Kale plekken - rui of iets anders?

Gestart door Clara, oktober 14, 2008, 11:31:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Clara

M'n mannetjes grasparkiet heeft kale plekken op z'n koppie. Hij gedraagt zich verder normaal, is vrolijk etc. Moet ik me zorgen maken of is ie extreem aan het ruien? Op de kale plekken zie ik witte puntjes, zijn dit nieuwe veren?

DobbyFloppy

ken beiden zijn of hij loopt zich kaal te plukken of is in de rui geweest. als een vogel een veertje verliest duurt het ong 6 weken voordat er weer een nieuw veertje komt.
wat ook goed werk als je vogel in de rui is om hem eventje nat te spuiten sommige vinden dat op het kopje niet prettig gebruik daarom lauw tot warm water, niet kokend heet dus. en probeer er op te letten dat je ook niet in de oogjes natspuit
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Clara

als ie het voor elkaar krijgt om de veren boven op z'n kop te plukken ga ik met 'm bij het circus  :D

Volgens mij wordt ie ook niet geplukt door het vrouwtje, ik heb haar niet kunnen betrappen tenminste en m'n vriend is de hele dag thuis, zit de ziektewet op het moment, die heeft ook nog niks gezien. Hij heeft nog nooit zo geruid, vandaar dat ik het een beetje raar vind. Natspuiten kan ik wel eens proberen, normaal gesproken vind ie er niks aan als ik dat doe, maar wie weet. Als ze bij m'n ouders logeren vinden ze het trouwens wel lekker, het zijn ook net kleine kinderen wat dat betreft....  ::)

Piknikki

De witte puntjes zijn nieuwe veren, ja. :) Dus dan moet 't haast wel de rui zijn.

Caradow

De ene rui kan heftiger zijn dan de andere en ik denk dat het in dit geval ook de rui is hoor, zoals jij spreekt over de witte puntjes (stekel?)

En douchen, om op Dobby terug te komen, helpt niet zozeer tegen de rui, maar het helpt wel tegen de jeuk door losse stofjes en veertjes. Het is zeker aan te raden om het af en toe te doen, maar als hij het werkelijk zo vreselijk vind, moet je het laten. Het kan ook een kwestie van wennen zijn, dat hij het bij je ouders wel lekker vind ;) misschien doe jij iets anders dan je ouders? Vind hij een badje lekker?

Clara

Nou, als ie al baddert doet ie het in z'n waterbakje. Ik heb regelmatig een badje aan de kooi gehangen, maar zowel meneer als mevrouw verdommen het om daar in te badderen. Maar ze doen het eigenlijk alleen met mooi weer. Bij m'n ouders eten ze ook andere dingen dan thuis, qua groenten en fruit, is daar binnen no-time weg en mij kijken ze aan alsof gek ben. Echt net kinderen.

De witte puntjes zijn (nog) geen stekels, het zit echt op de huid. Maar ik gok dat het nog uitgroeit tot veren, toch?

Hij heeft dit nog nooit eerder gehad, wel eerder geruid natuurlijk, wat heet! Zoveel veren van zulke kleine vogeltjes! Maar kale plekken nog nooit. Het vrouwtje heeft nergens last van trouwens, die zit goed in de veren.
Omdat ie zich verder heel normaal gedraagt, maak ik me niet direct veel zorgen hoor, maar je kijkt er toch raar van op.