Aandacht

Gestart door malleJIP, oktober 06, 2008, 11:18:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

malleJIP

Hoi,Jip is erg tam en mijn grootste vriend. Alleen waar ik nu gek van word is dat ze heel hard fluit en schreeuwt.De hele dag door.Ze krijgt erg veel aandacht, mag los vliegen en zit graag bij me. Dus aandacht is het denk ik niet. Alleen nu zet ik haar vaak even in een andere ruimte want je kunt elkaar niet meer verstaan! Ik denk zelf dat het een schreeuw is om een mannetje.Ze blijft maar eieren leggen.Haar neusdop is dan ook bijna het hele jaar door donker rood/rose gekleurd.Steekt dan haar kont de lucht in en trekt haar rug bol.En maar tekeer gaan.Ik ben gek van mijn beestje, maar ik vind het zielig hem zo te zien.En de lol is er wel een beetje af als hij maar tekeer blijft gaan.Want voor haar en voor mij is het niet leuk als hij in een andere ruimte staat.Wat moet ik doen? Heb al eerder 2 parkietjes gehad. Omdat ze met zijn tweeën waren kreeg ik ze heel moeilijk tam..Wie weet raad?

Ook wil ik vragen of iemand weet wat ik met die eieren moet doen. Ik haal ze er nu uit, want iemand heeft mij verteld dat het haar heel veel energie kost elke x maar weer een ei uit te willen broeden...is dat goed?Of moet ik ze laten liggen?

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

Milo-Pixel

Hoi malleJIP,

Geef je haar ook aandacht als ze juist aan het schreeuwen is?
Het beste kun je haar totaal negeren als ze schreeuwd, en pas weer aandacht geven als ze een keer stil is.

Dat ze steeds eieren legt is niet zo goed, het kost erg veel energie. Hoelang doet ze dit nu al?
En hoeveel eieren heeft ze al gelegd?


Groetjes,
Marit

malleJIP

In mei/juni bleef ze ze maar leggen, ik denk bij elkaar 12(elke maand 6), toen was het een tijdje minder en nu eind september is het weer begonnen. Al 2 weken lang elke dag 1. En dan is het weer een weekje wat rustiger en dan begint ze weer.Gek toch? Het ziet er heel zielig uit want ze zit maar te broeden en het lijkt wel of ze mij als mannetje ziet. Zodra ze de kooi uit mag,wil ze alleen maar bij me(vliegt ze me om de oren).Heel schattig, maar dat schreeuwen en hele harde fluiten maakt het iets minder schattig.Nu staat ze weer op de gang en dan is ze stil, totdat ik me laat zien...dit schiet niet op zo.

chrikske

kan het zijn dat je parkietje gewoon denkt dat je haar partner bent ?  ::)
Als ik het zo lees .. precies of ze wilt paren met je  :P, en daarom ook al die eitjes.

Het kan zijn dat ik fout ben maar moest ik juist zijn is het inderdaad wel heel ambetant.

Moest mijn redenering kloppen zou ik er een parkietje bijnemen.
Je hoeft geen bang te hebben dat deze dan niet tam meer zullen zijn volgens mij.
Omdat dit parkietje zo tam is volgt de nieuweling normaal wel het voorbeeld en zal deze heel snel tam worden.

Groeten Christophe :)

malleJIP

#4
Misschien is het wel echt zo ja. Maar wat doe je daaraan? Ze knuffelt vanaf dat ze heel klein is al veel rond mijn mond en tegen mijn kin, heel schattig maarja?Als ik had geweten dat een vogel dit misschien ziet als paargedrag?? Wat nu??? Is er denk je nog een andere optie? Mijn vriend ziet me aankomen met ''niet nog zon schreeuwerd'' zegt ie dan waarschijnlijk''...En mijn parkietje zegt:''kusje'' , ''kiekeboe'' en brabbelt veel dat houdt op als ik er 1 bijneem toch??


Mars

Citaat van: malleJIP op oktober 06, 2008, 20:07:43
Misschien is het wel echt zo ja. Maar wat doe je daaraan? Ze knuffelt vanaf dat ze heel klein is al veel rond mijn mond en tegen mijn kin, heel schattig maarja?Als ik had geweten dat een vogel dit misschien ziet als paargedrag?? Wat nu??? Is er denk je nog een andere optie? Mijn vriend ziet me aankomen met ''niet nog zon schreeuwerd'' zegt ie dan waarschijnlijk''...En mijn parkietje zegt:''kusje'' , ''kiekeboe'' en brabbelt veel dat houdt op als ik er 1 bijneem toch??

Meestal blijven parkietjes wel praten als ze dat al deden. Je bent immers belangrijk in haar leven en zo krijgt ze jouw aandacht :)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

malleJIP

Oke ik ga er even over nadenken heb ook dat stuk gelezen over negeren. Daar ben ik nu mee begonnen...best lastig. Alleen nu weet ik nog steeds niet of ik de eieren er meteen uit moet halen of moet laten liggen, want als ik hem weghaal, legt ze toch meteen weer een nieuwe en dat kost haar heel veel energie toch?

angels-birds

Een nieuw ei leggen kost inderdaad best veel energie! Waar legt ze de eieren trouwens? En wat doet ze ermee? Laat ze ze gewoon liggen of gaat ze er ook daadwerkelijk op 'broeden'

karen

Ik dacht dat ik altijd gelezen heb dat je de eieren moet verwijderen, omdat ze anders elke keer
een nieuw ei legt en dus 'kalk' verliest? Waardoor ze ziek wordt.
Zo is het bij mijn vorige parkietje gegaan.

Groet

Mars

Karen, het is helaas zo dat parkietjes vaak door blijven leggen tot ze een nestje hebben dat aan hun eisen voldoet, voldoende eitjes dus.
Daarom wordt er meestal geadviseerd ze wel te laten liggen, omdat sommige popjes gewoon doorgaan met leggen, soms zelfs 20 achterelkaar. Daardoor raken ze natuurlijk helemaal uitgeput.

Als je geen kleintjes wilt en je popje legt wel eitjes, schudt ze dan of vervang ze voor nepeitjes.

Groeten marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

karen

Sorry, ik bedoelde eigenlijk: Dat je de eieren NIET moet verwijderen, sorry :)

Groet

malleJIP

Oke bedankt. Ik zal ze laten liggen.Ze legt ze op de grond en zit er bijna de hele dag op met gespreide vleugels en af en toe speelt ze ermee en vliegt t eitje door de kooi.Dat broeden wordt ze dus heel moe van lees ik? Maar dan maakt het ook niet uit of een een nep of een echt ei ligt toch? Ik ben inderdaad bang dat als ik ze weghaal dat ze blijft leggen.Nou ja ik doe mijn best...Ik probeer niet teveel met haar te kroelen, want daarmee wordt t alleen maar erger. Hoe vaak is normaal dan bij een parkiet zon periode dat ze opgewonden is en eitjes legt ik dacht alleen 1x per jaar in mei???

Mars

Nou ja, het produceren van zo'n eitje en het leggen is het meeste werk. En ook het grootbrengen van kleintjes natuurlijk.
Het op de eitjes zitten is niet het zwaarste werk, als ze maar wel goed voor zichzelf zorgt... Dus ik zou haar wle af en toe even een beetje extra eten toestoppen (uit je hand laten eten), want normaal wordt ze natuurlijk door haar man gevoerd.

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..