Eikeltjes als speeltje?

Gestart door Moppers, september 14, 2008, 19:14:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Ik was dit weekend in Diever en ik zag overal eikeltjes liggen. Ik dacht daar kan ik leuke kettinkjes van maken als speeltjes voor de parkieten (gaatje erin boren, touwtje erdoorheen, knoopjes en voila). Ik heb speciaal gave exemplaren uitgezocht, dus geen rotte plekken en geen gaatjes (beesjes!).
Maar mogen parkietjes wel eikeltjes?

smartie

Dat is een goede vraag!

Ik ben nog niet zo lang geleden in het bos/Apenheul geweest en heb daar voor de kleuters in mijn klas ook heel wat eikels verzameld. Altijd leuk voor een mooie herfsttafel of een leuke telactiviteit. Maar misschien net zo leuk voor de parkieten om mee te spelen.

Zoveel dieren eten eikels (eekhoorns, apen, vogels) dat ik persoonlijk denk dat ze niet giftig zijn voor onze vogels. Maar ik wil wel zekerheid hebben voor ik ze aan de parkieten geef om mee te spelen...

Ingrid

Even gespeurd op internet, maar niet echt een heel duidelijk antwoord gevonden. Eikebladeren en groene eikels schijnen giftig te zijn vanwege het looizuur.

Moppers

Wordt er met groene eikels de verse eikels bedoeld? Ze zijn namelijk allemaal inmiddels bruin (groen = net vers, bruin = ouder). Of is het een term die gebruikt wordt voor een bepaalde ondersoort eik?

Ik kan me herinneren dat onze konijnen vroeger genoten van eikenblaadjes. Ook liepen er in Diever twee konijnen los (ontsnapt uit de mini kinderboerderij, tegen etenstijd waren ze weer gevangen) die naar hartenlust van de eikeltjes aan het snoepen waren. Maar goed, onze konijnen aten ook altijd de hulstblaadjes die in de tuin vielen, en die zijn hardstikke giftig. Daar waren ze in de loop van de tijd aan gewend en immuun voor geraakt, dus misschien dat dat ook het geval was met de eikeltjes en blaadjes...

Ingrid

Met groen wordt inderdaad de verse bedoelt. De info op internet is tegenstrijdig, voor paarden zou het giftig zijn, maar er zijn paarden die ervan eten en niet ziek worden. Ook bij konijnen wordt dat gemeld en meerdere diersoorten, dus of het nu echt wel of niet giftig is?
Ik speur nog wel even door en anders kun je de vraag voorleggen aan Anton Beijer?

Parkieten-Freak

Ik denk eigenlijk niet dat eikels giftig zijn voor vogels.
Vlaamse gaaien eten ze volop.  ;)