jaloers!?

Gestart door Tine, september 16, 2008, 10:02:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tine

Hallo,

Phoenix (mijn vrouwtje) is nu redelijk handtam - ze bijt nog wel maar dat probeer ik haar af te leren met de laddermethode, dit terzijde. Nu heb ik echter gisteren nieuwe huisdieren geadopteerd: gerbils. Deze zitten in een bak met een soort hamsterkooi erop, heel kleine diertjes, hamsterachtigen.
Ik heb de kooi van de gerbils op een bureau gezet in de buurt van Phoenix haar kooi (maar wel met genoeg afstand tussen, ongeveer 3 meter) en gisterenavond was ik voor het eerst met de gerbils bezig.
Nu, ik had eerst iets gezegd tegen Phoenix en haar uitgelegd dat er nieuwe wezentjes bijwaren (niet dat ze dat verstaat, maar ik vertel haar vanalles) en toen tegen de gerbils beginnen praten en hen beginnen te leren kennen.
Ik stond met mijn rug naar Phoenix, maar dit heeft niet lang kunnen duren. Phoenix ging namelijk op een laag stokje in haar kooi zitten zodat ze mij in de gaten kon houden (normaal gezien kan ze me op het hoogste stokje waar ze altijd zit niet zien als ik bij de gerbils sta) en ze is beginnen kwetteren dat het geen naam heeft. Het ging zo maar door en ook tegen haar praten hielp niet. Dan ben ik uiteindelijk bij haar in de kooi gegaan en wat ze toen deed was heel akelig: ze vloog telkens heel drijgend over mijn hand en maar kwetteren. Dit doet ze normaal nooit zo, ik werd er zelfs bang van. Ik ben echter wel met mijn hand in de kooi gebleven tot ze gekalmeerd was, heb toen vogelmuur gehaald (haar favoriete plantje) en ze is op mijn hand gekomen en is beginnen eten alsof ze een jaar geen eten gekregen heeft (terwijl ik haar bakje pas bijgevuld had en ze diezelfde dag nog veeeel vogelmuur gehad had).

Nu, ik weet niet goed wat ik hier van moet denken, is het mogelijk dat een parkiet jaloers is op gerbils? Phoenix had die dag zeer veel aandacht gekregen en ik heb eerst tegen haar iets gezegd voor ik tegen de gerbils begon te praten, dus ze heeft toch geen reden om jaloers te zijn? Ik weet niet wat er hier gebeurde, iemand een idee? Hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen?

Parkieten-Freak

Kan het misschien zijn dat je parkiet een beetje bang is of schrikt van de gerbils?


Moppers

Wat leuk dat je gerbils hebt (het zijn mijn favoriete diertjes), en nog wel geadopteerd ook ;D
Maar wel minder prettig dat er gelijk zo'n situatie ontstond.

Laten we even analyseren wat er nu eigenlijk gebeurd is. Er zijn ineens nieuwe diertjes in jouw huis. Die maken voor Phoenix een onbekend geluid, er staat ineens een onbekend opject in de kamer, met daarin bewegende dingen, en er hangt ook ineens een vreemde geur in de kamer. Dat is natuurlijk niet niks voor Phoenix. Uiteindelijk zal ze er wel aan wennen hoor, dat zal geen probleem zijn.
Waar ze ook aan moet wennen is dat die bewegende dingen in dat onbekende object aandacht van jou krijgen. Het liefst krijgt zij natuurlijk al jouw aandacht, dus laat ze zich flink horen. Jij hebt daar vervolgens aan toegegeven: je bent naar haar toegegaan, hebt je hand in de kooi gedaan en je hebt haar zelfs een traktatie gegeven! Phoenix vat dat allemaal op als een beloning voor haar gedrag. Het beste wat je kunt doen als je de gerbils aandacht geeft, is Phoenix totaal negeren. Ze krijgt haar eigen tijd, haar eigen aandacht van jou, dus moet ze er maar aan wennen dat er nu ook anders diertjes zien aan wie jij aandacht geeft. Als je haar met aandacht en lekkers probeert af te leiden van het gedrag wat zij vertoont, zal ze dit als beloning en dus als stimulans om het te herhalen zien. Volledig negeren dus als je je op de gerbils richt. Dan leert ze vanzelf dat ze niets opschiet met dat hypergedrag. Als ze zich voorbarig gedraagt terwijl jij de gerbils aandacht geeft, dan kan je haar na afloop belonen met wat aandacht of wat lekkers.

Ik heb ook nog een tip voor je. Dek de gerbilkooi af als Phoenix los mag. Misschien vindt ze het in het begin nog eng, maar op den duur zal ze eens een kijkje gaan nemen. Zij en de gerbils kunnen elkaar via de tralies ernstig verwonden. Je kunt de gerbilkooi bedekken met bijvoorbeeld een handdoek. Zo is er nog genoeg ventilatie (wel na afloop weer eraf halen), en kunnen ze elkaar niet zien en niet verwonden.

Tine

Hallo, Phoenix kan niet schrikken of bang zijn van de gerbils denk ik, ze staan echt niet dicht bij haar en ze maken geen geluid (uitzonderlijk een ultra-zacht gepiep, ze zijn nog heel klein). Wat de geur betreft is er wel een punt, die is voor de mens niet waarneembaar maar voor vogels misschien wel. Je analyse van de situatie klopt, ik heb op het moment zelf niet beseft dat ik Phoenix moest negeren maar als ik het achteraf zo lees van jou was dat wel het beste wat ik had kunnen doen. Maar ja, ik zal je niet moeten vertellen dat het enorm moeilijk is om zo'n parkiet te negeren die aandacht van je vraagt en je bekijkt zo van: "jamaar, wat ben je nu allemaal aant doen daar? zie je mij niemeer graag?"  :-*.
Maar ik ga de tactiek wel proberen hoor :) Het is gelijk bij hondjes en kindjes; goed gedrag belonen, slecht gedrag negeren.  :D

Daarnet was ze overigens iets rustiger toen ik bij de gerbils was, omdat ik deels gezwegen heb tegen de beestjes en omdat ik ondertussen een aparte vocabulaire voor de gerbils ontwikkeld heb (ik zeg niet "Kom" zoals ik tegen Phoenix doe, maar ik zeg "Snuffel snuffel", een woord dat Phoenix niet herkent, ik merk dat ze dan minder reageert hoe belachelijk het ook is). Wat ze ook wel doet is heel kwaad reageren als ik in de kooi kom, en niet meer zo tam naar mij komen. Maar goed, ik ga in het oog houden wanneer ik haar beloon.

Wat vrij vliegen betreft: dat is een goeie tip voor later. Nu mag ze nog niet vrij vliegen omdat ze nog niet in mijn huis staat, maar ik zal hier later zeker aan denken! Bedankt! :)

Caradow

Citaat van: Tine op september 16, 2008, 22:04:18
Phoenix kan niet schrikken of bang zijn van de gerbils denk ik, ze staan echt niet dicht bij haar en ze maken geen geluid

Jazeker kan dat wel!

Ze ziet de kooi, ze hoort de geluidjes, er is iets nieuws in de kamer.. Natuurlijk kan ze daar bang voor zijn en aan moeten wennen....
Parkietjes hebben ene heel scherp gehoor, dus het zachte gepiep hoort ze echt wel en wat dacht je van het ritselende geluid van de beweging in de kooi...

Ik denk dat je de situatie zoals die voor Phoenix is behoorlijk onderschat...

Piknikki

Het is een beetje offtopic, maar het doet mij denken aan hoe ik reageerde toen er opeens een baby in de familie bij kwam. Ik raakte ook erg jaloers en van streek. Ik wilde je complimenteren met dat het een prachtig idee is dat je ook andere woordjes voor de gerbils gebruikt, dan je voor Phoenix gebruikt. :) Dit zal ook minder verwarrend voor haar zijn, omdat ze bepaalde woordjes (zoals je als zei: "kom") aan zichzelf gaat koppelen.

Afijn, ik denk dat je moet rekenen op dat Phoenix minstens een maand de tijd nodig heeft om aan de gerbils gewend te raken. Aan een soortgenootje raken parkietjes natuurlijk sneller gewend. En je kunt niet verwachten dat de beestjes ooit bevriend met elkaar zullen raken. Daar moet je dus wel goed rekening mee houden.

Ik weet niet of dit een goed idee is, of je ze beestjes voortaan beter niet in aparte ruimtes kunt houden? Er zijn vast meer forumleden die een combinatie van knaagdieren en parkieten in huis hebben, die weten beter dan ik of dat werkt. ??? Het is alleen omdat mijn bovenbuurvrouw/huisgenote ook een hamstertje heeft, en wij hebben er nooit problemen mee gehad. Mijn parkieten merken niks van de hamster, en haar hamster reageert allang niet meer op het getjiep.

Tine

Ok, dus zet ik de kooi dan beter op een andere plaats? Het plan was van ze ook in mijn huis allen in de living te hebben, alle dieren dicht bij mij  (want ook gerbils zien graag alles wat er gebeurt) ;)
@ Piknicky: bedankt voor het compliment!  :)
Goed dat je dat zegt dat ze aan soortgenootjes wél vlugger gewend raken, want ik was de plannen om op termijn een vriendje voor Phoenix te kopen al aan het opbergen omdat ik bang was voor haar reactie op die nieuweling.

Nu, als deze situatie te belastend is voor Phoenix dan ben ik bereid de gerbils op een andere plaats te zetten, ik wil echt niet dat ze doodgaat van de stress ofzo.  :( Er staat haar binnenkort nog steeds de "grote verhuis" te wachten, dus wat denken jullie: gerbils tijdelijk daar weg?

Caradow

Waarom weghalen...  Phoenix went er wel aan hoor, dat heeft alleen even de tijd nodig en kan je niet in 1 dag verwachten...

Tine

Okay, dan laat ik ze staan op hun gemakje  8) Phoenix haar gedrag is ondertussen beter en ik heb haar dan ook beloond als ze flink is. Ze bijt wel veel erger dan eerst en is koppiger, maar dat neem ik er maar bij  :-X

Piknikki

Sorry dat ik dat zei. Ik bedoelde het als suggestie, maar ik wist niet of het een goed idee was, eh. :)

Ben wel blij dat het al beter gaat. Het bijten moet je negeren. Ale ze merkt dat bijten geen effect op je heeft, zal ze er ook mee ophouden.
Dus ga zo door! ;D

DarkWolf

Sorry als ik misschien helemaal verkeerd ben, maar misschien bijt ze nu zo hard omdat ook je handen ruiken naar de gerbils. Je bent net bij de gerbils geweest en dan ga je (denk ik) meteen door naar Phoenix, of was je ondertussen je handen? Ik heb echt géén idee of de geur van je handen iets te maken heeft met het gedrag, maar dat kwam zo even in me op..

Tine

Ik heb dat ook al gedacht, maar ik raak vaak de gerbils niet aan, wellicht soms wel hun hooi ofzo maar Phoenix bijt al van voor de gerbils hoor (alleen nu veeeeel harder). Ik zal er in ieder geval op letten dat ik mijn handen was in het vervolg just in case, goede tip  :)

Ik heb de indruk dat ze dit echt doet als ze lastig is, want soms heeft ze goede buien en bijt ze helemaal niet. Negeren kan ik écht niet, vandaag vb. heeft ze zo hard gebeten dat ik moest reageren van de pijn (ze bijt echt door mijn vel hoor). Ik heb een hoge pijngrens, maar negeren stopt haar niet, blazen ook niet en ladderen is moeilijk want dan bijt ze in de vinger die ik haar voorhoud als ladder.  ::)
Ze bijt niet als ik haar eten voorhoud, want dan focust ze natuurlijk op het eten ipv op mijn vingers.
Nu, ik blijf met haar oefenen hoor, ik wordt niet bang van haar ofzo (eerder kwaad eigenlijk moet ik toegeven, omdat ze echt zo gemeen bijt). Ik neem aan dat het na verloop van tijd beter zal gaan. Ik moet toegeven dat ik nu minder geduld met haar heb, want als ze koppig is voor een uur ofzo is de stap naar de gerbils vlug gezet, maar een parkiet kan dit toch niet zo interpreteren? Bovendien vind ik dat ze, als ze dan toch mijn aandacht wil, maar niet zo koppig op haar stokje moet blijven zitten in plaats van te komen. Ze wéét nu wat ik bedoel als ik haar roep dus als ik van haar was zou ik dan meteen komen ipv een uur koppig te zitten wezen, want anders gaat baasje weg. Toch?

Moppers

Het zou ook kunnen dat ze op sommige momenten het soort aandacht waar je hand bij komt kijken niet wil. Ik heb ook wel eens behoefte aan aandacht, maar daarbij hoef ik lang niet altijd aangeraakt te worden. Je kan proberen haar door de tralies heen aandacht te geven. Gewoon lekker kletsen. Misschien dat ze daar wel positief op reageert.