Parkietje eruit

Gestart door Willie, september 15, 2008, 18:01:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willie

Hallo allemaal als mijn parkietje (9 weken) eruit gaat.Dan gaat hij alleen maar boven op op de lamp zitten.HELP ME.Wat moet ik doen om he een keer ergens anders te laten zitten??

p.s:hij mag wel op de lamp zitten, maar zou het leuker vinden om hem een keer op mijn schouder te laten zitten ofzo.



Groetjes

Piknikki

Tja, geduld hebben. Je kunt hem naar je schouder lokken met trosgierst of een speeltje, of ergens op een andere hoge plek een speeltuintje installeren.
Je parkietje zal binnenkort wel eens op ontdekkingstocht gaan door de kamer. ;)

Maar ga hem vooral niet wegjagen! Blijkbaar voelt hij zich voorlopig wel prettig op de lamp.
Let wel op dat hij niet aan de kabels gaat knagen. Dat hebben de mijne één keer gedaan, maar ik ga niet riskeren dat ik straks een parkietje onder stroom heb. :'(

markus

Hoi Willie,

Als ik jou was zou ik hem eenmalig kortwieken, dan worden de vleugelveren voor een deel geknipt en kan hij alleen korte stukjes vliegen. In deze tijd kan hij perfect aan je wennen en zul je zien dat je hem super tam kan maken. (Op je schouder zitten is dan geen probleem.) Na een aantal maanden krijgt hij/zij een nieuw verenpak en kan hij gewoon weer vliegen, maar is dan wel al TAM!

Let op: Knip nooit zelf de vleugelveren! Ga dus even met je parkiet naar een dierenwinkel.

Succes!

roha

Citaat van: markus op september 16, 2008, 08:18:38
Hoi Willie,

Als ik jou was zou ik hem eenmalig kortwieken, dan worden de vleugelveren voor een deel geknipt en kan hij alleen korte stukjes vliegen. In deze tijd kan hij perfect aan je wennen en zul je zien dat je hem super tam kan maken. (Op je schouder zitten is dan geen probleem.) Na een aantal maanden krijgt hij/zij een nieuw verenpak en kan hij gewoon weer vliegen, maar is dan wel al TAM!

Let op: Knip nooit zelf de vleugelveren! Ga dus even met je parkiet naar een dierenwinkel.

Succes!
Dit is een advies wat wij hier op PF zeer afraden. Dit is niet de manier om je parkiet tam te krijgen.
Het is dus ook geen zekerheid dat je parkiet echt tam is nadat de veren er weer aan zijn gegroeid.
Parkieten zijn vluchtdieren en als ze zich niet veilig voelen is dat het eerste wat ze willen doen, wegvliegen.
Het is daarom juist erg gevaarlijk, omdat ze niet goed meer hoogte kunnen maken, kunnen sturen, waardoor ze makkelijk ergens tegenaan kunnen botsen met een vervelende afloop.
Jouw advies om niet zelf te gaan knippen is goed, maar ook in een dierenwinkle hebben ze daar vaak geen verstand van en ka er ook gemakkelijk verkeerd worden geknipt, zodat je vogel helemaal nooit meer kan vliegen.
Meer informatie over kortwieken en over tam maken, kun je vinden op de site en t forum, gebruik de zoekfunctie maar eens.


Rocky87

Een parkietje moet met alle geduld en op een eerlijke manier tam gemaakt worden. Kortwieken is naar mijn mening absoluut geen juiste methode. Omdat de parkiet niet kan vliegen, heeft hij geen keuzemogelijkheid en is er eigenlijk sprake van dwang en afhankelijkheid. Dat lijkt me niet de juiste basis voor het opbouwen van een band met het beestje. Geduld is echt het toverwoord. Mijn parkietje (3 maanden oud) heeft ook zijn lievelingsplekjes, maar gaat steeds meer op ontdekkingstocht en komt nu af en toe ook uit zichzelf op mijn schouder of hoofd landen. Dat heeft tijd nodig gehad. Het blijven natuurlijk ook eigenwijze beestjes. Als mijn parkiet ergens geen zin in heeft, doet hij het ook niet. Dat vind ik ook juist erg grappig. Ze moeten hun eigen keuzes kunnen maken.

Ingrid

De discussie over kortwieken is al uitvoerig aan bod geweest en kan in dit betreffende topic verder gevoerd worden: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=783.0

Graag ontopic blijven.

Willie, heb je je parkietje wel handtam in de kooi gemaakt? Parkietjes zoeken namelijk een hoge plaats op vanwaar ze alles goed kunnen overzien. Op die manier zijn ze op hun hoede voor gevaar.
Zodra je het vetrouwen van je parkietje voldoende voor jezelf hebt gewonnen, gaat het wel op onderzoek uit met jou als veilge basis ;). Om die veilge basis te worden voor je gevleugelde huisgenootje heb je een dosis geduld, geduld en nog eens geduld nodig en dat begint met het op een juiste manier tam te maken ;). Zie hier de stappen: http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

DarkWolf

Falkor heeft de eerste 2 weken enkel hoog boven op de kast gezeten..ik kon niet aan hem, en toen op een dag besloot hij om eens in de fiscus benjamin te vliegen en toen waagde hij zich op mijn hoofd. Uiteindelijk zal hij wel de kamer gaan ontdekken en per toeval op je hoofd komen zitten :P
En probeer hem inderdadd een stukje trosgierst voor te houden, om hem tot bij je te lokken en dan kan je proberen of je hem plaats kan laten nemen op je schouder.