kale buik

Gestart door martijn1976, oktober 29, 2008, 17:00:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

martijn1976

Goededag,
We zijn in het bezit van twee parkieten. mannetje en een popje.
Zijn vanaf het begin al samen en verder geen problemen gehad.
Het popje is inmiddels meer dan een jaar oud en geslachtsrijp. Ze heeft 5 eitjes gelegd en ziet er allemaal verder goed uit. Maar... sinds ze bezig is met het broeden is haar buik helemaal kaal geworden! tot aan de huid toe. Verder eet ze goed en is actief.
Kan iemand ons vertellen wat er aan de hand kan zijn?
Verveling of te weinig aandacht?

Groetjes,
Martijn

Ilse*

Hoi Martijn,

Welkom op het forum! :)

Zie je haar plukken aan haar buikje?
Ligt ze veel op de eitjes?
Zitten de parkietjes binnen of buiten?
Is de huid op haar buikje ook rood of geirriteerd? Of zitten er plekjes?
Tot hoever is het kaal? Alleen de onderbuik of de gehele buik?

Groetjes, Ilse

martijn1976

Hoi Ilse.

Dank je!

Ze zitten lekker binnen. Niet bij een deur of raam. Zitten met z'n tweeen in de kooi. Af en toe komt ze uit het broedhokje om te eten of te communiceren met haar partner  8).
We zien haar eigenlijk niet zelf de veren uit het lijfje trekken. Ziet er uit alsof het erg droog is. Soort schuurplekken. Was in begin van het broeden vrij rood en nu ziet het er droog uit. De veren liggen eigenlijk alleen in het broedhokje. Er ligt wel een heel klein laagje schelpenzand in het broedhokje. Je zit het holletje op de bodem nog wel zitten waar ze haar eitjes in kan leggen. Wanneer ze er uit is controleeren we het hokje ook even. maar niet altijd. Vanf het begin hebben we dit gedaan. De eitjes liggen ook door het hele broedhokje. haar buik is kaal  van boven naar beneden ( ongeveer anderhalve cm breed ) en vanaf vandaag ook haar borst. ( lijkt op structuur van een kipfilet ).
Ze oogt verder echter gezond en vrolijk. Wanneer we in het hokje gekeken hebben schiet ze gelijk terug alsof ze wilt controleren of haar eitjes er nog liggen.
Dit is allemaal begonnen vanaf het moment dat ze haar eerste eitje heeft gelegd.

Groetjes

Caradow

dat si vrij normaal. Er zijn meer poppen die ofwel door het broeden zelf ofwel omdat ze wat veertjes uittrekken tijdens het broeden om de eieren goed warm te houden.

Ilse*

Hoi Martijn,

Tijdens het broeden kan het buikje kaler worden, zo houdt ze de eitjes warm (onder de veertjes is het warm dan op de veertjes).
Het droge kan ook komen door het broeden (liggen op de eitjes). Het kan ook door het schelpenzand komen, dit is namelijk geen goede bodembedekking voor een broedblokje. Beter kun je houtvezel (zaagsel, maar grotere vlokken) of geen bodembedekking gebruiken. Hou het buikje goed in de gaten, maar ik denk dat het door het broeden komt (mijn ene popje Scotty had dat ook, zie topic 'Wil Scotty broeden?' (als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt)).

Stoor haar verder niet teveel (dus niet teveel in het blokje kijken). 1 of 2x per dag mag je in het blokje kijken en het liefst als het popje dan niet in het blok zit. Let ook goed op de luchtvochtigheid van de omgeving van het broedblokje (is die tussen de 55 en 65%?).

Groetjes, Ilse



Ow Renate was me net voor ;)

martijn1976

Hoi Ilse! ( tweede maal )  :)

Het schelpenzand zal ik nu maar dan laten liggen.Stoorde haar eigenlijk ook niet erg veel maar was wat ongerust. Ik zal de luchtvochtigheod controleren. Staart en vleugelveren heeft ze nog. We houden het in de gaten. Ik woon zelf in Nieuwegein. Ben ook op zoek naar een goede vogelsarts. Weet jij een adres als ik vragen mag?
Misschien dat we wel wat foto's kunnen plaatsen van haar buikje.

Groetjes

martijn1976

Bedankt trouwens vor de moeite! parkiet-o-loog lees ik?  ;D

Ilse*

#7
Hoi Martijn,

Hier staan vogelartsen:
http://parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php

Je kan eventueel een foto plaatsen van haar buikje (als je die hebt).

Groetjes, Ilse


Off-topic:
Citaat van: martijn1976 op oktober 29, 2008, 17:44:15
Bedankt trouwens vor de moeite! parkiet-o-loog lees ik?  ;D
Ahum... Dat is wel een heel groot woord voor mij, maar bedankt voor het complimentje! :)