Nieuw grasparkietje (M/V) ?

Gestart door Zaterdag, oktober 18, 2008, 15:43:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zaterdag

Hallo goedendag,

Na 4 maanden een (mannelijk) parkietje te hebben, hebben wij besloten om een nieuw parkietje erbij te zetten.

Dus we zijn naar de winkel gegaan en hebben daar een leuk (jong, 2-3 maand oud) parkietje gekocht.

Echter nu ze samen bij elkaar zitten treden er nogal vaak conflicten op, althans zo lijkt het.
Ze vliegen achter elkaar aan en soms ' pikken ' ze elkaar. Ik heb persoonlijk (nog) vrij weinig verstand van parkietjes, dus ik vroeg me af of dit wel normaal is ?

S'middags zitten ze meestal tegenover elkaar en vliegen soms naar elkaar toe. Soms hoor ik dan gekrijs, de andere keer hoor ik ze fluiten.
En het lijkt trouwens dat de oude parkiet nu minder fluit dan eerst.

Verder had ik een vraag of mijn nieuwe (reeds aanschafte) parkiet een mannetje of popje is.
Hieronder enkele foto's:





Ik ben benieuwd (had persoonlijk gehoopt dat het een poppetje was).

Groetjes.

Sanne

Volgens mij heb je een mooi manneke  ;D

Wat betreft de rest van je vragen zul je even op 'experts' moeten wachten ;)

Caradow

Het is een manneke ;)

Ze moeten aan elkaar wennen en moeten samen uitmaken wie de Baas is en wie niet. Dit zal gepaard gaan met kibbelpartijen die ook altijd wel terug zullen blijven komen. Zolang de veren niet rond vliegen buiten de rui en er geen gewonden vallen, is het onschuldig rangorde bepalen/.

Wel een paar vraagjes/tips: 
Zitten ze samen in dit ronde kooitje?
Ronde kooien zijn zeer ongeschikt voor grasjes, er zijn geen hoeken waar ze hun plekje kunnen zoeken, het is moeilijk orienteren in een ronde kooi. Daarnaast zijn de ronde kooien over het algemeen veel en veel te klein, laat staan voor 2 parkietjes ;)
Je hebt hier ook haast geen ruimte voor speeltjes en/of knaagmateriaal.

De snoepsticks/eivoersticks/fruitsticks, je weet wel, waarvan ik er een in je kooitje zie ;) zijn erg slecht voor vogeltjes. Ze bevatten vaak veel suikers en vetten en zijn op lange termijn slecht voor de gezondheid. Je mag ze wel geven, maar heel af en toe en dan ook maar even laten hangen. hetzelfde geld voor trosgierst, niet meer dan een halve sliert per parkiet per week geven.


Veel plezier met je duveltjes :)

Annika

ik vind het lastig te zien en ga zoals meestal weer anders dan de anderen, ik denk een popje (maar foto's vertekenen vaak)

Jasmin

Ik denk dat het een mannetje is ;)
Wat hij ook is man of pop hij/zij is wel mooi!

DobbyFloppy

kijk op http://www.grasparkiet.com/
ga naar siteindex. en klik daar in het lijstje van onder de loep bij mannetje/vrouwtje en hier vindt je een tekening hoe je ken zien of je vogel een man of pop is eventueel staat hier de afbeelding ook

[verwijderd door de beheerder]
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Parkieten-Freak

Erg mooi overzichtje van neusdoppen wat Dianne gemaakt heeft. De kleurweergave klopt heel aardig!


Zaterdag

Hallo,

Even een updateje, ze zitten nu 5 dagen bij elkaar, en het lijkt alsof ze elkaar erg leuk vinden!
Eerst was het alleen maar ruziƫn en boos doen, nu maken ze elkaars veren schoon, en zoenen ze elkaar!

Wil dit zeggen dat het een pop en een mannetje zijn? Of worden deze beesten gek op elkaar zonder dat het geslacht er vanaf hangt ?

en trouwens: nog bedankt voor de reacties, ik ga snel de links bekijken.

Groet

Zaterdag

Edit: Ik heb geprobeerd een foto te maken van hun liefdadigheid naar elkaar:

(Hij is niet erg duidelijk)



:D

Caradow

Het plaatsen van fotos is alleen toegestaan ter verduidelijking van een vraag, gewoon showen van vogels doen we in de fotoalbums.

Maar ik laat deze toch even staan, omdat ik toch een paar aanmerkingen wil plaatsen.

Allereerst is de kooi rond, wat word afgeraden ivm orientatie in de kooi en het veilig in een hoekje kunnen wegkruipen wanneer daar behoefte aan is. Daarnaast zie ik helemaal GEEN speeltjes hangen.. Jou vogeltjes hebben geen speelmogelijkheden behalve elkaar. Er is geen knaagmateriaal aanwezig, waardoor je zitstokken wel eens heel kort mee zouden kunnen gaan (de stokken zijn van hout, dat is wel goed)
(de opmerking over de ronde kooi had ik al geplaatst zie ik)
Ik zou je willen aanraden om hier toch wel verandering in te gaan brengen, in het belang van jou lieverdjes.