eerste vlucht wil maar niet

Gestart door cha_laaem, september 27, 2008, 15:37:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

cha_laaem

Hoi allemaal,

Sinds mei heb ik een vogeltje Sammie, en het gaat hartstikke goed met hem
Deze zomer is een roerige zomer geweest omdat hij meeverhuisd is naar het adres waar ik 6 weken heb gezeten en daar verliefd werd op een van de parkietjes van mijn zus. Nu is hij toch sinds een week of 6 weer mee terug naar huis en gelukkig is hij nog hartstikke goed te pas, fluit goed, eet goed, is levendig enzovoorts. (gelukkig geen merkbare luduvudu :P)

Het enige wat nog niet zo wil is het los vliegen. Bij mijn zus heeft Sam 1x los gevlogen samen met de andere beestjes Lola en Leo en dat ging erg goed. Nu ik weer thuis ben wil ik hem hier ook los laten vliegen en aangezien ik vandaag toch nergens meer heen hoef, heb ik zijn kooi open gezet.
Alleen heeft Sam totaal niet de aandrang om eruit te komen. :(
Ik heb al trosgierst gehangen net een stukje buiten de kooi, maar sam lijkt te denken 'als ik er niet bij kan, dan laat maar'.
Wat kan ik nu het beste doen? Moet ik hem pakken en buiten de kooi zetten om hem van zijn drempelvrees af te helpen?
Of moet ik hem gewoon laten en als hij niet vliegen wil, dan niet?

Ik zou hem zo graag willen laten vliegen omdat ik het hem gewoon heel erg gun om lekker vrij te fladderen, maar aan de andere kant.. als Sam niet nieuwsgierig is naar de buiten-kooise-wereld, dan moet ik hem misschien ook niet dwingen.
Heeft iemand van jullie dit wel eens gehad en hoe hebben jullie dit opgelost?

groetjes Cha_laaem en Sammie

DarkWolf

Heeft Sammie een bepaald speeltje waar hij helemaal zot van is? Hang dat eens aan de buitenkant van de kooi, grote kans dat hij dan toch buiten komt. Of neem wat trosgierst tussen je vingers, laat Sammie plaatsnemen op je vinger en haal hem zo uit de kooi.

cha_laaem

nee helaas niet.
Sam is sowieso al niet zo spelerig en de speeltjes waar hij wel eens aan zit vindt hij wel leuk, maar niet de moeite waard om voor zijn kooi uit te komen. Sam is meer van het de hele dag op zijn stokje zitten en een beetje rondkijken (soms eens van stokje wisselen natuurlijk). Niet echt een avontuurlijk vogeltje. Maar hij is wel heel lief en fluit vrolijk de hele dag met de muziek mee ;)

Met de trosgierst op mijn vinger en dan de kooi uit kan ik wel proberen vandaag. Ik hoef ook vandaag nergens heen :)
In ieder geval bedankt voor je reactie!
groetjes,
Cha_laaem en Sammie

Milo-Pixel

Ik denk dat je parkietje gewoon nog erg moet wennen aan dingen (sommige parkietjes hebben daar heel lang voor nodig, en ook is zijn situatie steeds veranderd, 6 weken ergens anders met andere parkietjes, en nu weer 6 weken thuis en alleen). Zijn kooi is toch zijn veilige plekje, en daarbuiten is het nog niet bekend. Gun je parkietje de tijd, hij moet ontdekken dat het buiten de kooi leuk is. Heb je ook iets leuks voor hem buiten de kooi? Zoals een parkietenboom of verschillende leuke zitplekjes? Ook kan je inderdaad proberen hem op je vinger uit de kooi te halen, maar als hij niet wil, dan moet je hem daar niet in dwingen. Je kan bijv. doen dat telkens als je thuis bent, je de kooi open zet. Na een tijd zal hij toch wel nieuwschierig worden.

Groetjes,
Marit

cha_laaem

Hoi allemaal,

Zondag heb ik de kooi weer open gezet om Sam de kans te geven om te vliegen, maar helaas de hele dag gebeurde er niets. Toen ik echter naar de keuken ging ben ik zo stom geweest om te vergeten dat de kooi open stond.. :S (Ja heel stom..)
En een uurtje later kwam mijn vriend thuis, we gingen naar de kamer, ik was boos op mezelf dat ik dat zomaar vergeten was.. Maar goed. Sam zat toch zoals altijd rustig in zijn kooi te dutten.
Tot dat mijn vriend mij erop weer dat de luxaflex op verschillende plekken wat gedraaid en verbogen zat.. was Sam dan toch stiekum uit vliegen geweest toen ik de kamer uit was???

Vandaag weer een dag thuis dus weer de kooi open. Na een tijdje hoor ik achter me wat geluid en was Sam langs de tralies aan het klimmen.. maar dit keer zowaar aan de buitenkant van de kooi! Sam was dus toch wat nieuwsgierig geworden en begint de wereld te ontdekken. :D
Inmiddels is hij rustig op de kast wat trosgierst aan het eten dat ik daar heb neergelegd om hem wat gerust te stellen :) Hij fluit en liedje en fladderd af en toe een heen en weer. Hartstikke leuk dus!

.. nu nog benieuwd of hij ooit weer zin krijgt om terug zijn kooitje in te gaan :P

Groetjes Cha_laaem en Sam

Parkieten-Freak

Nou, kijk eens aan!  ;D
Alle begin is moeilijk, ik denk dat Sam nu echt het wereldje buiten zijn kooitje gaat verkennen!  ;)