speeltjes of niet?

Gestart door Bryan, oktober 21, 2008, 15:13:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bryan

Ik heb nog een vraagje ^^.
De kweker waar mijn parkietje vandaan komt zei tegen mij dat ik geen speeltjes in de parkiet zijn kooi moest doen omdat dit het proces van tam maken kon beïnvloeden.
Is dit ook echt zo? Wordt de parkiet dan niet eenzaam als ik op school ben?
Zo ja, aan wat voor speeltjes moet ik dan denken?

groetjes,
Bryan

DarkWolf

Nou die kweker weet ook niet waar ie over praat ???
Zeker en vast speeltjes ophangen ;D Dat vind je parkiet super, je zou zelf toch ook niet graag in een klein kamertje zitten zonder iets om je mee bezig te houden?
Kijk maar eens in de dierenwinkel rond, genoeg speeltjes te vinden voor parkieten. Allerlei soorten hangers met allerlei soorten belletjes, schommeltjes, misschien eventueel een spiegeltje,...Ook kun je zelf dingen maken met sisaltouw. Ik scoubidou bv erg graag, dus met wit katoen maak ik mijn eigen hangertjes en ook heb ik een hangbrugje gemaakt.

Jasmin

Ik ben het eens met Darkwolf
Die kweker weet niet waar hij het over heeft ::)
Speeltjes zijn onmisbaar in een parkietenkooi, dan kunnen ze zich niet gaan vervelen.
Als ze zich wel gaan vervelen kunnen ze ziek worden of gaan verentrekken en dat moet voorkomen worden.

lees deze links ook eens, je kunt er leuke ideetjes vandaan halen ;)

http://parkietenfreak.nl/a-speelgoed.php

http://parkietenfreak.nl/r-parkietenboom.php

Groetjes Jasmin

Kleintjes

Hallo Bryan en welkom op 't forum.

Ik zou wel voor speeltjes kiezen, zeker omdat zoals je zelf al aangaf je nog naar school gaat. Je parkietje zal dan toch 'de tijd moeten doden'  en zich lekker kunnen uitleven met speeltjes.
Speeltjes zijn er in allerlei soorten en maten. Kijk bv maar eens op de site van onze sponsor www.de-vogelkelder.nl , die hebben 'n groot assortiment. Bij de gewone dieren(speciaal)zaak is er ook ruime keuze; van schommeltjes tot balletjes en de hele ratteplan  ;)

Wat 't tammaken betreft: Lijkt me niet echt geloofwaardig wat de kweker je vertelde, vaak zijn speeltjes 'n hulpje bij 't hand tam maken van parkietjes. Parkietjes zijn van nature actieve diertjes die, zonder afleiding, allerlei nare gewoontes kunnen gaan ontwikkelen zoals andere papegaai-achtigen.

Kaalplukken, veren bijten, krijsen, om maar even enkele voorbeelden van stereotyp gedrag te geven. Stereotyp gedrag is gedrag dat de vogel (in dit geval dan) zichzelf aanleert om zich lekker te voelen. Dit gedrag kan echter schadelijk zijn voor de vogel. Even 'n voorbeeld over schadelijk gedrag bij paarden: Paarden kunnen gaan weven (heen en weer slingeren zonder de voorbenen te verzetten) en dat leidt tot onherstelbare schade aan de gewrichten. Dit komt door verveling omdat er niets te doen is.

Dit is iets wat je allemaal kunt voorkomen door afleiding, dus speeltjes zijn wel degelijk belangrijk. Afleiding door middel van speeltjes houden je parkietje lichamelijk en geestelijk gezond omdat er geen verveling ontstaat waardoor dus die slechte gewoontes kunnen ontstaan.

Ik zou je dus aanraden om je parkietje toch speelgoedjes aan te bieden zodat hij zich niet gaat vervelen en ik denk dat je maatje er erg blij mee zal zijn. De keuze wat voor soort speeltjes ligt aan jou, 't is natuurlijk uitproberen wat de kleine rakker wel en niet leuk vindt. Kijk niet vreemd op als hij de eerste tijd niet naar z'n speeltjes omkijkt of er zelfs wat bang voor is, dit is heel normaal en na enige tijd zal de nieuwsgierigheid de overhand nemen en zal hij eens gaan kijken wat dat voor iets nieuws is.

Ik hoop dat met deze info wat kunt  :) Speeltjes kunnen zoals reeds gezegd zelfs handig zijn bij 't tammaken.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Piknikki

Inderdaad, parkietjes kunnen in het begin wel bang zijn van nieuwe speeltjes. Hier duurde het ook een hele poos voordat de speeltjes werden aangeraakt. Meestal kun je het even voordoen hoe een speeltje werkt, en dan denk het parkietje ook "goh, moet ik zelf ook maar eens gaan proberen". :D
En dan kun je ook samen met je maatje spelen, en krijgen jullie een band met elkaar - zo kunnen speeltjes ook helpen bij het tam maken. ;)

Probeer gewoon allerlei speeltjes uit! Van hout, leer, touw, plastic, metaal, papier, er zijn zelfs speeltjes met een vilt-achtig spul. Met belletjes, met kleurtjes, met grappige vormpjes, speelgoed wat geluid maakt, sloopspeelgoed.. Er zijn zoveel mogelijkheden. Kun je zelf ook kijken naar hoe je parkietje speelt, en zul je zelf merken wat hij wel of niet leuk vindt. :)

Bryan

Oke hartstikke bedankt!  :D
Hij heeft al een schommeltje waar die zo af en toe op zit maar ga is bij de dierenwinkel langs om wat leuke speeltjes voor mijn parkiet te kopen.  :)


groetjes,
Bryan

Ingrid

Hoi Bryan,

Welkom op het forum :)
Hier staat een topic over speelgoed: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=11208.0

Wanneer je een vraag hebt, kun je eerst de zoekfunctie gebruiken: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search
Op veel vragen is dan al een antwoord te vinden. Mocht er na het gebruik van de zoekfunctie een vraag nog steeds onbeantwoord blijven dan kun je die natuurlijk altijd op het forum stellen.

Groetjes, Ingrid

noet

Hee Bryan,

Speeltjes zijn natuurlijk goed  ;D maar als je je parkietje tam wil maken is het niet slim om er al een spiegeltje in te hangen.
Omdat het parkietje zichzelf niet herkent denk hij dat hij een maatje heeft en zal dan minder aandacht aan jou besteden.

Ook is het soms nodig  om je parkietje voor te doen wat speelgoed is..........dus in de kooi hangen of leggen en zelf ermee spelen. Je zal zien dat hij nieuwsgierig word en na verloop van tijd zelf gaat spelen.

Succes.

Jasmin

Citaat van: noet op oktober 24, 2008, 15:28:19
Speeltjes zijn natuurlijk goed  ;D maar als je je parkietje tam wil maken is het niet slim om er al een spiegeltje in te hangen.
Omdat het parkietje zichzelf niet herkent denk hij dat hij een maatje heeft en zal dan minder aandacht aan jou besteden.

Dat is niet waar, je kan ook 2 parkietjes tegelijk tam maken en dat kan net zo makkelijk als 1.
Een spiegeltje kan het tam maken ook makkelijker maken als hij zijn spiegeltje leuk vind kan je het in je hand nemen
en misschien wil je parkietje wel opstappen om bij zijn speeltje te komen. Dus een spiegeltje in de kooi maakt meestal niet uit ;)

Groetjes Jasmin

hillie

En het is ook nog per parkiet verschillend, de een wordt er wel agressief van en een ander weer niet.
Dat moet je denk ik even zelf ondervinden of je parkiet er agressief van wordt of niet.

DobbyFloppy

Citaat van: Jasmin op oktober 24, 2008, 16:43:05
Dat is niet waar, je kan ook 2 parkietjes tegelijk tam maken en dat kan net zo makkelijk als 1.
Een spiegeltje kan het tam maken ook makkelijker maken als hij zijn spiegeltje leuk vind kan je het in je hand nemen
en misschien wil je parkietje wel opstappen om bij zijn speeltje te komen. Dus een spiegeltje in de kooi maakt meestal niet uit ;)

Groetjes Jasmin

is het zo dat voor sommigen vogels een bedreigen ken zijn het spiegeltje, want je hebt ook zo'n huisje met vogelkop die eruitsteekt
ken dit een bedreiging voor sommigen zijn??

Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

hillie

Volgens mij is het niet bedreigend voor de parkieten.
Ze denken dat het een vriendje is en daarom worden ze agressief omdat ze daar geobserbeerd worden door die ander parkiet in de spiegeltje.
En daarom houden sommige mensen het spiegeltje uit de kooi.

DobbyFloppy

ok dat heb ik gehoord, maar mensen die zeiden is bedreigend, maar gewoon anders omschreven
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13