probeer parkiet (weer) tam te maken

Gestart door mick, oktober 10, 2008, 16:06:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mick

Hallo,

Ik heb een vraagje ik probeer me vogel weer tam te maken maar doordat hij nogal bijt in me vinger stop ik de hele tijd en moet ik daardoor opnieu beginnen. Nu ben ik vorige week vrijdag weer begonnen. minstens 3 keer per dag eventjes oefenen met m'n pietje. Ik gebruik dezelfe methode die fullmetalgirl hier ergens gepost had een filmpje op youtube. nu ben ik eigenlijk bij de laatste stap. De laatste 4 dagen dagen gaat hij met 1 voet op me vinger zitten en andere houd hij lekker op z'n stokje. drie dagen geleden kwam hij 1 keer met helemaal op me vinger zitten. aAleen soms pakt hij met z'n snavel snel het opgegeten trosgierst en houd dat met een voetje vast in de lucht is dit normaal? In die 4 dagen zet hij wel steeds sneller z'n voetje op me vinger. En nu heb ik nog een vraagje over dat bijten hij doet dit niet als ik met me vinger dichtbij kom met voedsel. Maar als hij minimaal 1 voetje erop moet zetten dan bijt hij even en dan zie ik ze pootje langzaam omhoog gaan (twijfelen of hij met voetje erop zal gaan) als dan z'n voetje erop is bij hij nog even en dan begint hij te eten en dan bijt hij ook niet meer. Nu heb ik ergens gelezen dat dit ook voelen kan zijn want ze hebben nu eenmaal geen handen maardit gaat echt tot bloedens toe dus daarom twijfel ik. Natuurlijk negeer ik en word ook niet bang hoogstens dat ik iets minder lang oefen.

Groeten,
mick

Hier is  de video http://www.youtube.com/watch?v=BNi1rJZ_-_0


Wouter

Volgens mij doe je het helemaal goed. Als het tot bloedens toegaat is dit inderdaad geen voelen meer, dit is echt bijten. Waarom die dat doet weet ik niet. Waarschijnlijk herleid hij jou en trosgierst met eten. Dat met het voetje vast houden in de lucht is normaal. Waarschijnlijk denkt hij dat er nog meer aanzit en wil hij dat nog opeten. Als hij het niet met zijn voetje zou vasthouden zou het op de grond vallen en heeft hij minder eten  :P Groetjes en veel succes, Wouter.


mick

Ik heb weer goed nieuws vandaag heeft me parkietje voor het eerst met een pootje op me vinger gezeten zonder er af te gaan. Alleen toen ik vond dat hij genoeg gegeten had probeerde ik me vinger zachtjes richting de stok te gaan en toen heeft hij me nog een paar keer gebeten. dus hij bijt al weer een stuk minder das goed nieuws. Maar wat ik niet begrijp is dat als hij er op zit bijt hij me vrijwel nooit. en als ik gewoon eten geef met me hand dat hij er in een keer bij kan dan bijt hij ook nooit ???

Groeten,
Mick

mick

Ah daar ben ik weer. Ik ben nog steeds bezig met het tam maken. Het ging heel goed totdat hij dit weekend met een pootje op me vinger zat en ergens buiten een hond helemaal tekeer ging. Normaal schrikt hij er nooit van maar nu blijkbaar wel en wil hij niet meer op m'n vinger :( :( Tja, ik heb stap 6 een beetje veranderd inplaats dat hij er net niet bij kan doe ik dat hij er net wel bij kan. Dan bijt hij ook niet. En ik denk als ik dit maar vlaak genoeg zal doen dat hij zo ook wel een keer op m'n vinger zal stappen of niet?

Mick

Mars

Ja hoor... Gewoon doorzetten. Dan zal hij op een gegeven moment wel vertrouwen in je krijgen.
Hier schrikken ze ook wel eens van onverwachte geluiden als ze net een beetje over hun angst heen aan het stappen zijn. Gewoon weer verder gaan met waar je gebleven was en ook vooral niet te veel reageren op de reactie..
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

mick


MadameX

heey,,,

dat is inderdaad bijten en niet voelen, als een parkiet voelt pikt die even snel op je vinger maar dat hoor je haast niet te voelen,

maar ik snap niet helemaal wat je bedoelt met opnieuw beginnen, het is namelijk niet de bedoeling dat je stopt met tam maken zodra de parkiet bijt. dan leert hij juist dat bijten ertoe lijd dat jij bij hem wegblijft en dat is waarschijnijk de reden waarom hij bijt. je moet hem gewoon laten bijten, en wanneer hij eindelijk stopt met bijten dan pas mag je hem met rust laten.

mick

MadameX, dat klopt ja ik ben daardoor de vorige keer gestopt maar deze keer zet ik echt door ;)

Ik kan jullie al wel weer een vordering vertellen doordat ik die laatste stap ben blijven herhalen dat hij er net wel bij komt gaat hij met z'n buikje tegen me vinger of legt hij zijn hoofdje (kinnetje ofhoe dat ook mag heten) op me vinger dus ik denk dat ik al heel wat vertrouwen heb gewonnen. Vandaag hield ik me vinger tegen het stokje aan want hij het niet erg vind als ik zo dicht bij hem kom en ineens zetten hij z'n voorste helft van z'n pootje op mijn vinger en daarna kwam z'n hele poot. Dus heeft hij eigenlijk uitzichzelf gedaan want het is nied nodig om bij de trosgierst te komen. En een 2e pluspunt hij pikt nu nog maar zelden en als hij het doet dan niet meer tot bloedens toe ;D

Alleen nu heb ik nog 1 vraagje toen hij dus even 1 pootje op z'n vinger zette begon hij veel sneller/wilder dan normaal te eten is dit normaal aan het begin en dit zal toch wel weer bij trekken?

Mick

mick

#9
hallo,

Mijn veranderingsknop van mijn vorige bericht is weg maar vergeet de vorige vraag maar. Het was maar 1 keer.

Vandaag heb ik 1 grote stap gemaakt en 1 ietswat negatieveren.

Het positieve: Mijn vogeltje ging vandaag op mijn vinger en heb hem een stuk van zijn stok gehouden en hij is er geen een keer vanaf gesprongen  ;D

Het negatievere: Toen ik vond dat hij wel genoeg trosgierst had pakte ik met me ene hand de trosgierst de trosgierst weg en de parkiet bleef op mijn andere hand zitten. Dus ik ging rustig naar de stok terug maar hij sprong niet over op z'n stokje en bleef op mijn vinger :o En hij begon mij ineens weer hard te bijten (boos omdat ik eten heb afgepakt?) hij bleef nog steeds op mijn vinger zitten dus ik denk probeer een ander stokje toen begon hij te fladderen (nog steeds op mijn vinger) en daarna klom hij gewoon in het tralies.

Dit zijn mijn vragen, Kan iemand mij een makelijkere manier vertellen hoe hij erafgaat en is hij nu een beetje zelfvertrouwen verloren? Hierna ging hij wel blij door z'n kooi. En op welk moment kan ik hem echt handtam noemen?

Mick

Mars

Echt handtam is als ze zonder moeite opstappen, zonder trosgierst.
Met je vinger naar de stok toe gaan en dan zijn buikje tegen de stok aan houden, zachtjes? Al geprobeerd?

Met het zelfvertrouwen verliezen zal het wel meevallen, denk ik.


Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

mick

Ik heb het vandaag geprobeerd Mars natuurlijk sprong hij op een andere stok dan waar ik z'n buikje tegen aan zetten ::)

en ben er weer achtergekomen dat hij net zoals aan het begin alleen op z'n lievelingstok deze nieuwe stap wil doen. En met dat bijten nu denk ik dat het wel beter gaat worden na wat meer oefenen. Alleen het vervelende aan dat bijten is dat hij eerst eigenlijk in vinger kon bijten en nu eigenlijk in ze allemaal  :(

Mick

mick

En wat heb ik vandaag nou weer beleefd  :o vandaag zat me vogel op m'n vinger en ineens uit het niets begon hij hevig met ze vleugels te fladderen maar bleef op m'n vingers zitten toen sprong hij op een stokje en ging nog eens hevig met ze staart schudden  :o. Weet iemand wat dit kan beteken ik heb gelezen hier dat het is om ze vleugelspieren sterker te maken. maar ik betwijfel of dat echt aan de hand was.

Mick

DarkWolf

Dat is puur om zijn energie kwijt te geraken..Als je parkiet niet vrij mag vliegen moet hij wel op een of ander manier zijn energie kwijt geraken dus gaat ie maar heel hard met zijn vleugels fladderen terwijl het op een stokje blijft zitten.

mick

het was maar een keer op mijn hand en hij mag uit z'n kooi als hij helemaal handtam is.

Mick

DarkWolf

Op je hand of stokje, dat is hetzelfde..Hij wil gewoon zijn overtollige energie kwijt en de enige manier dat hem dat rest is heel hard met zijn vleugels fladderen.
Falkor deed dat vroeger ook als ik tegen zijn belletje kwam, tot het zodanig erg werd dat hij het altijd deed als ik nog maar naar het belletje wees..Dat had dus niet te maken met teveel energie, hij werd gewoon gek van 'zijn' bel, zijn grote liefde :P

mick

#16
Een halfmaandje later heb ik heel wat nieuws te melden m'n vogel is helemaal overgestapt op HIGH POTENCY MASH van Harrisons. Eerst gaf ik Xtravital. En het lijkt wel een tovermiddeltje sinds hij dit eet is hij ineens zoveel actiever geworden en hij was al actief :P En nog raarder sinds hij dit eet bijt hij niet maar dan echt helemaal niet meer. ;D Ook bespuit ik me vogel nu elke dag met een soort water + aloevera (tip van de dokter gekregen)
M ick

DarkWolf

En hoe gaat het met het tam maken? Mag ie al vrij rondvliegen om zijn vleugels eens te strekken??

mick

Helemaal vergeten te vertellen  :o tja ik kan nu als ik met 1 hand de trosgierst vasthoudt. Dan met me lege hand voor me vogel houd dan springt hij op me vinger en kan ik hem naar de trosgierst brengen. dit lukt al ongeveer 5 dagen kan ik hem nu handtam noemen of is dat te vroeg. En hij mag pas uit de kooi als hij tam is.

Mick

DarkWolf

Probeer nu eens om hem niet te lokken met trosgierst, maar door gewoon zonder trosgierst in de kooi te gaan met je hand. Als hij dan ook op je hand komt, is de tijd aangebroken voor zijn 1e vlucht.