rare gewoontes en nog meer vragen

Gestart door Celientje, september 09, 2008, 17:58:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Celientje


kan iemand mij helpen?
Mijn parkiet bijt zomaar voor de lol (voor haar )
en zoo leuk is dat niet. :'(
al ik haar pak dan is het allemaal wel goed maar zodra ik iets te veel beweeg
bijt ze in mijn oor! ook als ze op haar kooi zit en ik wil haar pakken bijt ze
ik weet niet goed hoe ik dit moet oplossen.
nog zon gewoonte is aandacht trekken door schel en hard korte gillen te geven
vroeg in de morgen!

en ik heb nog een probleem.
ik weet niet of het een man of vrouw is
het is helemaal bruin boven haar snavel(sinds een week, vorige week was ie nog blauw met bruin dus ik dacht dat het een travestiet was).


kunnen jullie mij helpen?

Celine met de rare travestiet parkiet

Parkieten-Freak



Mo

Hoi,

Als de neusdop bruin is dan is het een vrouwtje. De neusdop veranderd bij een vrouwtje ongeveer bij een leeftijd van 8 maanden. De ene iets eerder de ander wat later. Blijft de neusdop blauw dan is het bijna altijd een mannetje. Bij enkele uitzonderingen dat te maken heeft met de kleurslag van de vogel. Hier op het forum zijn een aantal experts die je daar meer over kan uitleggen wanneer een neusdop blauwig blijft bij een vrouwtje.

Verder ik weet niet hoe oud je parkietje is, maar in de pubertijd kunnen ze behoorlijk van karakter veranderen ( vaak tijdelijk) en daar kan pik gedrag ook bij horen. Als hij/zij niet in de pubertijd zit kan het een spelletje zijn. Dat pikken moet je negeren, anders krijgt je parkietje het idee dat het mag. Want zodra jij erop reageerd door wat te zeggen of je hand weg te trekken heeft ie zoiets van hij leuk. Dus probeer het te negeren en als je dat vol kan houden gaat de lol er voor hem/haar van af en zal het pikken minder worden en uiteindelijk stoppen.

Een parkietje moet je ook niet vastpakken, want dat vinden ze niet leuk. Daarom kan ze ook gaan pikken. Dus niet vastpakken, maar oplaten stappen op je hand/schouder of waar dan ook.
Zoek eens op bijtgedrag en je zult vele tips vinden die je kunnen helpen om dit gedrag af te leren. Hetzelfde geld voor het schreeuwen en gillen. Negeren, zolang je erop antwoord heeft ie het idee he als ik schreeuw krijg ik aandacht. Als je hem geen aandacht geeft wordt het schreeuwen minder en zal ie zien dat als ie lief brabbeld of gewoon fluit juist aandacht krijgt. Dus draai het negatieve om in het positieve. Reageer  als ie lief is en negeer als ie iets doet wat niet mag. Dan gaat de lol er vanzelf af en ziet ie wat wel en niet mag. het gaat niet van de een op de andere dag, maar heeft tijd nodig. Iets aanleren is makkelijk, maar afleren des te moeilijker. Geduld, geduld en nog eens geduld en veel doorzettingsvermogen wat het negeren betreft. Uiteindelijk werpt het zijn vruchten af.

Succes ermee
Groetjes Mo