Wat voor vogel is dit?

Gestart door Kleintjes, oktober 30, 2008, 14:09:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleintjes

Weet iemand wat dit voor 'n schatje is? Ik heb hem vanmorgen gevonden, verstijfd van de kou. Ik kan met Google niks passends vinden.
Uiteraard wil hem zo snel mogelijk weer vrij laten, dus zodra hij wat bijgekomen is. Tenzij 't 'n veogeltje is wat hier niet in 't wild hoort.

Groetjes en liefs van ons aan jullie

[verwijderd door de beheerder]
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Milo-Pixel

Een vuurgoudhaantje misschien? Ik kan net niet zien of hij een soort goud-achtig strookje/streepje over zijn kopje heeft lopen..

Kleintjes

#2
Hoihoi,

de kleine Hummel heeft inderdaad 'n geel streepje / vlekje op z'n koppie. Verder is hij bruinig met zwart. Dun zwart snaveltje en lange dunne beentjes. Zingt erg mooi trouwens, hij is volgens mij weer goed op de been hihi.

Even met Google gezocht op goudhaantje. Volgens mij is hij inderdaad 'n kleine Goudhaan  :D
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Milo-Pixel

#3
Dan denk ik dat het een vuurgoudhaan is ;).

Kijk anders even op de site: www.vogelvisie.nl
Dan kan je kijken naar alle soorten, en als je dan kijkt naar het goudhaantje, en het vuurgoudhaantje (ik gok namelijk dat het één van deze twee is), zal je vast een van de twee herkennen.

Goed dat je hem opgevangen hebt ;D, nu hopen dat de ukkepuk snel weer de natuur in kan.


Edit: ik zie nu dat je al gegoogled hebt ;). Een goudhaantje dus ;D

Kleintjes

bedankt voor de link! Die foto is echt duidelijk.
Dit kleine Hummeltje is dus echt 'n Goudhaantje hihi.
Ik laat hem morgenvroeg vrij, ik wil hem niet de regen in jagen  :( Tenzij: Hoe eerder hoe beter natuurlijk.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Audrey

Zou ik ook doen, en zien dat hij niet te warm krijgt vannacht zodat hij morgen niet te erg moet wennen. Het is wss al een hele luxe dat hij eventjes droog zit en wat eten krijgt.  :) Misschien kun je morgen nog een potje met wat eten of een mezenbol of zo zetten/hangen? Mocht hij wat verzwakt zijn, dan kan hij in ieder geval wat eten vinden.
Goed dat je hem helpt wat aan te sterken  ;D

Kleintjes

Hoihoi,

we hebben besloten om Hummeltje toch al eerder te laten gaan. We hebben hem vanmiddag vrijgelaten in de tuin. Gelukkig was 't inmiddels droog (ik HAAT in de regen naar m'n werk rijden op de scooter  >:() Hij was erg blij dat hij weer buiten is en vloog regelrecht de grote conifeer in. Daar heeft hij nog 'n tijdje gezeten. Waar hij nu heen verhuisd is weet ik niet maar er is genoeg te eten te vinden in de tuin (ligt nog 'n berg takken waar allerlei beesjes in wonen.. brrrrrr) en broodkruimels.

Hij was erg fit, vrolijk en actief genoeg, vandaar dat we besloten hem te laten gaan; eerder dan gepland hihi. Nouja, gepland... zoiets plan je niet  ;) Ik hou de boel wel in de gaten, als hij nog in de buurt is dan zal ik hem vast nog wel eens horen.

De Kleintjes vonden 't bezoekertje erg gezellig. Hummeltje zat in 't ziekenkooitje (die was tenminste niet te groot zodat ie zoek zou raken  ;)) en stond op de tafel. Ze hebben samen gekwetterd en gefloten, prachtig im te horen wat voor 'n fantastisch stemmetje zo'n Goudhaantje heeft!!!

In ieder geval: Hij heeft lekker kunnen bijkomen, wat kunnen eten en drinken en vrolijk gebabbeld met grote vrienden  :D En wij hebben van hem mogen genieten.

Bij deze dus: Hummeltje, 't ga je goed kleine schat!

Zo, dat was 't 'avontuur' voor vandaag hahaha. Iedereen blij; beestje geholpen- prettig gezang gehoord en gebabbel- goede daad gedaan  ;D

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Caradow


Moppers

Jup, een goudhaantje. Het is trouwens gewoon een volwassen exemplaar hoor. Ze zijn gewoon erg klein, het is de kleinste vogelsoort van Europa.
Bij de dierenambulance krijgen we vanaf september altijd veel meldingen van gevonden goudhaantjes. Ik ben een keer meegereden naar een melding van wat later een goudhaantje bleek te zijn. Die zat waarschijnlijk verstopt in strobalen die men voor een kartrace voor een van de ministeries had neergelegd. Ik heb toen later thuis wat opgezocht over dit merkwaardige vogeltje:
Deze soort is hier in Nederland een wintergast, maar de exemplaren die je nu hier vindt zijn trekkers (het laatste deel van de trek). Ze trekken vanuit het Noorden naar het Zuiden. Vaak zoeken ze onderweg een plekje om even uit te rusten, en zo komen ze vaak bij mensen in de tuin terecht. Veel mensen kennen de soort niet en zien het vogeltje aan voor een jong vinkje bijvoorbeeld. Goudhaantjes zijn niet schuw van aard, ze zijn niet bang voor mensen.
Kennelijk was dit friemeltje bij jou toe aan een rustpauze, en die heeft hij gehad ook! Hij is vast helemaal op krachten gekomen en gaat nu weer verder op zoek naar een plekje voor de winter.


Kleintjes

Hoihoi,

't was goed te merken dat ze niet schuw zijn voor mensen. Toen we hem buiten wilden laten bleef hij nog even lekker zitten op m'n hand  ;) Na even de voetjes gewarmd te hebben is hij toch gaan vliegen.

Is toch vrij bijzonder om zo'n klein hummeltje te zien, laat staan dat je hem vast hebt. Zo klein, zo zacht en vooral zo licht! Je merkte 't niet als hij op de hand zat, ongelofeloos  :)

Hij heeft lekker mogen rusten, in 't 'pensionnetje' en van alle gemakken voorzien; water, wat te eten en gezelschap van 4 praatjesmakers (die 't overigens ook erg gezellig vonden  :P).
Wie weet zien we hem nog wel eens, anders zijn de foto's er nog altijd als herinnering aan Hummeltje :-*

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

chrikske

Even terzijde  :P

Wat gaf je hummeltje in die korte periode te eten?
Gewoon parkietenzaad?

Mvg Christophe

btw: heel tof van je dat je het vogeltje weer op krachten hebt gebracht  :D