band opbouwen.

Gestart door chico2, september 27, 2008, 20:37:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

chico2

hoi
ik heb mijn parkietje nou 6 weken en ze is nog maar 12 weken oud.
ik heb vanaf het begin geoefent met mijn hand bij haar in de kooi te doen, maar iedere keer als ik dat doe vliegt ze weg.
en als ik mijn hand op een afstandje leg, blijft ze zitten zo van, zo die is weg.
maar ze komt ook niet uit nieuwsgierigheid kijken ofzo.

maar ik laat haar heel af en toe los vliegen en toen is ze wel op mijn vinger komen zitten met een beetje aandringen.
want ze komt niet uit zichzelf naar me toe.
maar als ze in de kooi zit gaat ze wel zo dicht mogelijk aan de kant van de kooi zitten zodat ze het dichts bij me in de buurt is, maar zo gauw ik dan mijn hand in de kooi doe is ze weer weg?

En nog een vraagje, ik heb op parkieten-freak het verhaal van een dagboek van een jonge parkiet gezelezen en daar stond in dat deze al met 2 weken zo tam was dat ze ook zelf op onderzoek uit ging en mij anderen op het hoofd of  op de schouders ging zitten.
maar die van mij vliegt als ze los is  zo hoog mogelijk en zo ver mogelijk van iedereen vandaan?
kan iemand mij vertellen wat ik fout doe, want er komt anders geen vooruitgang in.

en weet iemand nog meer spelletjes die je met je parkiet kunt doen IN de kooi om een band op te bouwen met je parkiet?
want ik heb echt alles voor haar over.


groetjes, chico2

Sonja

Hoi chico2,

Bij het tam maken is het sleutelwoord geduld.
En consequent zijn, zodat je parkietje weet waar ze aan toe is.

Zolang ze nog niet handtam is in de kooi, laat je haar beter nog niet rondvliegen.
Het is dan ook logisch dat ze bij iedereen wegvliegt, ze is gewoon nog niet tam.
Breng je hand rustig in de kooi, je kunt bijv. een stengel trosgierst in je hand nemen, de meeste parkietjes zijn daar dol op.
Als ze daar van durft te eten, beloon je haar met lieve woordjes etc. Je kunt na verloop van tijd de stengel steeds een stukje korter maken, zodat ze dichter bij je hand moet komen om erbij te kunnen.
Zo leert ze dat jouw hand niet eng is, maar zal ze die stukje bij beetje gaan associeren met iets leuks.

Wat bedoel je met dat ze op je vinger is komen zitten met een beetje aandringen?
Heb je haar gedwongen, of beetgepakt?
Als dat zo is, komt dat het tam maken niet ten goede, je bereikt er alleen het tegenovergestelde mee.

Aandringen moet je sowieso nooit doen, op geen enkele manier.

Zo maak je geen enkele parkiet tam, het is immers juist de bedoeling dat ze je gaat vertrouwen?
Het vertrouwen kun je enkel en alleen maar winnen door veel liefde, veel geduld te hebben.
Je kunt het ook niet vergelijken met een andere parkiet, iedere parkiet heeft zijn eigen karakter en de een wordt sneller tam dan de ander.

In deze link staat heel duidelijk beschreven hoe je je kleine vogelvriendje stap voor stap tam maakt:
http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Over het tam maken is overigens al ontzettend veel geschreven, als je de zoekfunctie van het forum gebruikt vind je nog veel meer informatie:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search

Voor spelletjes is het nu nog te vroeg.
Eerst moet je het vertrouwen zien te winnen.

Succes!

Groetjes, Sonja.