Xtravital

Gestart door Mir, juli 31, 2008, 13:31:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mir

Hoi,

Ik heb nu Xtravital gevonden. Gisteravond at mijn Joepemeisje er goed van, maar vandaag (nog) helemaal niet....
Misschien heeft ze gisteravond teveel gegeten? Ik geef normaal altijd 's morgens voer, maar gisteravond wilde ik dus proberen of ze 't lustte.... :-\

De vraag is dus: kan het kwaad dat ze nu niet eet??? En hoe lang moet ik wachten voor ik haar weer van het gewone zaad geef (ik had dat goedkope van de dierenzaak, maar las hier dat daar niet alle voedingsstoffen in zitten die ze nodig heeft, en aangezien ze ook geen fruit/groente lust nog, wilde ik haar dus overzetten op Xtravital)

Caradow

Je kunt de beide soorten gewoon mengen, tot je oude voer op is. Echt wennen hoeven ze vaak niet als ze van zaadmengsel naar zaadmengsel gaan.

Mir

Hij lijkt gewoon slim... hij heeft inmiddels de trosgierst ontdekt en is daar de hele middag mee bezig geweest... en ik maar denken "dat lust 'ie niet". Tijd om de sliert uit de kooi te halen en te proberen hem ermee tam te krijgen :-)

Hij heeft overigens nu net voor het eerst wat gepikt in z'n zaadjes. Ik denk inderdaad dat ik ze maar ga mengen.... Raar is het wel, gister heeft 'ie het echt zonder mankeren gegeten en er lijken toch ook wel dezelfde soorten zaadjes in te zitten (samen met nog een heleboel andere natuurlijk) die ook in het oude voer zaten, dus die zou hij toch in ieder geval moeten eten zou je zeggen....

bluebird23

@ mir,
Bibi van mij lust volgens mij ook geen trosgierst, er hangt een takje in de kooi en wordt nu nog alleen gebruikt om op te zitten, hahahaha of als over/tussen -stap..
Vind het ook gek.

JoostP

Haha, mooi is dat. Komt me bekend voor. Wat de boer niet kent eet ie niet heh?  ;)

Ik heb sinds kort ook xtravital (van Beaphar). Er wordt gezegd op de doos dat het een compleet voer is, dus met eivoer en groente / fruit (vervanging). Is het toch niet verstandig ook nog groenvoer bij te geven. En zo ja, wat en hoe veel?

Chicowen

Het is zeker goed om naast Xtravital ook nog groente en fruit te geven. Ze mogen eigenlijk alles hebben, behalve avocado. Let er wel op dat het allemaal goed afgespoeld is, zodat eventuele bestrijdingsmiddelen er echt af zijn. Let erop dat de gekookte groenten zonder zout gekookt zijn!
En de hoeveelheid... Iedere dag in ieder geval een lekker stukje, ze bepalen meestal zelf wel wanneer ze er genoeg van hebben. ;)
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

JoostP

Ah bedankt! Ik voer de parkiet (Guusje) elke dag wel een beetje als ik een stuk fruit pak. Ik zat me ovigens al af te vragen wat ze ook alweer niet mochten hebben van fruit (dacht altijd mango of zoiets), maar dat is dus avocado. Nooit gegeven trouwens gelukkig!