Niet Tam Krijgen

Gestart door roma, augustus 17, 2005, 13:15:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

roma

hallo,
ik heb een parkietje en ze heet kiki.
ik ben al ongeveer 2 maanden bezig om haar tam te krijgen en het lukt me met geen mogelijkheid om haar tam te krijgen.
ik weet dat je heel veel geduld moet hbben en dat heb ik ook.
maar ze vliegt al weg als ik met mijn hand naar haar toe ga.
wat kan ik nu doen.
moet ik wachten totdat het wel lukt??
dat zal dat wel maanden gaan duren.
en als ik wacht dan ben ik bang dat ze straks te oud is en dat ik haar niet meer tam kan krijgen.
help me!

groetjes roma :unsure:

Corien

#1
Op de site staat dat je je hand in de kooi moet doen en als ze weer rustig is je hand uit de kooi halen, dit een paar keer op de dag. (Ze assosieren wild fladderen met dat jij je hand uit de kooi haalt. Dus telkens zal ze gaan fladderen) Succes!

roma

hallo,
maar ik heb dat al gedaan en hij blijft nu rustig zitten en als 5 centimeter van haar vandaag ben vliegt ze weg.

Sonja

Hoi Roma,

Met veel liefde en geduld moet het wel lukken, om Kiki tam te krijgen.
Heb je alle tips hier op de site over dit onderwerp al goed doorgelezen?
Het is een kwestie van volhouden en ook van consequent zijn. Dus niet de ene keer zus, en de andere keer zo, want dan weet Kiki niet waar ze aan toe is.
Wat Corien schrijft, klopt. Haal je hand pas uit de kooi als Kiki rustig blijft zitten, en beloon haar dan, door lief tegen haar te praten, of haar een lekker stukje trosgierst op je hand aan te bieden.
Je kunt ook nog proberen haar met haar lievelingsspeeltje op je hand te lokken.
Blijf zelf ook rustig, want dan zal je parkiet dat ook eerder zijn.
Praat op een rustige, zachte toon tegen Kiki, zo gaat ze zich ook al wat meer op haar gemak voelen.
En maak nooit de vergissing, om haar met je handen beet te pakken, want dat vinden parkietjes doodeng, en zal ze je zeker niet gaan vertrouwen.
Laat haar pas los vliegen, als ze handtam is gemaakt in de kooi, dan kun je haar straks weer rustig op je hand terug in de kooi zetten, zonder achter haar aan te  hoeven jagen, want daar krijgt je parkietje alleen maar stress door, wat het tam worden ook zeker niet ten goede komt.

Veel succes, en hou de moed erin! ;)

Groetjes, Sonja.

Chantalleke

Parkietjes zijn ook vaak nooit te oud om tam te worden. Alleen is het zo dat een parkietje van een paar maanden sneller tam zal kunnen worden dan een parkietje dat al een paar jaar oud is (en dus niet beter weet dan dat hij niet tam hoeft te zijn)

Ik weet dat het helemaal niet leuk is als je parkietje steeds van je wegvliegt. Omdat Billy heel ziek was en medicijntjes nodig heeft moeten we hem steeds met een volle hand  pakken om hem zijn antibiotica te kunnen geven. Vaak begon hij al druk te fladderen als alleen al het deurtje van de kooi openging. Het is nu met vlagen dat Billy zo bang is, maar afgelopen maandag besloot hij toch ineens dat een vinger ook leuk kan zijn om op te zitten.... :D Helemaal als je dan ook nog eens iets lekkers (trosgierst) krijgt en er iemand heel zachtjes tegen je gaat praten...

Niet opgeven! Gewoon blijven proberen, dan komt het echt goed
Chantal


gillian

#5
Misschien wel een handige tip bij het tam maken:
Toen ik met m'n hand in de kooi 'mocht' komen maar nog niet te dichtbij ben ik appel en trosgierst door de tralies heen gaan geven.
Ze raakten er toen allebei verzot op en maakte zelfs ruzie om wie het dichtsbij mocht zitten  :rolleyes:

Zo heb ik ze zegmaar 'verslaafd' gemaakt en toen ben ik met mijn hand vol trosgierst naar ze toe gegaan in de kooi en toen durfde ze gewoon uit mijn hand te eten ;)

roma

hoi allemaal,
hartelijk bedankt voor al jullie tips ik zal er meteen werk van maken.

groetjes Roma