parkiet knaagt veel speeltjes kapot

Gestart door cynthia, oktober 24, 2008, 22:00:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

cynthia

de laatste tijd knaagt mijn parkiet veel aan speeltje zijn schommeltje waar hij op zit is al half aangeknaagt en een speeltje heeft ie al belletje eraf geknaagt
hij heeft een sepiaschelp en mineraal stokje en krijgt genoeg extra zoals trosgierst en van die krackers
wat is hier aan te doen
bedankt voor de reaties

chrikske

Ik zou hem een wilgentak of fruittakjes geven die hij met alle plezier kan verpulveren.
volgens mij gaat hij dan minder aan zijn speeltjes beginnen knagen maar veeleerder aan de takken.  ;)

Mvg Christophe

Moppers

Citeerhij heeft een sepiaschelp en mineraal stokje en krijgt genoeg extra zoals trosgierst en van die krackers
De sepiaschelp kun je er het beste uit halen, er zit veel te veel zout in. Het mineralen stokje is uitstekend!
Let met ongezonde extra's zoals trosgierst erop dat hij er niet teveel van binnenkrijgt. Een grasparkiet mag maximaal een halve sliert trosgierst per week. Krackers en bijvoorbeeld snoepstengels zitten vaak bomvel met suiker, dat is niet gezond. Je kunt ook gezonde dingen als extraatje geven, zoals fruit of groenten. Dat is zelfs erg aan te raden. Meer informatie over het geven van groenten en fruit (welke soorten wel en niet, wat doe je als ze het niet willen eten etc) kun je vinden mbv de zoekfunctie.

Wat betreft het slopen van speeltjes:
Parkieten zijn nou eenmaal slopers van nature. Ze vinden het leuk om aan dingen te knagen, en dat houdt hun snavel ook in goede conditie. Sommige speeltjes zijn speciaal gericht op de knaagbehoefte van de parkiet, die zijn bijvoorbeeld gemaakt van touw en hout. Je kunt zelf ook sisaltouw in de kooi hangen, dat spelen de meeste parkietjes graag mee.
Speeltjes zijn vervangbaar, maar als je echt niet wilt dat je parkiet aan de speeltjes knaagt, kun je naast het geven van de takken zoals Christophe al zegt, ook kiezen voor stevige speeltjes. Er is een collectie van speeltjes op de markt die erg duurzaam zijn, ze zijn gemaakt van hard (doorzichtig) plastic en metaal. Ik weet dat de Vogelkelder ze verkoopt. Volgens mij is het een Amerikaans merk, weet het niet zeker (misschien weet een van de andere forumleden dit?).
Hier een voorbeeldje, ik heb dit speeltje zelf ook: http://www.de-vogelkelder.nl/webshop_products_details.asp?menuid=smenu5&catid=143&page=&pagecount=&search=&sort=&prodid=1780.
Er staan nog meer dergelijke speeltjes op deze website, onder het kopje speelgoed - acryl, waar dit speeltje ook tussen staat. Ik ben zelf erg tevreden met de speeltjes uit deze lijn, en mijn vogeltjes ook.