Even voorstellen en gelijk een vragenvuurtje :)

Gestart door Amay, oktober 09, 2008, 19:08:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Amay

Hallo allemaal,

Wij zijn Dave en Anne-May uit Beuningen Gld en hebben net zoals jullie de hobby met parkietjes gestart.
Nu zijn wij begonnen een weekje of 6 geleden met 1 mannetje van 4 maandjes oud.
Deze is redelijk tam daar wij elke avond er wel mee bezig zijn.
Nu vonden wij het zielig omdat wij de hele dag werken zijn , en hebben daarom de zoektoch geopend naar een vrouwtje voor onze Karel.
Via Marktplaats stuitte onze aandacht op een Popje (Kikki) van 5 maandjes oud en hebben deze opgehaald.
nu staan ze naast elkaar in een kooi maar natuurlijk is de kooi van Karel veel groter en mooier dan de kooi van Kikki (vind kikki)
Het gevolg dat wanneer ze door de huiskamer vliegen,Kikki snel in Karel zijn kooi verdween en Karel dit nog eigenlijk niet helemaal leuk vind, wat te snappen is.
Nu Haal ik steeds Kikki uit de kooi als ze ruzie beginnen te maken wat eigenlijk niet heel veel voor komt.
Doe ik hier goed aan om haar er steeds uit te halen. of moeten ze dit samen uitvechten?
en wanneer mogen ze samen in een kooi verblijven?

Vast bedankt!


Parkieten-Freak

Welkom op het forum, Dave en Anne-May.  :)

Leuk dat jullie ook parkietjes houden!
Wat betreft Karel en Kikki:
Ik denk niet dat Kikki Karel's kooi ingaat omdat deze groter is en mooier. Vogels hebben dat begrip niet zo. Kikki is hoogstwaarschijnlijk wat nieuwsgieriger van aard dan Karel.
Persoonlijk zou ik niet meer ingrijpen als Kikki bij Karel in de kooi zit, laat ze het gewoon maar samen oplossen. Dat kan best met een beetje ruzie gepaard gaan, maar dat is niet erg. De vogels regelen dit zelf en zo wordt meteen de rangorde bepaald. 
Als jullie besluiten om definitief beide vogels in één kooi te zetten, doe dat dan bij voorkeur in een vrij weekend. Jullie kunnen dan mooi een oogje in het zeil houden!
Succes!  ;)


Amay

Dank je wel voor je reactie Parkietenfreak.

Het is onze bedoeling om Kikki en Karel in dezelfde kooi te gaan houden.
en nu staan ze voorlopig naast elkaar, met de kooien open.(Nou nu zitten ze weer samen in de kooi van Karel  ???)
ben eigenlijk al de hele dag ziek thuis en heb ze goed kunnen observeren.
Gaat eigenlijk best goed. maar vanacht zet ik Kikki weer in der eigen kooi.
Wat is jullie voorstel als ervaren vriendjes van parkieten?
Voorlopig nog even scheiden als we er niet zijn?

Mvg

Ilse*

#3
Hoi Dave en Anne-May,

Als je merkt dat het goed klikt tussen de twee, kun je ze inderdaad bij elkaar laten. Zoals PF al zei, een keertje ruzie (kibbelen) kan geen kwaad, ze bepalen wie de baas is in de kooi, maar ze moeten elkaar geen pijn doen.

Ik zou ze morgen (als er niemand thuis is) nog even gescheiden houden en dan in het weekend (als jullie thuis zijn en ze dus nog even in de gaten kunnen houden) bij elkaar zetten in 1 kooi. Als dat dan goed gaat, kun je het zo laten. Meestal zijn popjes wat dominanter en feller tegenover andere parkietjes (hoeft niet altijd zo te zijn trouwens). Dus als Kikki wat fel tegen Karel is, hoef je je daar geen zorgen over te maken, zolang het maar geen ruzie wordt.

Succes!

Groetjes, Ilse

Parkieten-Freak



Amay

Kan alleen maar naar jullie luisteren :D

Hartelijk dank !