Kamer voliere?

Gestart door marian, oktober 25, 2008, 08:46:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marian

Ik heb een vraag.
Ik heb laatst de kamer volière Montana villa casa 1 (60x60x134 cm.) in de winkel zien staan
en ben hier helemaal weg van.
Maar nu is mijn vraag, is dit niet heel erg overdreven voor onze Rocky (1 parkiet dus).
Hij mag dagelijks uit de kooi en verveeld zich ook niet in zijn kooi.
Wat zijn de voordelen (of nadelen) voor Rocky ten opzichte van een normale kooi?
Ik kan zelf komen op meer ruimte en dat ik meer speeltjes op kan hangen.
Graag hoor ik jullie reacties.

Met vriendelijke groet,
Marian

Mars

Ik denk dat hij het, als hij eenmaal gewend is, heerlijk vindt. Hij heeft dan de ruitme de boel te ontdekken, een beetje te fladderen. Meer speeltjes en meer houten dingen om te slopen.

Als je het leuk vindt, zou ik dat zeker doen. Ik heb voor 4 een iets grotere, maar het is echt heerlijk voor de vogels!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Chicowen

Ik denk dat het voor Rocky heerlijk is! Ik heb zelf ook een montana (villa casa 2) voor 4 parkieten en ze vinden het heerlijk!
Als het in je huis past dan zou ik het zeker doen!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Caradow

Nadeel:
Wanneer je eenmaal een dergelijk verblijf hebt aangeschaft, is er geen houden meer aan je verslaving en zal Rocky vast niet lang meer alleen zitten ;)

En om een serieus nadeel te benoemen, zeker als hij alleen zit, kan het voorkomen dat Rocky niet goed kan wennen aan een groot verblijf en dat hij veel liever in zijn gewone ruime kooi zou willen blijven zitten. Dat hij de grotere ruimte minder als veilige haven kan aanvaarden. Maar die kans is vrij klein en de meesten vinden het natuurlijk alleen maar heerlijk!

Mijn opinie is, hoe groter hoe beter en zal je dus niet snel adviseren om het NIET te doen ;)

Ikzelf heb (geen montana) een voliere van 105x60x170 (lxbxh) voor 4 en ook hier vinden ze het heerlijk (hoewel ze daarnaast ook nog hele dagen los zijn ;))

marian

Bedankt voor de snelle reacties.
Hij zal er waarschijnlijk wel komen, de volière dan.
Ook aan een speel maatje voor Rocky hebben we al wel gedacht, hij zal dus waarschijnlijk wel niet alleen blijven.
Nu heb ik nog een vraag.
Rocky is nu een week of 10 a 11 oud erg tam en een mannetje,
maak de leeftijd van een 2e parkietje ook uit?
en of het een mannetje of een vrouwtje is?
Is er verschil tussen het met elkaar overweg kunnen tussen 2 mannetjes of een mannetje en vrouwtje?
Als het doorgaat willen we natuurlijk wel een goed maatje voor Rocky Hebben. ;)

Met vriendelijke groet,
Marian

roha

Leuk zeg, dat je zo'n heerlijk grote voliere voor je parkiet gaat aanschaffen!  ;D

Wat betreft een 2e parkiet maakt de leeftijd niet uit, ook niet of het een mannetje of een popje is. Dat laatste komt pas aan de orde wanneer je meer dan 2 parkietjes neemt. Je hoeft ook niet bang te zijn dat er kleintjes komen bij een mannetje en een vrouwtje. Eitjes leggen doen ze vaak pas wanneer je een broedgelegenheid aanbiedt.
Het ligt er eigenlijk alleen aan of de 2 parkieten elkaar aardig vinden, dus aan het karakter van de parkieten, dus niet aan het geslacht. Daarom is het beter om ze eerst aan elkaar te laten wennen in hun eigen kooien en goed te observeren hoe ze op elkaar reageren. Na een tijdje kan je ze met toezicht bij elkaar zetten. Gaan ze niet vechten tot bloedens toe, dan zal het vast goed gaan. Zo ver zal het vast niet komen, over het algemeen zijn parkieten erg blij met een maatje. :)

marian

De voliere is besteld, het is de Montana villa casa 1 geworden. ;D
En inderdaad Caradow Rocky blijft niet lang meer alleen.
We krijgen er 1 uit een nestje van Marjolein.
Als je toch zo'n kleintje ziet word je toch op slag verliefd.  :-*
We kunnen haast niet wachten tot ons kleintje oud genoeg is om hem op te halen.

Groetjes,
Marian

Chicowen

Super leuk zo'n mooie voliere voor één van onze kleintjes en zijn/haar toekomstige vriendje Rocky. ;)

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

marian

Hij is er!  ;D
Gisteravond is de volière gekomen.
We hebben hem in elkaar gezet en Rocky is er vanmorgen in gedaan.
Hij begon meteen te kwetteren en van het ene speeltje naar het andere te fladderen (elke keer even spelen en dan weer naar de volgende).
Ook veel met zijn kopje ja knikken, echt geweldig om te zien.   :-*

Hier wat foto's:
http://album.parkietenweb.nl/v/users/marian/voliere/ (Ik weet niet hoe ik de link korter kan maken?!)

Groetjes,
Marian

Mars

Wauw wat een dappere vent... Die van mij zijn er eerst een week lang met een boog omheen gevlogen en toen ze er eenmaal in zaten hebben ze even getest of ze zichzelf te pletter konden vliegen tegen de tralies :)

Maar ik moet zeggen: nu ze eenmaal gewend zijn is de voliere helemaal top! Ik zie gewoon twee parkietjes helemaal opbloeien (nog meer dan normaal).

Dus heel veel plezier ermee, zo te horen komt dat helemaal goed!!!!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Chicowen

Hej Marian,

Wat gaaf. :D Hij hangt ook lekker vol, dus Rocky zal zich niet vervelen. ;)
Heel veel plezier met de mooie voliere!

Liefs,
Marjolein
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

roha

Dat ziet er gezellig uit!!  ;D

marian

Hij is inderdaad erg dapper, we zijn dan ook erg trots op hem.
En Marjolein ook 1 van jou kleintjes zal zich hier prima gaan vermaken!!  ;)
We kunnen eigenlijk haast niet wachten tot hij of zij komt, het is jammer dat het zo ver weg is, anders waren we allang een keer langs gekomen.

Kunnen jullie ons nog advies geven over hoe we het aan moeten pakken met de tweede parkiet.
Eerst in een kooi apart naast de volière, om te wennen aan Rocky en tam te maken. Of om hem direct in de volière te plaatsen.
Rocky is erg nieuwschierig en zeker niet bang, hij zal er waarschijnlijk direct op af gaan (lekker spelen).  :P

Groetjes,
Marian

Mars

Dat kun je het beste even aankijken. Het liefste laat je ze even naast elkaar kennis maken. Maar persoonlijk heb ik het vaak niet over mijn hart kunnen krijgen als ze naar elkaar gingen roepen. Bovendien hadden mijn mannen in het begin wat aanpassingsproblemen en aten daardoor slecht. Als het geen problemen oplevert kun je ze dan beter bij elkaar zetten.

Immers: hoe eerder hij/zij het naar zijn zin heeft, hoe sneller hij tam zal worden.

Mocht je ze bij elkaar zetten, blijf er dan eerst wel bij :) Je kunt het bijvoorbeeld ook eerst een uurtje proberen en dit steedsw at opboouwen. Maar egzien de ruimte zal het wel wat meevallen.

En: doordat Mar en Ramon hem haar regelmatig in de handen hebben, zal hij/zij ook niet zo heel erg bang zijn. Dus nog sneller tam, als hij/zij het niet al is.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Chicowen

Dat gaat vast goedkomen marian. ;)
En inderdaad in eerste instantie misschien even ernaast, maar als je ziet dat het contact eigenlijk al vrij goed gaat, dan kun je ze (onder toezicht) bij elkaar zetten. De voliere is groot genoeg, dus ze zullen allebei wel een eigen plekje kunnen vinden. ;)
Als het goed is, is de kleine straks in ieder geval niet bang voor handen meer. ;) We nemen alle kleintjes iets van 2x per dag in de hand, dus die kennen ze al. ;)
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Caradow

Mooie voliere Marian :)

En ik sluit me aan bij het even aankijken verhaal.
Toen ik 2 aanwinsten uit de dierenwinkel kreeg, hebben die wel even apart gezeten om ze ook goed te laten wenen aan handen in een kleinere kooi.
De 2 kleintjes die ik bij Mars vandaan had, zaten vlak na thuiskomst al los bovenop de kooi trosgierst te knabbelen en hebben gelijk in de grote voliere bij de rest overnacht. (daar zijn ze toen uit zichzelf samen met de rest al gaan zitten)
Het maakt zoveel verschil als de kleintjes al aan handen gewent zijn en aan het huiskamerleven!