Rode poepjes.

Gestart door Piknikki, oktober 05, 2008, 01:56:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Piknikki

Soms zie ik hier en daar rode poepjes op de stokken. Ik denk dat het geen ziekte of zo is, want ze gedragen zich verder normaal.
Kan het van een roze mineralenstok zijn, de Roosvicee, of van de rozijntjes in de XtraVital? ???
Of is het echt iets wat ik nader moet laten onderzoeken?

Caradow

Het kan komen door iets dat er gegeten is, maar er zijn ook andere oorzaken, mar dan zou je verwachten dat het zich regelmatig voordoet.
Je kunt even kijken wanneer je weer rode poepjes vind of het altijd van dezelfde vogel is, wat ze daarvoor hebben gegeten en gedaan hebben. Bij twijfel een rode poep opvangen en wegbrengen.

Ik heb het hier zon kleine 2 jaar geleden ook gehad, toen bleek dat het waarschijnlijk toch een vorm van metaalvergiftiging was en na verwijderen van metalen haakjes en onderdelen van speeltjes is het weggebleven. Het kwam hier toen hoogstwaarschijnlijk door een bepaald speeltje met metalen belletjes, waar de rode poepers regelmatig mee speelden.

Al met al is het wel iets om goed op te letten of je de oorzaak kunt achterhalen. Daarnaast vraag ik me nog wel af HOE rood ;)

Parkieten-Freak

De roze mineralenstok zou je bij wijze van proef even uit de kooi kunnen halen om uit te sluiten dat dit de oorzaak is, verder sluit ik me helemaal aan bij het advies van Cardow.  ;)


Piknikki

Ik heb ze poepjes pas sinds drie weken gezien, en ik heb de roze mineralenstok al langer ophangen. Maar ik moet zeggen, ze knabbelen er wel flink aan de laatste tijd.
Hier even een foto:



Tja, ik heb 4 metalen belletjes ophangen, en de ophangsystemen van sommige stokken en speeltjes zijn ook van metaal.

Nouja, ik ga de kooi nu schoonmaken, ik zal de roze mineralenstok eruit halen, en kan ik gelijk de kleur van de nieuwe poepjes bekijken. :)

Mars

Ik vind dit wel heel erg rood hoor! Niet echt mineraalblok roze...
En 'pas 3 weken'? Ik zou me best wel zorgen maken. Maar even morgen zo snel mogelijk laten onderzoeken door een vogelarts lijkt mij...

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Piknikki

Oeh, ik dacht eerst van 't zal wel normaal zijn met al die rode dingen in de kooi. :-[
Ik zal proberen een poepje op te vangen, en laat ik het zo snel mogelijk (liefst morgen) nakijken.

Hessel

Krijgt je parkiet geen bessen of ander fruit te eten?
Is het echt poep?
ik hoop maar niet dat hij ziek is voor je...

Piknikki

Fruit eten ze nog niet. Wel witlof en muur. ???
Ik heb een poepje vandaag naar de dierenarts gebracht, en hij zou het naar het lab sturen.

Mars

ok, afwachten dan...
We horen het wel, he?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Piknikki

Ik heb de resultaten net gekregen. Het rood was toch natuurlijke kleurstof en het was verder niet schadelijk.
Maar ik kon de mineralenstok (of speelgoed met veel rode kleurstof) beter maar een paar dagen laten hangen, en dan een tijdje weer niet.
En inderdaad, want sinds ik de stok eruit heb gehaald, heb ik geen rode poepjes meer gezien.
Nahja, gelukkig maar. :)

Wat mij betreft mag er een slotje op, tenzij er nog mensjes willen reageren.

Caradow

Goed dat je het na hebt laten kijken en nog beter dat het niets is ;)

En dan maar een slotje ;)
Tenslotte zal iedereen alleen maar blij zij  dat het goed is ;)

*klik*