Kortwieken

Gestart door Anneke en Fransca, augustus 12, 2005, 15:22:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Anneke en Fransca

:blush:
Wij hebben onze Coco (Agaman) laten kortwieken, iets waar we heel veel spijt van hebben. Het is nl. niet netjes gebeurd en het is allemaal wat rafelig. Ook heeft het Coco heeeeeeeeeeeeeel veel stress opgeleverd. Groeien de vleugeltjes wel weer aan, hoe lang duurt dat, komt het weer goed na de rui en wanneer is die rui dan en hoevaak per jaar?

Anneke en Fransca

Parkieten-Freak

Lees ook even dit topic door:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?sho...3&hl=kortwieken

Ik hoop dat de veren aan de vleugeltjes weer goed terug zullen komen.
Het zal afwachten zijn helaas...... :(


Safrena

#2
Hey Anneke en Fransca

Ik hoop ook dat de vleugeltjes niet verkeerd gekortwiekt zijn  :(

Als ze er weer aangroeien duurt dit minstens ongeveer  6 maanden voor je parkietje weer zal kunnen vliegen

vele groetjes

jessay

kortwieken is volgens mij altijd rafelig of ze moeten pennen eruit trekken en das helemaal vogel onvriendelijk.

Zoland de pennen niet gebloed hebben moet volgend mij alles gewoon weer goed aan groeien.

gr jess.

nico

hoi
ik ga vanavond ook mijn pistache laten kortwieken maar is dat wel goed  :unsure: ?? is dat waar dat dat beter is om tam te maken ??ik heb dat gehoord in de dierenwinkel <_<
wat moet ik doen?? :unsure:

Sonja

Hoi Nico,

NIET kortwieken!
Daar wordt je parkietje echt niet tam door.  :(
Je parkietje kun je alleen met veel liefde en geduld tam maken, niet door te kortwieken.
Een dierenwinkel die beweert dat parkietjes tam worden, door ze te kortwieken, is een slechte dierenwinkel.
Door te kortwieken ontneem je je lieve vriendje zijn belangrijkste eigenschap, nl. vliegen. Een vogel heeft zijn vleugeltjes tenslotte niet voor niets gekregen.
Doe dit alsjeblieft je kleine vriend niet aan.

Hier kun je nog veel meer informatie lezen over dit onderwerp:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?sho...1&hl=kortwieken

Ik hoop dat je een goede beslissing neemt, en je parkietje zijn mooie vleugels laat houden!

Groetjes, Sonja.

Safrena

Hey Nico


In een dierenwinkel zeggen ze makkelijk laat je parkietje maar kortwieken dan zijn ze sneller tam

Het tegendeel is waar. Ik sluit me helemaal aan bij Sonja

Je parkietje tam krijgen begint gewoon met het vertrouwen van je parkietje te winnen en niet door hem/haar kort te wieken

Lees zeker even de link die sonja je heeft meegegeven en lees ook even onderstaande link over kortwieken ;)

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?showtopic=783

Vele groetjes

Salina

Wat lees ik nou weer kortwieken  :blink:
Jeetje zeg koop je een parkietje om hem te laten kortwieken?
Neem een parkiet omdat je van vogels houdt en geloof me met veel tijd en geduld komt het echt goed om je parkiet tam te maken..wil je hem niet laten vliegen laat hem dan is zun kooitje..maar laat niet zo´n beesie niet zoiets meemaken omdat jij het zo nodig vindt.
Hoe vindt jij het als we je benen eraf halen zodat je niet kunt weglopen slaat toch nergens op..nu kun je wel denken ja maar ik ben een mens maar beesten hebben gevoel en ook een hart. Misschien reageer ik te overdreven voor sommigen maar ik zeg gewoon mijn mening..sorry als ik hierdoor mensen kwets maar ik vindt dit echt niet kunnen  :(

Groetjes Salina

Chantalleke

Hoi Salina,

Ik begrijp wat je wil zeggen. Volgens mij is op het forum echter al verschillende keren terug te vinden dat de vergelijken met mensen hun benen afnemen een beetje vreemd is. Kortwieken is meestal tijdelijk. Ook ik ben absoluut géén voorstander van kortwieken (tenzij het echt móet om een medische reden!!)

Er zijn veel dierenwinkels en ook kwekers die beweren dat het tam maken makkelijker wordt. Misschien geloven ze dit echt, of weten ze niet beter.... Ik denk dat het veel mooier is om het vertrouwen te winnen van een vliegende vogel. Het geeft toch gewoon een kick als zo'n beestje helemaal op vrijwillige basis naar je toe gevlogen komt  :D

Alleen begrijp ik ook dat er mensen zijn die net hun eerste vogeltje hebben gekocht en afgaan op het oordeel van de kweker of dierenwinkel. Gelukkig zijn er forums als deze en is er veel informatie over het kortwieken.

Mijn mening: NIET DOEN! Tenzij een dierenarts beslist dat het voor je zieke diertje echt beter is als hij/zij even niet vliegt (en een dierenarts zal dit vaak niet zo maar zonder reden zeggen  ;) )

Groetjes,
Chantal

Quintaz

ik ben ook zeker geen voorstander van kortwieken ik ben er zelfs zwaar op tegen het is toch een vogel ofniet? en volgels moet toch vliegen? dus. maa als je hem toch wilt laten kortwieken zou ik het wel bij een kweker of bij een dierenarts doen.