ik heb sins 2 weken een parkiet

Gestart door dobbie, september 08, 2008, 01:10:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dobbie

 8)hallo lieve parkieten liefhebbers

ik wil me effe voorstellen "mijn naam is dobbie "en ik ben denk ik 8 tot 10 weken oud
ik ben al zo,n twee weken bij mijn bazin nance,ze is zo lief voor me.maar mijn bazin heeft namelijk een paar vragen  voor jullie
en dat gaat over het volgende.
hallo mede parkiet lief hebbers mijn naam is nance en woon in den haag,
sins 2 weken ben ik trotse bezitter van een lieve parkiet ik heb hem dobbie genoemd .......... ;D ;D
ik heb hem genoemd naar dobbie de vrij huis elf van t bekende harrie potter boek..................
Maar mijn vraag is ze zeggen dat je met je hand in de kooi moet gaan maar dat vind dobbie
helemaal niet leuk hij fladdert dan echt heel de kooi rond ,
Ik weet dat dit wel een jong vogeltjes is want mijn man heeft hem van een parkieten fokker gekocht
hij is zo lief en zo grappig ik snap alleen niet zoveel van parkieten,en wil het goede voor ze doen.
Ik laat dobbie iedere dag lekker vrij vliegen en hij vliegt al vrij goed hij kan alleen niet landen waardoor hij
kontinu in een hoek fladdert,en of hij hangt tegen de muur aan,maar het gekke is nu ga ik niet meer met de hand in de kooi.
Omdat hij dit gewoon niet leuk vind ,maar als ik zijn deurtje open zet blijf de parkiet gewoon binne  zitten hij vind het het wel best in
zIjn kooitje.wat kan ik nu doen om hem tam te maken zodat hij op mijn arm komt zitten
soms probeer ik hem te aaien en ga dat tegen zijn zin met de arm in de kooi en probeer hem dan te pakken maar ik ben bang dat ik hem zo traumatiseer,ik zou het ook niet leuk vinden dus doe dat dan ook maar niet meer. ???
zal hij zijn mama missen en zijn zusjes en broertjes
ook is hij op zijn koppie gepikt geworden dat zag ik laats toie hij bij me in mijn hand was
hij overigs erg goed en doet eigenlijk neits anders hij eet zich helemaal gek aan die trosjes die je op moet hangen hij is erg gek op
maar heeft dobbie ook ander dingen nodig dan alleen voer en water,ik geef hem afgekookt water omdat er in den haag waar ik woon veel kalk zit  :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
ik drink namelijk ook alleen afgekookt water,dus geef ik het dobbie ook,dobbie mag iedere dag eruit maar hij vind het helemaal niet uit
heeft iemand en tip wat ik voor dobbie het best kan doen zodat hij de gelukkigste parkiet gaat worden
en hoe vaak moet de kooi nu verschoond worden doe het nu 2 keer per week maar mijn man zegt is te veel
iedere week is genoeg is dat zo??????????????????????????? :-\ :-\ :-\ :-\
verder doe ik als ik ga slapen een doek over de kooi heen van dobbie en als ik smorgens wakker ben dan haal ik hem eraf is dat wel goed
Trouwens mijn parkiet dobbie vind het heel leuk om tv te kijken en het grappige is hij kijk door zijn etens bakje .
  is zo leuk om te zien om zijn kleine snaveltje door het etensbakje tv te zien kijken.verder doet dobbie het heel goed.
ik vraag mijn man vaak om een parkieten boom te maken heeft iemand een tip voor mij
gewoon een tak van een boom of wat moet ik doen   ??? :D ;)
nou ik ga nu richting bedje ook voor dobbie is bed tijd
tot morgen weer en dan zal ik een foto laten zien van dobbie ,ik twijfel overigs of het kooitje niet te klein is


doei lieve parkiet liefhebbers

Piknikki

Dobbie klinkt heel schattig, hoor! :D

Op de website staan tips over tam maken, lees dit maar eens door: http://parkietenfreak.nl/a-tam.php Daar staat ook dat fladderen heel normaal is voor een niet-tamme parkiet, en dat het juist de bedoeling is om je hand een paar keer per dag in de kooi te steken en de hand pas er uit te halen waneer hij rustig is.
Er staan ook andere prachtige tips op zodat Dobbie een aangenaam en hopelijk lang leven krijgt.

Ik zou wel aanraden Dobbie eerst tam te maken alvorens hem door de kamer te laten vliegen. Voor een angstig parkietje kleven veel gevaren aan het vrij rondvliegen. Hij kan zich immens zo bezeren. Als hij er zelf niet uit gaat, dan is hij er gewoonweg nog niet aan toe. Maar misschien moet Dobbie dan wel een grotere kooi krijgen. Ik weet niet hoe groot zijn kooi nu is.. Let, bij het aanschaffen van een nieuwe kooi, ook op de vorm (moet niet rond zijn) de richting van de spijltjes (minstens twee wanden met horizontale spijltjes), en poetsgemak.

Het kalk in het water is helemaal geen probleem. Het kalk is juist gezond voor Dobbie. ;) Om het water nog gezonder te maken, kun je een aantal keren per week appelzijn door het water mengen (1ml appelazijn op 100ml water).

Het is inderdaad verstandig om Dobbie niet meer vast te pakken, dat zal geen enkel parkietje fijn vinden. Wanneer hij tam is zal hij vrijwillig op je hand komen zitten. Reken er wel op dat dit maanden kan gaan duren. Veel geduld hebben, dus!

Let ook op een gezonde voeding. Niet meer dan een halve sliert trosgierst (dit zijn die trosjes) per week. Anders wordt Dobbie dik en zal zijn gezondheid achteruit gaan. Gebruik deze trosjes het beste als beloning tijdens het tam maken.

Een keer per week de kooi schoonmaken is genoeg. Vergeet niet regelmatig de poepjes van de stokjes te schrobben en ook de speeltjes eens per maand te spoelen. Het is niet noodzakelijk de kooi 's avonds af te dekken met een doek. Alleen als het na parkieten bedtijd is, en er brand nog licht in de kamer, TV staat aan, etc..

Voor inspiratie bij het maken van een parkietenboom, kijk hier eens: http://parkietenfreak.nl/r-parkietenboom.php

Lees op je gemak de website door, en gebruik de zoekfunctie op het forum: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search
Daarmee zijn veel vragen terug te vinden. Als er dan nog vragen zijn, mogen die altijd gesteld worden.

Veel plezier en succes met Dobbie! ;D

dobbie

#2
hallo piknikkie


bedankt voor te reageren om mijn verhaaltje
gelukkig zei je tegen me dat trosgierst dus niet al te veel mag want iedere keer als die op is gaf ik al een nieuwe.......!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ik heb door dat ik veel tijd moet  doorbrengen met dobby............... ??? ??? ??? ???
Ik denk dat de kooi inderdaad iets aan de kleine kant is hij lengte 45 cm en hoogte 35 cm,ik zelf denk is best te klein
want ik kan er bijna niets in kwijt,ik heb al wat leuken ideetjes
gezien voor een parkieten boom ook een badje lijk me zo leuk voor dobby.
ik ben zo blij met dobbie het is een klein dapper vogeltje
die zo grappig tv kijkt via zijn voerbakje lijk dan net als of die door een brilletje kijk :) :) :)
ik heb een beetje rondgekeke op de site wat een leuke site
ik zie dat jullie ook samen komen ,(MEETING)
dat zou ik ook erg leuk vinden dus als ik welkom ben dan wil ik graag mee
ik woon in den haag,miss zij er parkieten liefhebbers die ook in den haag wonen
en miss kunnen we eens een bakkie gaan drinken bij elkaar en lekker tips geven over onze gevleugelde vrienden.
DUS BIJ DUS BIJ DEZE IK ZOEK LEUKE KENNISEN DIE HET LEUK VINDEN ,OM EENS SAMEN EEN BAKKIE TE DRINKEN
EN LEKKER TE KLETSEN OVER HET WEL EN WEE VAN ONZE PARKIETEN

IK BEN NIET OP EEN RELATIE UIT PUUR VRIEDNSCHAP ;) ;) ;)
Ik weet weinig van parkieten ik had er vroeger een toen ik heel klein was maar die is gestorven aan een windei
zij hele eierstok hing er toen uit en de vogel was zo ziek heel zielig.
ik ben bang dat het straks weer gebeurt.... ??? :(
want ik heb daar echt een trauma aan over gehouden mijn parkietje die ik had toen ik nog jong was is gestorven
doordat hij een eitje kreeg en alles hing eruit de arts kon niets doen ik had zo,n verdiet en het vogeltje is gestorven.
ik had hem de naam piette gegeven mijn toenertijd baby zusje zij alletijd piette dus vandaar die naam piette
maar ik ben nu bang dat die weer eitjes legt,
hoe zie ik wat dobbie is een vrouwtje of mannetje
en wat is nu eerder tam vrouw of mannetje
nou ik ga effe verder op de site koekeloeren
tot gauw en vind het reuze gezellie hier tot gauw maar weer en dank jullie wel
voor het geduld met uit leggen en zo
doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii dikke xxxxxxx en een snaveltje van dobbie

Piknikki

Oeh, haha, gelukkig dan maar, anders wil ik niet weten wat er met Dobbie gebeurd zou zijn als hij bleef snacken. ;)
Het zou even ongezond zijn als een mens die de hele dag door chips zou eten.

Jezeker, een parkietje wat alleen wordt gehouden (dus zonder andere parkietjes) heeft veel aandacht nodig!
Een ruimere kooi met genoeg speelgoed zou Dobbie goed doen. Waarschijnlijk zal hij een badje ook op prijs stellen.

Vergelijk de foto's in dit topic eens met Dobbie: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=1430.0
Aan de neusdop (die bolletjes boven de snavel waar de neusgaatjes zitten) is te zien of Dobbie een mannetje of popje (vrouwtje) is. Hierbij is het ook handig te weten hoe oud Dobbie ongveer is, aangezien de neusdop zal verkleuren. Als je er zelf niet uit komt, plaats dan eens een foto (genomen bij daglicht, zonder flits) van Dobbie waar de neusdop goed op te zien is, en zal een forumlid met getraind oog vast kunnen zien wat Dobbie is.
Zowieso als Dobbie een mannetje is kan hij geen eieren leggen. :)

Vrouwtjes en mannetjes zijn beiden evengoed tam te maken, en kunnen ze beiden ook evengoed leren praten. Maar niet alle grasparkietjes zullen gaan praten.
Voor het tam maken is heel erg veel geduld, aandacht, en liefde nodig. Je zult dus op de juiste wijze het vertrouwen van Dobbie moeten winnen.

Het beste kun je een berichtje plaatsen in het meeting topic (http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=19135.0) om te weten of er leden bij jou in de buurt wonen. Als je wilt komen, kun je ook je man meenemen! :)

Hopelijk zal Dobbie het verdriet over je eerste parkietje weer goedmaken.
Wens hem veel plezier met TV kijken, en veel succes!

dobbie

#4
hallo daar ben ik nog effe
wilde je een foto sturen maar kom er cht niet uit
ken je me helpen,ik moet morgen weer werken maar naarmijn werk ga ik me weer bezig houden
met alles doei alvast en bedankt
http://xs.to/xs.php?h=xs231&d=08371&f=dscf1416551.jpg
http://xs.to/xs.php?h=xs231&d=08371&f=dscf1418520.jpg
http://xs.to/xs.php?h=xs231&d=08371&f=dscf1414351.jpg
http://xs.to/xs.php?h=xs231&d=08371&f=dscf1415639.jpg

Audrey

Wat een schatje! En ook de naam vind ik heel erg mooi, ik had die ook in gedachten voor het vriendje dat er komt voor Croky (maar dan Dobby geschreven), wat een toeval toen enkele dagen later er een parkietje op het forum kwam dat ook zo noemt :)

Even een vraagje over de foto's, de laatste om precies te zijn: ligt het aan mij, of is er een stukje uit het bekje van Dobbie? Kan ook aan de foto liggen hoor, maar ik wou er toch even op wijzen.

Wat de trosgierst betreft, een halve sliert per week per vogel is OK, en verder kun je het ook gebruiken om hem tam te maken, via de zoekfunctie vind je waar dat allemaal precies beschreven staat.

Heel veel geluk met de kleine Dobbie  ;D

dobbie

#6
Halo audry


ik heb nog eens goed gekeken :o :(
en kwam tot mijn verbazing dat je wel eens gelijk kon hebben
ik ga dus weer nieuw foto,s maken en die stuur ik dan door naar jou ,op de foto zie je zeker een
stukje missen maar als ik in het kooitje kijk dan zie ik weer niks mar goed ik ben een leek
met parkieten ik had mijn eerste parkiet op mijn 8 jaar ben nu 32 jaar ouder
dus zie je dat er heel wat jaartjes tussen zitten ,
verder moet ik zeker een grotere kooi gaan kopen want deze is te klein hij maak er echt een zwijnestal van die kleine
lieverd van mij maar hij mag het ,ik ben helemaal verliefd op zijn snoetje
ook ga ik morgen wat nieuw speelgoed voor hem kopen een badje en zo
nog leuke tips voor me ;D ;D
nou ik weet nog steeds niet hoe ik een foto op t forem kan zetten als is dit miss wel een beter ideel
neemt het niet zoveel plaats in beslag want wat ik begrijp mag je niet zoveel foto,s zeten dan schijnt het forem traag van te worden. ???
en ja he die naam is zo schattig er zijn helaas al te veel koko,s en teveel crockie,s dus wilde een leuke naam en heb die ook gevonden ;D ;D :D

Piknikki

Oi oi, iemand heeft het voor je uitgelegd hoe je foto's kunt plaatsen in het fotoalbum: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=19157.msg105684#new

;D

Misschien zal Dobbie zijn badje nog vreemd vinden in het begin. Je kunt er ook een zakdoek in leggen, misschien vindt hij het leuk om hier mee te spelen. Ik heb er een babydoekje in. :)

Ik denk dat Dobbie een mannetje is, maar weet het niet zeker.

dobbie

#8
omdat dobbie nogal vaak in de yucca hangt en pikt vraag ik me af
of deze plant giftig is ik zal een foto mee sturen van de betreffende plant ik jaag hem altijd weg als hij
dat doet omdat me zo ,zorge maakt ,ik ben daarom ook gelijk op de fiets gestapt en heb een
fruit tak gehalad en dit is hem geworden is die goed,er zitten sieraden in omdat ik er nog niks in
had hangen vond het saai voor dobbiedit is de yucca

en de tak die ik voor dobbie heb gemaakt is dezehttp
hoop doe het goed

ik zal gelijk een foto sturen als die erop zit
maar voor nu kijk hij alleen maar tv
en weer door het etensbakje zo kijk hier

dobbie

moeten nog speeltjes in worden gekocht heb erzolang oorbellen en grote kralenketting op gehangen niet gevaarlijk hoor

dit is dan de parkietentak/boom

Petr@

Waarom laat je hem rond vliegen als hij nog helemaal niet tam is? Lees net in je andere topic dat hij nog steeds zo in de kooi fladdert als je er met je hand in gaat.Gaat hij vanzelf terug of moet je hem vangen??



Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

dobbie

#11
hallo petra
ik vind het zielig als hij alleen maar in het kooitje zit
nee hoor en hij kan zijn kooi goed terug vinden soms hou ik naar een uurtje zijn
zijn kooitje voor en dan gaat hij er vanzelf in.........
ja ik vind het het zo zielig als hij alleen maar in zijn kooitje moet zitten
en dan doe ik het kooitje open en dan klimt hij eruit gaat op zijn kooi zitten
en heel soms vlieg hij maar meestal land hij dan op de yucca maar die heb ik nu de kamer uit gedaan
en parkietjessafe gemaakt,ik heb niet zoveel verstand van parkietjes
maar ik las dat veel mensen zo,n takje hebben,en ik heb er trosgiert in gehangen
en hij is zo slim het vogeltje hij zit er echt naar te kijken maar durf er nog niet zelf in
terwijl hij in de yucca altijd vloog.........................
maar ipv de yucca staat nu dus de appeltak
dus ja afwachten
en ja al met is dobbie nog niet tam en hij fladdert als ik mijn hand in de kooi steek maar ik laat hem er
ondanks alles toch iedere dag het deurtje een uurtje open staan,want ik vind het zielig als die niet kan vliegen
gr nance

dobbie

#12
joehoeeeeeeeeeeeeeeeeeee  ;D ;D ;D

dobbie is net gaan landen op de parkieten boom wat een schatje
hij is zo slim he hij weet dat zijn baasje er wat lekkers in heeft gehangen
ben zo blij me hem
trouwens net is die voor t eerst op de tafel geland  ???
hij heeft mijn veronica gids lekker te pakken genomen
maar dat mag niet dus heb de gids maar mooi in het laadje gelegd
zoal ik al eerder zij parkiet safe :D ;D

en mensen hij snoep van de appeltak er zitten enkele kleine jonge blaadjes aan mag die dat hebben?????????
het zal wellicht wel ergens staat maar zo t op prijs stellen als iemand me toch antwoord geef want ik kan het nog
niet vinden

Jammer tam naar mij is die nog niet maar wel vind hij steeds meer dingen uit met de uur gaat het nu
hij vind nu al de parkietentak en kan op de tafel landen ook vliegt hij zijn kooitje terug in en ook uit
nu nog hopen dat dobbie mij meer gaat vertrouwen

Piknikki

Hihi, leuk voor hem dat hij zijn parkietenboom heeft ontdekt. ;D
Maar volgens mij moet je de blaadjes er wel afhalen, ik weet het niet zeker. Het is niet erg als hij aan de takken knabbelt.
Met trosgierst werkt bijna alles, eh?

Kun je Dobbie beter niet overdags uit zijn kooi laten dan? Rond deze tijd zou hij eigenlijk al moeten dutten. ;)
Als je er een gewoonte van zou maken om Dobbie 's avonds laat nog uit zijn kooitje te laten, kan dat later voor problemen zorgen. Zijn dag/nacht ritme kan verschuiven, of hij zal flink protesteren als hij er 's avonds ineens niet uit mag.

dobbie

halllo piknikkie

dank je wel voor de tip ik wist niet dat ook dobbie last kan hebben daarvan'
hij zit nu weer in zijn kooi teminste op zijn kooi hij is aan t proberen
om zijn kooitje in te kruipen lachen man :D :D :D
want aan de zijkanten glijdt die r af  maar ja hij leerst ineens met t uur en
inderdaad dat lekkernij daar is die echt mee om te kopen
maar hij leert ineens wel heel veel
ik heb net wat mooie foto,s gemaakt van dobbie in de parkietenboom mag ikz e nu plaatsen of niet
ik weet het niet meer want er was iemand die zij dat dit niet mocht
maar eerlijk vind ik het ook best moeilijk die site is in het engels en dat ken ik niet
heb het wel geprobeerd ,samen met mij zoon
hebben jullie trouwens weer binnen kort een meeting ????????????

Piknikki

Ach ach, kan hij het deurtje niet vinden? Misschien wat trosgierst bij de opening leggen? ;)
Je kan een profiel op Hyves maken, die site is in het Nederlands. Perkietenfreak heeft ook een Hyves, en daar kun je ook foto's op zetten. Kan iedereen Dobbie in zijn prachtige parkietenboom bewonderen!
Op 8 november is de meeting. Ik ga er niet naartoe, maar heel veel andere leden wel. :)

Parkieten-Freak

Ga toch gezellig met ons mee, Piknikki!  :)


dobbie

hallo luitjes

vandaag en goede dag voor dobbie
hij fladdert namelijk niet meer las ik emt mijn hand in de kooi gaat
hij vind het nog steeds niet leuk maar hij fladdert niet meer
zo rond en ook blijf hij zitten nou dit wilde ik effe kwijt ,
zo zie je maar geduld loont doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

dobbie

hallo

nou te hard geroepen gisteren want dobbie is la 2 dagen niet zijn kooi uit geweest waarom
ik weet niet wat er in zij koppie omgaat,de ene dag is die rustig en de andere dag zit hij stil in een hoekie
trosgierst werk zelf s niet maar ik laat hem maar en dwing hem niet wel ga ik
gewoon door met met mijn hand in de kooi hij fladdert in iedere geval minder heel wat minder
dus dat gaat goed ,,,,kan het dat dobbie gewoon zijn dag neit heeft of wat zal er zijn met hem
gr dobbie

Petr@

Zou jij misschien wat meer met hoofdletters en punten willen typen dat leest wat makkelijker ;)


Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016