parkiet in het wild vs parkiet in gevangenschap

Gestart door thespinx, oktober 28, 2008, 20:05:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

thespinx

Zyn onze parkieten in gevangenschap ongelukkiger dan ze laten merken ?Kunnen parkieten in gevangenschap perfect gelukkig zyn los van hun natuurlijke omgeving waar ze zich verplaatsen in zwermen van honderden in de plaats van met zen viertjes in een kooi?!De statistieken spreken in elk geval niet in het voordeel van de dieren in gevangenschap daar hun collegas in het wild soms een pak ouder worden dan de dieren in gevangenschap.We kunnen ze dan wel zoet houden met spiegeltjes en klimgerief toch in hoeverre heeft dit nut.Of zie ik het verkeerd in ? :(

Parkieten-Freak

Citaat van: thespinx op oktober 28, 2008, 20:05:43
Zijn onze parkieten in gevangenschap ongelukkiger dan ze laten merken? Kunnen parkieten in gevangenschap perfect gelukkig zijn los van hun natuurlijke omgeving waar ze zich verplaatsen in zwermen van honderden in plaats van met zijn viertjes in een kooi?!
De grasparkiet als huisdier maakt deze vergelijking niet.
Belangrijk is dat de vogel (vogel)vriendjes heeft of een mensenvriend die hem veel aandacht schenkt. Daarnaast heeft hij ruimte nodig om vrij te kunnen vliegen.
Een parkiet die moederziel alleen in de kooi zit en geen aandacht krijgt is vrijwel zeker ongelukkig.
Citeer
De statistieken spreken in elk geval niet in het voordeel van de dieren in gevangenschap daar hun collega's in het wild soms een pak ouder worden dan de dieren in gevangenschap.
Deze conclusie is zeer discutabel. De grasparkiet in de vrije natuur staat namelijk bloot aan allerlei gevaren. (Voedselgebrek, roofvogels etc).
Citeer
We kunnen ze dan wel zoet houden met spiegeltjes en klimgerief toch in hoeverre heeft dit nut. Of zie ik het verkeerd in ? :(
Nee hoor je ziet het niet verkeerd in.
Waarom houden mensen huisdieren zoals vogels, honden en katten? Heel simpel, het zijn gezelschapsdieren voor de mens.
Grasparkieten zijn intelligent, spelen graag en hebben speeltjes nodig omdat ze zich anders wel eens kunnen gaan vervelen. Vogels in de vrije natuur hebben het druk met eten zoeken, een partner vinden, jonkies grootbrengen etc.


DobbyFloppy

dat denk ik niet. ik denk dat ze best tevreden zijn
zolang ze genoeg speelruimte hebben en af toe de kooi uit kunnen om te vliegen
Floppy (l) die is heel vaak blij
en Floppy (l) en Dobby (r) worden ook heel vaak blij als ze in me vest mogen knagen na het eten
helemaal tjilpen en doen
ze uitten zich door lichaamstaal, ga er maar eens op letten als je zelf een kromsnaveltje hebt  ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

DobbyFloppy

let er inderdaad wel op als je er eentje heb dat ie genoeg aandacht krijgt
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

marian

goede vraag!

En natuurlijk ga ik antwoorden dat het voor een parkietje helemaal niet erg is om "gevangen" te zijn. Maar dit zeg ik puur vanuit mijn visie op een huisdier.
Mits een parkietje goed verzorgd word, veel mag vliegen, in zijn waarde gelaten word, dan denk ik niet dat hij snel zal wegkwijnen.

Maar ik krijg de kriebels van mensen die een parkietje kopen, een mooie kooi, en dan er verder niets mee doen, dus niet laten vliegen enz. Neem dan een goudvis, denk ik dan!

Bij ons worden de parkietjes minstens 10 jaar (heb er zelf 4 gehad, mijn man 5 en samen ook nog 1) Ik weet dus niet hoe oud ze worden in het wild, maar daar heb je weer te maken met roofvogels enz.

Groetjes,
marian
en een kusje van Rocky!

roha

Onze parkietjes weten niet beter, die zijn al in gevangenschap geboren.
Haal je een parkiet/dier uit het wild, zeker bij volwassen dieren, dan zal het dier hoogstwaarschijnlijk niet gelukkig zijn.

mick

CiteerMaar ik krijg de kriebels van mensen die een parkietje kopen, een mooie kooi, en dan er verder niets mee doen, dus niet laten vliegen enz. Neem dan een goudvis, denk ik dan!

Hmm, hier ben ik het niet mee eens ik heb een 1 parkietje plus een mooie kooi voor en hij vliegt hier niet door het huis. Maar ik verzorg hem naar mijn mening goed en hij krijgt genoeg voedsel + aandacht  en hij heeft speeltjes waar hij zichzelf mee kan vermaken.

DarkWolf

En wat versta je onder een grote kooi? Als je buiten een megavoliere hebt waar ze echt in kunnen vliegen, oke dan. Maar een kooi binnen kan nooit breed genoeg zijn om te vliegen..Je parkiet zal dus hoogstens beetje van stokje naar stukje kunnen hoppen.
Ik vind ook wel dat vogels hun vleugels moeten kunnen strekken, en dat gaat niet in hun kooi (tenzij, zoals ik al zei, je ze buiten in een grote voliere steekt waar ze plaats zat hebben).
Nee, dan sluit ik me aan bij Marian en kun je beter een goudvis in een groot aquarium kopen..

mick

Klopt de verkoper zei dat ik er 5 parkieten in kan houden maar hij kan klauteren en hoppen ja.

DarkWolf

Je kan in veel kamervolieres meer dan 1 parkiet houden..het zal dus wrs zo'n voliere zijn die groot is maar niet breed? De verkoper had op zich wel gelijk, maar parkieten moeten ook hun vleugels eens kunnen strekken..Daarvoor hebben ze namelijk ook die dingen gekregen, die hangen daar niet voor de sier hoor ???

mick


Moppers

Citeerhet is geen voillier maar een kooi
Ik denk dat dat het punt van Darkwolf alleen maar ondersteunt.

Terug naar de stelling.
Wat mensen heel vaak vergeten is dat een huisdier een heel ander dier is dan zijn wilde soortgenoot. De huisgrasparkiet en de wilde grasparkiet hebben dezelfde voorouders, maar het zijn zeker niet dezelfde dieren. Daarom kun je ze ook niet met elkaar vergelijken wat behoeftes betreft.
De huisgrasparkiet heeft door het generatie lange domesticatie proces, wat inmiddels allang voltooid is, een genetische verandering doorgemaakt. De genen van de huisparkiet zijn anders dan die van de wilde parkiet. Daarom kan een huisparkiet ook niet overleven in het wild, en kan een wilde parkiet niet overleven in gevangenschap (en kan je die ook niet tam maken).

Ik weet zeker dat mijn vogeltjes hier bij mij gelukkiger zijn dan wanneer ze gewoon buiten zouden leven. Afgezien van dat ze het hier gewoon goed hebben, hebben ze hier ook nog jaren voor de boeg, met soortgenootjes, goede voeding die dagelijks aangeboden wordt, genoeg speeltjes om zich te vermaken, medische zorg als ze dat nodig hebben, bescherming voor het weer, genoeg ruimte en vlieguren.
In de buitenwereld hebben ze het volgende:
Eten dat ze zelf moeten zoeken, maar ze weten niet hoe dat moet en wat eetbaar is en wat niet: ze hebben honger.
Alle elementen van moeder natuur op hun dak, regen, wind, kou en geen verenpak wat daarop ingestemd is aangezien mijn vogeltjes altijd binnen hebben gezeten: ze hebben het koud.
Vijanden zoals katten, eksters, meeuwen, ratten en allerlei andere dieren die hun het leven kunnen ontnemen als dat nog niet is gebeurd door de twee eerder genoemde factoren: ze hebben angst.
Daarnaast hebben ze ook geen soortgenootje. Al zouden ze die wel hebben, ze komen niet toe aan samen kroelen, elkaar poetsen, samen spelen, want ze zijn op zoek naar eten, een warm plekje, en een schuilplaats voor hun vijanden.

Dus als mijn parkieten het bewustzijn zouden hebben waardoor ze zouden kunnen kiezen, dan kiezen ze zeker voor een fijn, lang en gezond leven in gevangenschap boven 1 dag in de vrije natuur gevolgd door een onprettige dood.

Petr@

Zo zou ik het toch niet willen noemen hoor dat de huisgrasparkiet in gevangenschap leeft.Ik zou het pas zo noemen als ze de hele dag in een kooi opgesloten zitten en helemaal niks mee gedaan wordt.

Ik weet zeker dat mijn 6 parkieten het heel erg naar hun zin hebben hier in huis. Nou hebben ze wel geluk dat ze inderdaad elke dag behoorlijk wat kunnen vliegen door het huis(uren achter elkaar). Spelletjes doen, gewoon lekker veel aandacht geven.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016