parkietje beetpakken.. of niet..

Gestart door PadjeNR1, september 24, 2008, 21:36:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

PadjeNR1

Goedenavond mede vogelvrienden!

Eerst maar even wat info over mijn parkietje Roxy;

Ik heb enige weken terug voor mijn verjaardag een nieuw parkietje gekregen.

Het is een mooi vogeltje blauw met wit en is heel makkelijk aaibaar en vind het erg fijn als we in haar nekje kriebelen. Dan doet ze haar koppie scheef en lijkt er echt van te genieten.
Ze bijt dus helemaal niet in tegenstelling tot het vogeltje dat ik hiervoor had (Rocky).

Beide vogels zijn echt compleet verschillend.
Rocky was al na een paar dagen erg druk en overal mee aan het spelen.
Roxy heb ik 1 week in huis gehad, daarna ging ik 2 weken op vakantie en is ze bij mijn ouders geweest, inmiddels is dit alweer haar 3e week na mijn vakantie. (dus eigenlijk week 6 dat ze in huis is).

Vreemd vind ik dat ze nogsteeds heeeeeel stilletjes is en voornamelijk op 1 stokje zit.
Soms is ze druk, als er vogels in de tuin zitten, als we de vaatwasser uitruimen en als er met een zak chips gekraakt wordt.
Maar de rest vd dag is ze heeeel stil.

Ze eet wel heel goed, drinken heb ik nog niet gezien maar ga er vanuit dat ze dat ook goed doet.

Trosgierst hangt in de kooi netals een belletje, maar daar toont ze echt totaal geen interesse in.

Kortom.. kan het zo lang duren voordat het parkietje wat ondernemender gaat worden ? of zou er toch iets aan de hand zijn ?

Overdag zijn wij werken (beide 40 uur in de week) maar laat ik wel de radio aan. Verder heeft ze een paar x de kamer rondgevlogen maar tot dusver vind ze dat niet leuk.
Heel de avond staat het kooitje ook al open maar heeft ze geen enkele interesse om er ook maar even uit te komen.

Op youtube zag ik overigens dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=gMHbE6_mAdM&feature=related

Wat vinden jullie daarvan ? is dit toch de manier om hem/haar sneller tam te krijgen ?
Dit parkietje lijkt uiteindelijk echt alles goed te vinden, aaien op het ruggetje, op het koppie, maakt allemaal niet uit..


Nou een hoop info en een aantal vragen, hopelijk hebben jullie nog tips!

GRoeten & alvast bedankt!!

Padje

DarkWolf

#1
Ik kan je al 1 ding zeggen, Falkor is 100% tam maar als ik hem beetpak zal hij ook bijten. En hij heeft groot gelijk, ik moet hem niet beetpakken ik moet hem leren om mij te vertrouwen.
Ik kan Falkor ook niet aaien, dat is ook nooit mijn bedoeling geweest. Een hond of kat koop je om te aaien en te knuffelen, een parkiet..sorry maar neen!!
Je parkiet zal nog moeten wennen aan de omgeving enzo, het is dus normaal dat hij nog stilletjes in zijn kooi zit. Misschien hangt er niet genoeg speelgoed in de kooi? Als ik je tekst lees maak ik eruit op dat er maar 1 belletje in de hele kooi hangt...
Misschien is het best om een vriendje te kopen voor Roxy, want 40u per week alleen thuis zitten is toch wel veel. Je kan ofwel kiezen om er nu een 2e parkiet bij te steken, ofwel wacht je tot Roxy iets tammer is en meer gewend is aan zijn omgeving

Een site die je zeker moet lezen ivm tam maken vind je hier: http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php


Succes :)


-edit- en zoals je ziet op het filmpje weigert het parkietje om op te stappen op een vinger/schouder, het wordt telkens opnieuw beetgepakt en gedwongen om op die jongen zijn vinger of schouder te zitten!

Audrey

Ik heb het filmpje niet helemaal uitgekeken, m'n hart breekt als ik de blik in het diertje z'n oogjes zie. Dat parkietje is helemaal niet tam, het is gewoon nog te angstig om weg te vliegen als ze hem beetpakken. En zie ik het goed of vliegt hij enkele keren tegen het raam?  :( Die mensen hebben zich totaal niet geïnformeerd over parkietjes. Het arme beestje, ik hoop maar dat ze hem niet buiten loslaten, of erger, als ze erachter komen dat het diertje niet tam is.  :'(

Is een vriendje een optie? Dan komt ze misschien wat meer los, en heeft ze in ieder geval al een speelkameraadje voor overdag, als jullie haar geen aandacht kunnen geven. Het is al heel lief van je dat je het je parkietje gunt om overdag wat 'gezelschap' te hebben in de vorm van een radio  :) Twee parkietjes tegelijk kun je ook tam maken, het vergt enkel wat meer geduld.  ;)
Heb je een parkietenboom of ander speelgoed buiten de kooi? Of probeer wat trosgierst op een vanuit de kooi zichtbare plek te leggen. En is de kooi groot genoeg voor een vogeltje dat er zijn dagen moet in doorbrengen, en biedt hij voldoende speelgoed?

Nog veel succes met je vogelvriendje!  ;D

Ingrid

Het arme beestje zit helemaal verstijfd van angst alles te ondergaan  :( Het lijkt misschien alsof het alles goedvindt, maar schijn bedriegt. Het lieverdje heeft zijn staart angstvallig naar beneden gericht, hij is heel erg op zijn hoede en gaat niet vrijwillig op de schouder zitten. Hij vliegt zelfs een paar keer weg!
Er wordt totaal respectloos met het beestje omgegaan :( Het is een levend wezentje met een eigen karakter en een eigen wil, dat wordt hem ontnomen op deze manier. Als ik me in dat parkietje zou moeten verplaatsen dan zou ik me diep ongelukkig, onveilig en bang voelen.
Dit filmpje is een voorbeeld van hoe het niet moet.

Probeer je te verplaatsen in je parkietje, benader haar met respect, laat haar zijn wie ze is. Drie weken is nog vrij kort om te wennen, vergeet daarbij niet dat Roxy eerst in huis kwam, daarna 2 weken uit logeren is geweest, dat zijn allemaal veel indrukken voor een parkietje. Je zegt dat met een chipszak kraken en het uitruimen van de vaatwasser Roxy tot meer actie aanzetten. Gebruik die informatie en probeer erachter te komen welk speelgoed met geluid misschien in de smaak valt bij Roxy. Je kunt dan interactief met haar gaan spelen, rinkel bijvoorbeeld met een belletje en kijk naar haar reactie. Prijs haar overdreven als ze een reactie geeft op het moment dat jij met het belletje rinkelt. Je kunt interesse opwekken door op deze manier verschillende speeltjes uit te proberen. Heb je haar interesse daarmee gewekt dan kun je wat verder van de kooi af het ritueel herhalen. Haar nieuwsgierigheid zal het uiteindelijk gaan winnen en dan komt ze echt wel een kijkje nemen ;).
Belangrijk sleutelwoord is nog altijd geduld, geduld en nog eens geduld ;). Darkwolf gaf je al de link mee over het tam maken, daarin staan de stappen heel duidelijk beschreven.

Parkieten-Freak

Vreselijk filmpje, en ik sluit mij aan bij mijn voorgangsters.
Zo moet het dus niet.


Mo

Hoi,

Ik zou ook zeker niet je parkietje gaan vastpakken om hem tam te krijgen. In 9 van de 10 gevallen werkt het echt averechts. Alleen een parkietje vastpakken als het echt noodzakelijk is. Zoals bij het geven van medicijnen bij ziekte. Mijn elmo kan ik vastpakken en vind het ook helemaal geen probleem, maar dit komt omdat hij als babyparkiet niet kon vliegen ( wat achteraf denk ik kruipersziekte is geweest) en dus veel werd gepakt om hem te verplaasten ( hij stapte noot uit zichzelf op de vingers en wilde juist gepakt worden). Elmo vind het fijn als je hem pakt en hem knuffeld hij kletst vrolijk verder en laat zich overal mee naar toe slepen, maar dat komt dus puur omdat ie dat van baby gewend was en niet kon vliegen 
Mijn andere parkietje wat er helaas niet meer is had een bloedhekel aan vastpakken en werd helemaal panisch Krijsen bijten en kroop gelijk op de kop in mijn hand. Helaas door ziekte heeft ie veel medicijnen gehad en moest ik hem toen vastpakken, maar dat was een hele grote strijd. Ik pakte hem dan ook echt alleen als ie medicijnen moest hebben en verder nooit.
Dus pak je parkietje alleen vast als het strikt noodzakelijk is en niet om hem tam te krijgen, want tam makken doe je op hele andere manieren.

Groetjes Mo

Flippie


Ik sluit me aan bij de andere reacties. Ik vind het een vreselijk filmpje, het beestje is gewoon doodsbang, ik kon het ook niet afkijken. :o
Mijn advies zou zijn, kijk eens naar de filmpjes van fullmetalgirl en volg die methode: 
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=18698.0

Ik ben er zelf ook mee bezig en het resultaat is twee vrolijke vogels die zich lekker op hun gemak voelen. Met beetpakken bereik je het tegenovergestelde. 
En als ze een keertje geen zin hebben, geef ze dan ook die ruimte. Je geduld bewaren is het allerbelangrijkste.

Succes!

PadjeNR1

Ik had er ook mijn vraagtekens bij om zomaar je parkietje vast te pakken, dus ben het wel met jullie eens.

Overigens vertelde die vogel''fokker'' waar ik mijn vorige vogeltje vandaan had ook al dat je hem gewoon moest beetpakken, tegen je aan moest houden en zo zou hij tam worden.
(Hebben we toen ook niet gedaan overigens).

Wat wel jammer is, dat roxy nog helemaal niet aan de trosgierst heeft gegeten... De meeste parkieten zijn helemaal gek van dat spul dacht ik...

Dan kun je dat gebruiken voor het tam maken, maar roxy laat zich daar niet door lokken...

Het hangt nu al een weekje of 2 voor haar neus maar ze wordt er niet bepaald hongerig van...

Overigens heeft ze wel een grote kooi hoor, groter dan de gemiddelde kooi die ik overal tegenkom, dus dat zit wel goed.




Flippie

Ik ben blij te horen dat je het ermee eens bent.  ;D

Misschien helpt het om de trosgierst op een andere plek te hangen. Heb je de trosgierst op een plek hangen waar ze vaak zit? Mijn vogels keken in het begin ook niet op of om voor bijvoorbeeld een stukje komkommer, totdat ik het bij hun favoriete zitplekje hing. Toen werden ze nieuwsgierig en toen was het zo gepiept.

Wat betreft het stil zijn...zou het ook niet kunnen dat ze stiller is omdat het nu al eerder donker begint te worden? Je schrijft dat jullie 40 uur werken, dan zie je niet hoe ze gedurende de dag is.

Of misschien eens ander speelgoed proberen? Als er alleen een belletje hangt, heeft ze ook weinig reden om van dat ene stokje af te komen.

Als je het echt niet vertrouwt, kun je het beste naar vogelarts gaan.




PadjeNR1

Moet je wel zeggen dat ik met de vogelarts ook geen positieve ervaringen heb..
Ben met mijn Rocky (mijn vorige parkiet) naar 2 verschillende dierenartsen geweest omdat hij de megabacterie had.

In eerste instantie in dordrecht bij het dierenziekenhuis, daarna naar de baronie / prinsenbeek.

Geloof dat ik zeker 4 a 500euro heb uitgegeven aan controles, narcose, behandelingen, voeding, medicijnen etc. en nogsteeds geen succes mee geboekt.

Niet dat het geld mij boeit, maar wel dat mijn kleine vriend niet beter is geworden...

Ik zal nog wat meer tijd spenderen in mijn nieuwe vriendinnetje en proberen hem uit mijn hand te laten eten zodat onze vertrouwensband wat versterkt wordt.

Sonja

Hoi Padje,

Ik ben blij dat je niet geluisterd hebt naar het "advies" van de kweker.
Zoals al geschreven is, is dat absoluut niet de manier om een parkietje tam te maken.
Geduld en veel liefde, daarmee win je op den duur het vertrouwen van je kleine vriendje.
Het ene parkietje wordt sowieso wat tammer dan het andere, ze hebben immers allemaal hun eigen unieke karaktertje. :)

Niet alle parkietjes vinden trosgierst even lekker, maar vaak is het ook een kwestie van wennen.
Je kunt eens wat zaadjes van de stengel afhalen en in een voerbakje doen. Misschien eet hij het zo wel.

Als jullie beiden 40 uur per week werken, kun je er misschien het beste een soortgenootje bij halen.
Dan heeft Roxy in ieder geval een vriendje waar ze mee kan spelen als jullie niet thuis zijn.

Twee parkietjes worden ook tam hoor, het vraagt alleen wat meer tijd.
Je hebt dan ook (tijdelijk) een tweede kooi nodig, zodat ze eerst elk van uit hun eigen huisje aan elkaar en de omgeving kunnen wennen.

Misschien toch het overwegen waard?

Groetjes, Sonja.

PadjeNR1

Bedankt Sonja voor je berichtje (iedereen bedankt overigens).

Ik heb het parkietje gekregen inclusief kooi en heb hem overgezet in de oude kooi van mijn vorige vogeltje dus heb er 2.

Ik overweeg ook wel om een 2e te halen, maar ik vraag me ook af of Roxy misschien niet een ziekte onder de leden heeft omdat ze nog zooo rustig is.

En doordat ik met mijn vorige vogel zovaak bij de dierenartsen ben geweest heb ik eigenlijk een beetje het vertrouwen daarin verloren.

Voordat ze er achter zijn wat er aan de hand is ben je weer weken & een paar dikke rekeningen verder.

PadjeNR1

dit las ik net:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=3292.0

lijkt heel erg op wat ik constateer bij mijn vogeltje. De 2 weken die ze bij mijn ouders heeft doorgebracht stond ze voor het raam en zag heel de dag door vogeltjes in de tuin.

Daar was ze enorm druk, hing ondersteboven in haar kooi etc.

Sonja

Hoi Padje,

Lees het berichtje van Ingrid nog maar eens door, een paar berichten hierboven.
Ik wil me daar graag bij aansluiten.
Je parkietje heeft nog tijd nodig om te wennen, ze is in de korte tijd dat ze bij je is ook al uit logeren geweest, dat scheelt ook.

Sommige parkietjes leven ook op door het horen van andere vogelgeluidjes, je kunt haar dit eens laten horen:
http://www.parkietenfreak.nl/r-fritz.php

Geef het verder nog gewoon wat tijd, en probeer Roxy niet teveel te vergelijken met je vorige parkiet.
De ene parkiet is nu eenmaal sneller gewend aan een nieuwe situatie dan de ander.

Groetjes, Sonja.

PadjeNR1

ja geluidjes laten horen heb ik ook al gedaan, maar  daar reageert ze ook niet op.
alleen op geritsel van een chipszakje en op vogeltjes in de tuin.

Heb eigenlijk al een hoop geprobeerd en dacht er inmiddels wel een hoop van te weten, maar toch vraag ik me opnieuw weer dingen af met dit nieuwe vogeltje in huis.

Misschien is ze ook nog een beetje bang omdat ik haar wellicht iets te snel uit de kooi heb gelaten.
Had wel de kamer donker gemaakt en de spiegel afgeschermd etc. etc. maar ze kon geen landplaats vinden en is langzaam tegen de lamellen gevlogen en op de grond geland.

Heeft zich dus geen pijn gedaan verwacht ik maar het was ook geen schitterende ervaring.

Nou ik zal nog wat meer geduld hebben  ;D

Denk dat ze nu de hand associeert met het uit de kooi moeten en dat wil ze duidelijk niet graag.
ze zet zich ook schrap op haar stokje als ik zachtjes haar borst aai of haar op mijn vinger wil hebben.

Heb er toch maar wat meer speeltjes in gehangen en de trosgierst op een ander plekje.

Hebben jullie overigens een spiegeltje in de kooi!?

Daar zijn ook de meningen over verdeeld.. bij mijn vorige vogel had ik het in t begin wel, die was er helemaal gek van.

Nu heb ik het nog niet in de kooi gehangen, misschien ook eens proberen ?

Sonja

#15
Hoi Padje,

Je wilt teveel en te snel.....

Als je de link over het tam maken leest, zie je dat het aangeraden wordt dat je je parkietje eerst handtam maakt in de kooi, en pas daarna rond laten vliegen in de kamer.
Je parkietje krijgt nu nauwelijks de tijd om aan haar kooi te wennen.

Nogmaals, geef haar de tijd.
Probeer je eens wat meer te verplaatsen in Roxy, er komt nogal wat op haar af.....en nog gevallen ook tijdens het vliegen... :(

Laat haar voorlopig nog maar niet uit de kooi, ze geeft bovendien zelf al te kennen daar nog niet aan toe te zijn.
Niet zo gek, want haar 1e ervaring buiten de kooi was nu niet direct de leukste.
Bovendien moet ze nog leren de kooi als haar huisje te zien.
Verander nu ook maar even niets meer aan de inrichting van de kooi. Als je steeds blijft veranderen raakt ze daar ook niet meer van op haar gemak.

Over spiegeltjes is al heel veel geschreven, ik raad je daarom aan de zoekfunctie van het forum te gebruiken:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search

Groetjes, Sonja.

PadjeNR1

Sinds vanmorgen reageert Roxy ook eigenlijk heel erg goed op het geluid van de huismus dat ik ergens gedownload heb van internet.

vd week reageerde ze er niet op, maar sinds zojuist zit ze uit volle borst tegen de huismus te fluiten  ;D

Ik denk dat het inderdaad een combinatie is tussen nog wennen & toch een beetje alleen/eenzaam voelen..

Gisteren middag een spiegeltje gekocht in de dierenwinkel en daar zag ik 2 nieuwe jonge vogeltjes ... misschien zou 1tje wel een leuk vriendje/vriendinnetje kunnen zijn voor Roxy..  :-X