kruipersziekte

Gestart door ugly, oktober 26, 2008, 23:37:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ugly

Eén van onze twee parkieten heeft alle kenmerken van de kruipersiekte. Kaal, lelijk, maar verder volkomen vitaal en aktief.
Nu is de kooi met vogels in het begin van de zomer buiten gezet zodat ze het hele jaar door buiten konden blijven. Ondanks dat ze redelijk goed beschut zitten, extra's zoals gierst en honingstokjes krijgen, zijn wij nu bang dat het toch te koud wordt voor die kale. Ook al hangt er een nestkastje in. De andere parkiet gaat daar wel in, de kale echter niet.
Graag advies wat wijsheid is in deze. Halen we ze nu binnen? Dan kunnen ze dus niet meer naar buiten deze winter. Of denken we te menselijk en kunnen de vogels zich goed redden??
Wie weet wat we het beste kunnen doen?


Parkieten-Freak

Hallo Ugly,
Schoonheid is relatief, wat de een mooi vindt, vind de ander lelijk.
Een kruipertje is net zo goed mooi als welke andere grasparkiet dan ook. Wat echter veel belangrijker is: jouw kruipertje is een levend wezen dat recht heeft op voedsel, goede verzorging, aandacht en warmte. Bij jou zal dat allemaal dik in orde zijn, mensen die niets om hun vogels geven, stellen hier hun vraag niet.  ;)
Wat betreft warmte nog het volgende: het wordt nu echt te koud buiten. Haal hem/haar en zijn vriendje maar lekker naar binnen.  ;)




roha

Allereerst wil ik je welkom heten hier op het forum!  :)

Als jou parkiet helemaal geen verenpak heeft, is het verstandig om hem/haar naar binnen te halen. De veren juist zorgen ervoor dat een vogel buiten kan blijven. Zonder veren kost het alleen maar energie om warm te blijven, met de kans dat het te weinig warmt wordt vast/tegengehouden en dus uiteindelijk er onder bezwijkt.
Of je haalt alleen de kale parkiet naar binnen, of je zet ze met z'n allen naar binnen, wat wel zo gezellig is voor elkaar.

ugly

Oke, twee duidelijke antwoorden die eigenlijk al bevestigden wat we zelf dachten. We halen het duo naar binnen. Het blijft voor ons gewoon een levend wezen waarvoor wij de verantwoording hebben om het zo fijn mogelijk te laten leven.
Dank voor jullie reacties.

Kleintjes

Hoihoi,

als je parkietje 'n kruipertje is zou ik je afraden om met ze te gaan broeden Als je 'n koppeltje hebt tenminste  ;)). Al wordt 't nestkastje momenteel gebruikt als schuilplaatsje, als je 'n koppel hebt dan is er de kans dat ze gaan broeden. De kans is namelijk groot dat de kleintjes dan dragers zullen gaan worden; ze kunnen dan kruipersziekte bij zich hebben en andere vogels ziek maken zonder zelf ziek te zijn.
Gebruik de zoekfunctie maar eens, dan kun je al heel wat vinden over de kruipersziekte.

Ik zou ze inderdaad ook naar binnen halen, daar kan ik me alleen bij aansluiten.Voor 'de kale' wordt 't nu echt te koud buiten. Hij heeft, zoals al eerder geschreven. geen isolerend verenpak; zonder jas is 't buiten veel te koud. Ik zou ze gezellig samen naar binnen halen, dan is niemand alleen  :)

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Moppers

Dat je parkietje kaal is wil nog niet zeggen dat het een kruipertje is hoor. Het kenmerk van de kruipersziekte is dat de slagpennen in vleugels en staart kort na de aangroei uitvallen, of onvolledig groeien.

Ik denk ook dat het verstandig is je parkietjes binnen te halen. Maar ik denk ook dat het verstandig is om er achter te komen wat je kale parkietje nu werkelijk heeft. Je kunt je parkietje op kruipersziekte laten testen. Er is een vogelarts in Nederland naar wie je een beetje ontlasting kunt opsturen, zodat ze de ontlasting kunnen testen. Kruipersziekte kan namelijk in de ontlasting aangetoond worden.
Als het geen kruipersziekte blijkt te zijn, wat ik vermoed, dan is er een andere oorzaak voor de kaalheid van je parkietje. Misschien heeft hij een huidaandoening, of trekt hij de veren zelf uit door stress of een andere oorzaak. Kortom, het lijkt mij de moeite waard de echte oorzaak van zijn kaalheid te achterhalen.