Clagging en zwaarademig

Gestart door JoostP, oktober 20, 2008, 13:28:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

JoostP

Goede dag iedereen! Ik ben nieuw hier op het forum, wel al veel op gelezen. En nu dan toch geregistreerd.

Het gaat om het volgende:
We hebben twee parkieten; Mini en Guusje (twee mannetjes).

Een aantal weken geleden kreeg Mini last van diarree, het was toen waterdun, maar al vrij snel dikker geworden. Het is wel vrij plakkerig/ slijmerig. Daarom blijft het aan de kont hangen. Het stonk toen ook best wel die uitwerpselen (weeïge geur)!

Toen via de dierenarts Baytril 2,5%, 2ml in 100ml water gegeven. Dit gaf echter geen verbetering.

Via een dierenwinkel contact gehad met Prof. Gerry M. Dorrestein van het NOIVBD (Veldhoven). Dit is geloof ik hetzelfde adres als Bijzondere dierenpraktijk "Den Horst" (Mevr. Dr. H. van der Horst) overigens.

Meneer Dorrestein heeft mij wat ontlastig laten opsturen van de parkieten, in beide was een matige hoeveelheid bacterien en duidelijk Aspergillus aanwezig. Hij concludeerde dat er sprake was van een gistinfectie van de darm. Nu weet ik niet 100% zeker dat de ontlasting van beide parkieten was..

Op voorschrift heb ik toen Synulox (50mg/100ml drinkwater) en Fungizone (20mg/100ml drinkwater) gekregen. Dit voor twee weken.

Ik ben nu 1,5 week bezig met deze kuur. Er treedt niet echt een duidelijke verbetering op, wel stinken de uitwerpselen niet meer. Het blijft echter nog redelijk aan de kont hangen (clagging), dus dit haal ik er regelmatig af, dan een beetje zalf er op (Bepanthen). Mini is wel wat alerter op de omgeving lijkt. Maar zit toch wel veel met de oogjes dicht te suffen op de stok. Eten en drinken doet ze ook wel af en toe.

Zijn maatje, Guusje, voert regelmatig uit de krop, maar is soms ook wel vervelend tegen Mini. Aangezien hij Mini voert weet ik niet of het verstandig is hem eruit te halen en in een andere kooi te stoppen. Mini is trouwens wel magerder geworden, en het lijkt of de buik bij de cloaca dik is, de huid is ook enigszins rood. Ook is er sprake van kortademigheid, tijdens het ademen is soms wat geluid te horen. Alsof je met een plastic zakje zit te kraken zeg maar.

Is de behandeling nu niet goed, of moet ik gewoon geduld hebben? Is er toch iets anders aan de hand?

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!


roha

Welkom op het forum!!  :)

Vervelend dat je parkiet niet lekker in z'n vel zit.

Als ik jouw was zou ik toch nog even weer contact opnemen met dr. Dorrestein / dr. v/d Horst en aangeven dat je geen verbetering ziet na 10 dagen. Geef ook alle andere veranderingen aan, rode huid, dikke buik etc.
Het beste is dat je langs gaat bij de vogelarts, deze kan dan nog beter bekijken wat er evt. aan de hand kan zijn.

ilka

Hey, wat vervelend dat je parkietjes ziek zijn. Ik heb hier zelf ook een parkietje dat Aspergillus heeft gehad. Ik heb dit parkietje maanden lang medicijnen moeten geven voordat het eindelijk verdwenen was. Steeds dacht ik dat het weg was en dan zag ik hem weer staartwippen en hoorde ik hem weer rochelen. Het probleem met Aspergillus is dan ook dat er vaak een andere aandoening aan ten grondslag ligt. Het komt ook vaak voor bij parkietjes die met de hand gevoerd zijn. Het lijkt me dus verstandig om er naar te laten kijken door een vogelarts. Deze kan bepalen of de weerstand van je parkietjes door een andere aandoening verminderd is. Verder lijkt het me verstandig om om medicijnen te vragen die je via de bek moet toedienen. Als je denkt dat je dat lukt tenminste :) Mijn parkietje weigerde namelijk het water met de medicijnen te drinken :P

Sterkte ermee!

Ilka

Caradow

Je bent bij genoemde artsen zeker aen het goede adres, ik zou wel nog even weer contact zoeken en inderdaad liever nog even met de beide heren langsgaan.

JoostP

Hallo, bedankt voor alle tips en steunbetuigingen! Een topforum is dit!   ;D

Ik zal morgen direct weer contact opnemen met Dr. Dorrestein hierover.

@Ilka: Welk medicijn moest jij geven en had de parkiet ook last van plakkerige uitwerpselen?

Wat ik heb begrepen is dat een schimmelinfectie altijd langer behandeld moet worden dan een bacteriële infectie (in het algemeen). Schimmels (eukaryoten) delen een stuk langzamer dan prokaryoten (waaronder bacteriën), daar ligt dat misschien ook aan.

In ieder geval ben ik blij met de tips en het feit dat ik aan het goede adres ben al. Eén probleem is om langs te gaan met de parkiet(en) in Veldhoven: we wonen in de buurt van Amsterdam.  :(
Het lijkt me niet een goed idee om zo'n lange reis te maken met de zieke parkiet toch?

Chicowen

In Amsterdam zit ook een goede vogelarts. Dat is Piet van Doormalen. Ik ben hier zelf al een aantal keren met mijn vogels geweest en heb alle dierenartsen daar al een keertje gehad. Stuk voor stuk erg goed met parkieten en allemaal zeer bekwaam.
Deze dierenkliniek heet Dierenkliniek Centrum-Oost. Dit is de site.

Succes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

JoostP

Bedankt voor het adres! Ik zal morgen Dr. Dorrestein ook nog even bellen voor informatie. En dan naar de vogelarts in Amsterdam!

ilka

Hey,

Mijn parkiet had in mindere mate last van plakkerige uitwerpselen. Het zat bij hem vooral in de luchtwegen. Het medicijn wat ik moest geven heet Trisporal (werkzame stof: itraconazol).
Goed dat je met ze naar de vogelarts gaat!

Groetjes
Ilka

roha


JoostP

Ik heb gebeld met Dierenkliniek Centrum-Oost in Amsterdam. Hoogstwaarschijnlijk ga ik donderdag in de loop van de ochtend daar naartoe. Eén probleempje is nog vervoer, het lijkt me niet verstandig om met het OV te gaan (ben dan meer dan een uur onderweg waarschijnlijk). Dus even een auto regelen.

De afspraak is door omstandigheden dus pas op donderdag, ik hoop dat het niet teveel uit maakt om nog een paar daagjes te wachten. Aan de andere kant heeft de vogel al een aantal weken min of meer dezelfde symptomen.  :(

JoostP

Helaas  :(

Mini is niet meer.
Vanochtend vond ik hem dood in het hoekje van de kooi. Ik heb toch te lang afgewacht, het mocht niet meer baten.  :-[

Hij krijgt in ieder geval een mooi plekje naast de andere vriendjes in de tuin.

Chicowen

snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

roha

He gets  :( wat een naar nieuws  :(

Heel veel sterkte en fijn dat Mini een mooi plekje heeft gekregen in de tuin.

Caviaplanet

O jakkes, dat is erg. Heel veel sterkte gewenst  :(
Jolanda

ilka

He bah zeg...Veel sterkte met het verlies :(


Ik hoop wel dat je met Guusje nog naar de dierenarts gaat morgen...

JoostP

#15
Bedankt voor alle steunbetuigingen!

Het lijkt me inderdaad toch ook verstandig om nog met Guusje naar de VA te gaan. Op dit moment lijkt er niks aan de hand; ontlasting ziet er goed uit, is vitaal, eet/ drinkt goed, enz enz.
Is alleen nog de hele tijd naar Mini aan het zoeken, die mist hij natuurlijk.  :(

Ik weet niet of het wat met de ziekte van Mini te maken heeft, maar soms zit Guusje met zijn snavel(dop) tegen de tralies te "schuren" net of er iets in zit of kriebelt. In ieder geval ga ik er om zeker te zijn nog mee naar de VA.

ps. Is het verstandig om met de Fungizone door te gaan zo lang denken jullie?

Parkieten-Freak

Allereerst ook namens mij sterkte met het verlies.  :(
Je kunt inderdaad het beste alsnog even met Guusje naar de dierenarts gaan. De Fungizone zou ik voor alle zekerheid nog even blijven geven totdat de dierenarts zegt dat je ermee kunt stoppen.
Veel sterkte met alles!


Milo-Pixel

Jeetje wat balen zeg... Sterkte!
Ik ga mee met PF, blijf de fungizone geven tot de dierenarts zegt dat het niet meer hoeft.
Het zou vervelender zijn als je ermee stopt en de dierenarts zegt dat je er verder mee moest gaan.

Mars

Veel sterkte met je verlies.

Ik sluit me bij de rest aan: wel even langs de VA en even door blijven gaan met de medicijnen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow