hoelang duurd het voordat er eitjes komen?

Gestart door roxy, september 06, 2008, 13:46:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

roxy

hallo,
ik heb een vraagje.
mijn valkparkieten hebben op 3 september voor het eerst gepaart
nu is mijn vraag hoelang het duurd voordat de eerste (bevruchte) eitjes komen?
ze zijn nu al 2 dagen bezig met het nestkastje klaar te maken en het vrouwtje eet meer dan normaal.
ook zijn ze dus al 3 dagen echt aan het paren (meerdere keren)

alvast bedankt

groetjes  van roxan

Rowan

dat ligt eraan, als ze er echt klaar voor zijn gaan ze eitjes leggen. dan is het nog wel de vraag of ze bevrucht zijn. je moet wel altijd voldoende voer,vers water, eikrachtvoer, en kalk in de kooi/voliere hebben.

Mars

En ik hoop dat je valkjes binnen zitten? Nu nog buiten laten broeden is niet verantwoord.

Volgens mij is het leggen van eieren vergelijkbaar met dat van grasparkietjes, dat kun je vanaf 10 dagen na de bevruchting verwachten.

Zorg ook voor voldoende lichturen (15), dat is erg belangrijk.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roxy

ja mijn valkjes zitten binnen
wat bedoeld u met lichturen?
bedankt alvast voor de antwoorden want ik kon het nergens vinden

groetjes van roxan

Mars

http://parkietenfreak.nl/a-broeden.php

Lees dit maar eens door. Voor valkparkieten gaat het ongeveer gelijk op.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Ik zou zeggen dat je dit soort informatie al allemaal had moeten hebben  voor je uberhaupt aan kweken zou willen denken...

Jammer dat je je niet verdiept hebt in het onderwerp broeden/kweken VOOR je eraan begonnen bent...

Verder zijn je vragen al door andere beantwoord..

roxy

omdat mijn valkparkieten nog jong zijn was de kans gewoon klein dat ze gingen paren!
en omdat ze dus zo jong zijn wil ik gewoon goed in de gate houden dat ze niet schijnzwanger is en zich dus helemaal strest voor niets
ik heb me er natuurlijk in verdiept maar daar was ik nog niet van op de hoogte
zoown rare vraag is het toch niet?!
en OMDAT ze gaan paren hebben we er een nestkastje in gezet dus niet om het aan te moedigen;)

ik zie overal staan dat je mensen aanvalt op dat ze niet goed van te voren in hebben verdiept
ik vraag dit niet omdat ik onervaren ben maar omdat het nergens te vinden was

groetjes van roxan

Milo-Pixel

#7
Als je je echt verdiept had, had je deze vraag niet hoeven stellen.. Ook is het ronduit gevaarlijk met te jonge dieren te kweken. Ook moedig je het wél aan als je er een blok in hangt. Ze kunnen ook paren zonder blok, dat betekend niet meteen dat er jongen moeten/hoeven te komen..

Citaat van: roxy op september 09, 2008, 18:41:49
ik zie overal staan dat je mensen aanvalt op dat ze niet goed van te voren in hebben verdiept
ik vraag dit niet omdat ik onervaren ben maar omdat het nergens te vinden was

Helaas word broeden nog steeds flink onderschat. Het is geen aanval, het is een waarschuwing. Broeden is niet makkelijk, en niet alleen maar 'de natuur zijn gang laten gaan'. Er komt veel meer bij kijken dan dit. En ik vind, als ik eerlijk ben, je wel onervaren overkomen als ik je berichten lees. Ook is een vogel niet schijnzwanger, ze zijn en worden zowiezo niet 'zwanger'..

Ik wil je dus aanraden het blok eruit te halen.. En om goed, en veel te lezen en te leren over het hele proces. Wat je met dit advies doet, is helemaal aan jou....

roxy

schijnzwanger is dan niet het goede woord...maar alle dieren honden,paarde,wilde dieren en ook vogels kunnen denken dat ze jonkies(als ik het zo mag noemen) krijgen en worden daar heel erg gestrest van en bij vogels kan dat leiden dat ze dagen zitten te broeden (voor niets) terwijl er niets uitkomt
en helemaal omdat het koppeltje er allebij druk mee bezig zijn vroeg ik me het af hoelang het kon duren voordat ze eitjes krijgen i.v.m dat ik na de 10 dagen het nestkastje eruit haal.
ik heb het verkeerd uitgelecht (mijn excuses daarvoor) het vrouwtje is al oud genoeg om bevruchte eitjes te kunnen krijgen maar de man is nog erg jong.
mijn vrouwtje heeft al eerder eitjes gelecht zonder dat er een man bij was.
ik lees een hoop over de valkjes en leer elke dag weer nieuwe dingen erover.
ik ben in iedergeval blij met het antwoord op mijn orsprokelijke vraag "hoelang het duurd voordat er eitjes komen"
ik hou ze nauwlettend in de gate want zoals jullie allemaal geef ik heel erg veel om mijn vogels en is hun welzijn voor mij het belangerijkste


groetjes van roxan