een week/twee weken in een apart kooitje naast het parkietje zetten wat je al hebt.
Als de parkietjes aan elkaars gezelschap gewend zijn, zullen ze elkaar in de meeste gevallen accepteren.
Er zou wat gekibbel kunnen ontstaan zo nu en dan, maar opzich is dit normaal, en laat ze de "ruzie" zelf oplossen, tenzij ze echt gaan vechten en bijten. Een beetje naar elkaar pikken is dus geen ramp. Zorg dan wel dat de kooi groot genoeg is voor twee parkietjes, en dat je twee of drie voerbakjes hebt. Eventueel ook twee schommeltjes. Zo kun je ruzies al voorkomen. :)
Of je tweede parkietje een mannetje op popje wordt, mag je zelf bepalen. Twee mannetjes, twee popjes, of mannetje en popje.. het maakt niet uit.

animallovertje

okej... jah ik praat zachtjes met haar.. en af en toe fluit ze ook wel, bijvoorbeeld als ze de tv hoort of als de trein langs komt of de telefoon gaat:D

alleen.. om nou een heel apparte kooi te kopen voor 2 weken vind ik wel een beetje zonde.... en wanneer is een kooi groot genoeg???

Petr@

Is toch ook wel handig hoor als je 2 kooien heb zeker met 2 parkieten.

Je kunt het als ziekenboeg gebruiken mocht het ooit nodig zijn. Of als ze toch niet met elkaar overweg kunnen.


En oudere parkieten zijn zeker tam te maken. Duurt wat langer maar zeker niet onmogelijk hoor.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

animallovertje

ja, maar ik weet dus nu al zeker dat mijn ouders dat zeker niet willen hebben, dan dus maar geen 2e pakiet, of... ?

animallovertje

ik was net bij de dierenwinkel om trosgierst te halen, het was een andere dierenwinkel dan de 2 andere waar ik was geweest:D daar zaten dus ook weer parkieten en degene die daar zaten waren erg mooi en nog heel jong.. dat was ook te zien aan de veren... ze bleken 8 weken oud te zijn. sommige waren wat ouder, en die hadden ook mooiere kleuren (vond ik)
ik ben toen naar huis gefietst en heb overlegt wat ik zou doen... toen hebben we besloten er toch maar 1 mee te nemen, zeker ook omdat tips nog steeds erg stil op z'n stokje zat... als het niet ging kom ik hem weer terug brengen naar de dierenwinkel.. de nieuwe zat gelijk al aan m'n vinger te pikken toen ik hem uit het doosje wou halen :-* hij is echt heel mooi en hij ziet er al tammer uit dan die ander.. het ging gelijk heel goed met die 2. eerst fladderde ze wat in het rond.. toen zaten ze allebei op de stok, maar dan wel allebei de andere kant op te kijken.. te vlogen ze weer wat en toen gingen ze allebei op de grond zitten.. en toen m'n andere parkiet weer op de stok vloog ging de  nieuwe parkiet er ook zitten.. eerst heel ver uit elkaar, maar nu zijn ze dicht naar elkaar toegekropen en staan ze naast elkaar op de stok. ze hebben net elkaar ook heel lang aan lopen kijken en nu is tips z'n veren aan het schoonmaken en heeft al meer geluid gemaakt in deze paar minuten dan dat ie sinds zaterdag heeft gedaan.. ik kan nu echt al zien dat het voor tips geweldig is! ze lijkt zich veeel en echt veeeeel beter te voelen!

we hebben trouwens nog geen naam voor de nieuwe.. ik wil het even met de rest bespreken en kheb eigenlijk ook echt nog geen ideeën

animallovertje

nu heb ik toch een vraag...
voor de makkelijkheid noem ik de nieuwe parkiet even piet:P

piet en tips zitten nu allebei op de stok... piet aan de ene kant en tips komt dan elke keer naar piet toe, om met haar snavel de snavel van piet aan te raken... eerst liet piet dit gebeuren maar de 2e keer houdt ze elke keer als tips eraan komt haar kop naar de andere kant zodat tips er niet bij kan.. tips gaat dan weer naar achter en komt even later weer terug om het nog eens te proberen.. na een paar keer pikte piet toch tips even.. het was niet aggresief ofzo.. het zag er meer uit alsof ze even wou laten zien dat ze dit niet leuk vond.. ze ging ook niet achter tips aan ofzo.. maar bleef gewoon op haar stokje zitten.. tips ging weg, maar kwam even later weer dichterbij.. ik weet nu niet of ze weer heeft geprobeerd om met haar snavel tegen de snavel van piet aan te gaan, maar nu zie ik dat tips gewoon aant eten is en piet rustig aan de andere kant van de kooi zit..

is dit gewoon verkenningsgedrag van elkaar, of moet ik me zorgen maken?

hillie

Dit is waarschijnlijk gewoon verkennings gedrag.
Je kan het even aanzien maar zolang ze elkaar niet verwonden.
Kan je ze waarschijnlijk gewoon hun gang laten gaan.

eigenlijk had je ze eerst apart moeten zetten in aparte kooi.
dan hadden ze elkaar zo goed leren kennen.
Je kan de kooi ook op nieuwe inrichten nu dan denken ze allebei dat ze een nieuwe kooi hebben.

animallovertje

het is ondertussen helemaal goed tussen die 2.. ze zitten geen moment appart van elkaar... altijd op dezelfde stok enzo:D:D en ook geven ze elkaar van die kusjes en piepen ze lekker tegen elkaar ;)