pootje??

Gestart door pj_duffel, oktober 26, 2008, 18:31:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pj_duffel

hoi,ben ik weer.jim (mijn lievelingsparkiet) kan wel grijpen met zijn pootje,maar er niet op leunen  :( help,als het morgen niet beter is staat ie apart (we wonen te ver van een dierenarts,bijna 3 uur rijden,dat kan niet voor zo'n beesje vind ik) tips voor helpen

DarkWolf

Met hem apart te zetten ga je hem niet helpen hoor..
Parkieten kunnen wel tamelijk goed tegen autorijden, mijn ene parkiet heb ik gekocht bij een kweker die 2,5u van hier woonde..Was totaal geen probleem. Mijn 2e parkiet was op halfuurtje rijden maar door de avondspits stonden we ook uur in de file en was ook geen probleem.
Kan je enkel aanraden om morgen naar de dierenarts te gaan als je parkiet nog steeds niet op zijn pootje steunt.

Caradow

Tja.. apart zetten maak je niemand beter mee.. geloof ook niet dat dat zin heeft...

Als je wilt weten wat er aan de hand is, dan zul je toch een reisje moeten maken...
Daarbij is het risico bij een zeer pootje toch heel anders dan bij een zwaar zieke vogel die bijv al heel erg zwak is. Maar dan nog, niet helpen zet zeker geen zoden aan de dijk..

Daar worden ze echt niet minder van hoor.. die van mij zijn ook het hele land al doorgeweest

pj_duffel

ik heb de ziekte door,hij heeft zijn pootje bezeerd(kan er wel mee grijpen maar niet stabiel opstaan)en zijn vleugeltje(een penveer) afgehaald.

Mars

Maar als het pootje niet gebruikt wordt, kan het gebroken zijn. De enige manier om hem dan te helpen is het laten spalken.
Kijk het dus even een dagje aan, gebruikt hij het pootje niet, dan ziet er niets anders op dan hem naar een dierenarts te brengen. Tenzij je het hem aan wilt doen dat hij er nooit meer gebruik van zal kunnen maken.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

Citaat van: pj_duffel op oktober 27, 2008, 19:09:13
ik heb de ziekte door,hij heeft zijn pootje bezeerd(kan er wel mee grijpen maar niet stabiel opstaan)en zijn vleugeltje(een penveer) afgehaald.

Heeft je parkiet nou zelf zijn penveer eraf gehaald? Bedoel je dat, of heb jij dat gedaan bij je parkiet?
Verder ben ik ook van mening dat je het pootje het best even na laat kijken door een dierenarts.

pj_duffel

hij heeft hem er zelf afgehaald

roha

okay, dan lijkt het me dat ie ergens vast heeft gezeten. Je zegt zelf al bezeerd, maar weet je ook al waaraan?
Tis belangerijk dat je dit weet, want dan kun je maatregelen nemen, zodat het niet nog een keer kan gebeuren.

pj_duffel

ik heb hem bestudeerd,en ik weet het,hij kan nog alles,eten,drinken,vliegen maar staan...hij houd zijn pootjes in elkaar,(zoals ze op een stokje staan,maar dan zonder stokje)en daarom kan hij er niet op staan,hoe hou je nu die pootjes,teentjes open?

roha

Lijkt me nog altijd slim om de dierenarts er naar te laten kijken, deze kan evt. ook nog pijnstillers geven.

Weet je nou al hoe het is gebeurt?

pj_duffel

hij heeft geen pijn,dus is medicatie overbodig.nee,geen idee hoe het is gebeurd.mmar zijn teentjes houd hijgewoon toe,zal een foto proberen sturen;

Jacko

Citaat van: pj_duffel op oktober 28, 2008, 17:23:19
hij heeft geen pijn,dus is medicatie overbodig

Hoe weet je dat? ...

pj_duffel

parkieten krijsen of piepen toch?? of je ziet ze anders dan anders doen,hij is gewoon normaal,behalve dan dat pootje.

DarkWolf

Snap het niet hoor ??? Staat je parkiet mss op rust, dan trekken ze ook een pootje op en houden ze het dicht..
Maar als het dat niet is ga dan aub naar de vogelarts, beter een keer teveel dan te weinig toch!?

Caradow

Citaat van: pj_duffel op oktober 28, 2008, 17:23:19
hij heeft geen pijn,dus is medicatie overbodig.nee,geen idee hoe het is gebeurd.mmar zijn teentjes houd hijgewoon toe,zal een foto proberen sturen;


Je hoeft geen foto te sturen PJ.. Je moet gewoon zorgen dat je langs de VA gaat. Een parkiet geeft op hele andere manieren aan dat ze pijn hebben dan krijsen en piepen. Het zijn prooidieren weet je nog! Zodra die laten zie dat ze zwak zijn zijn ze ten dode opgeschreven.
Je hebt nu herhaaldelijk het advies gekregen om een bezoek aan een VA te brengen, er is duidelijk iets niet in orde met het pootje.  Ik zou als ik jou was dit advies ter harte nemen, in het belang van je parkietje.

roha

Citaat van: pj_duffel op oktober 28, 2008, 17:46:17
parkieten krijsen of piepen toch?? of je ziet ze anders dan anders doen,hij is gewoon normaal,behalve dan dat pootje.

Dus hij doet anders dan normaal met z'n pootje, dus waarschijnlijk wel pijn.
even een noot hierbij ter verduidelijking.
Ik heb bij een dierenambulance gewerkt, daar had ik eens een patrijsvogel bij iemand opgehaald, die was gewond geraakt.
Deze vogel had z'n vel van z'n hoofd eraf, dat vel hing nog vast aan z'n hoofd. Maar aan het gedrag van de patrijsvogel was niet te zien dat hij erge pijn had. Later toe ik de vogel had gebracht bij een arts van de vogelopvang, bleek dat we naar de vogel z'n hersens zaten te kijken en dat hij vreselijke pijn had. Best logisch als je erover nadenkt. Ik gaf aan waarom de vogel dan normaal gedrag vertoonde, als antwoord kreeg ik dat dat instinct is van een vogel. Niet laten zien dat ze zwak zijn.
Ik wil hiermee dus duidelijk maken dat een dier vaak instinctief weet hoe hij moet reageren in welke situatie.

Caradow

Hier gaat een slotje op...

PJ: je laat duidelijk blijken dat je niet van plan bent om met jou vogeltje naar een VA te gaan en zelf aan te blijven modderen.
Om te voorkomen dat er nu een hele discussie gaat ontstaan over het wel of niet naar de VA en over wat er nu aan de hand is, wat wij niet kunnen beoordelen, sluit ik dit topic. Wanneer er nieuws te melden is over een diagnose of verder verloop, kun je mij een pb sturen met het verzoek het topic te heropenen.