Schurftmijt of niet?

Gestart door *wendy*, september 05, 2008, 10:55:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

*wendy*

Beste parkietenfreaks, experts,

Mijn mannetje Sky heeft op de "scheidingslijn" tussen neusdop en snavel een witte rand zitten, waarvan ik het vermoeden heb dat het schurftmijt is. Aangezien de twijfel echter nog groter is dan de zekerheid wilde ik graag deze situatie aan jullie "experts" voorleggen. Ik heb geprobeerd wat degelijke foto's van meneer te maken, maar uiteraard wilde hij niet even netjes poseren.

Ik hoop dat het jullie lukt een diagnose te stellen met de foto's die ik heb weten te maken. Daarbij is het misschien handig om te weten dat Sky ook in de rui is (zijn eerste) en dat hij verder nog even vrolijk en actief is.

Alvast vriendelijk bedankt voor julie reacties!  ;D


* sorry als de foto's te groot/ te klein of zo zijn  ::)

alleen bovenste 2 fotos zijn duidelijk, de rest verwijderd.. Fotos zijn nog wel te groot, zal ik later veranderen, nu even gene tijd bvoor. Denk eraan dat je zelf de fotos verkleind voor je ze plaatst!! Caradow

[verwijderd door de beheerder]

Caradow

het zou beginnende schurftmijt kunnen zijn, ik zou het even aan de VA laten zien.

*wendy*

Graag meer meningen!

@ Caradow: de volgende keer zal ik de foto's even verkleinen  :)

roha

Het lijkt mij ook schurftmijt.
Lijkt me slim om even naar een dierenarts te gaan, dan is het ook zo verholpen.

Jacko

Lijkt mij ook, wel nog in een beginnend stadium.
Wat je kan doen is het zelf behandelen met vaseline (niet in de neusgaten doen), dat helpt ook goed ;).

Als het verergert kun je er mee naar een arts gaan ;)

Groeten

*wendy*

Dames en heren, jongens en meisjes,

Ik wil jullie hartelijk bedanken voor julile meningen en adviezen. Ik heb sinds 3 dagen het advies van Jack opgevolgd om het eerst even met Vaseline te proberen alvorens de DA of VA te raadplegen. De behandeling met Vaseline heeft een geweldig resultaat. Het is al voor 90% weg, dus ik smeer het voorlopig nog enkele malen per dag in, en na een week nog 1 keer per week voor enkele weken.

Bedankt!

Groetjes van Wendy en Sky, die het mij gelukkig snel vergeeft nadat ik hem ingesmeerd heb  :-X

Mars

Een keer per week insmeren helpt niet. De vaseline smeert de tunneltjes als het ware dicht waardoor de mijt niet verder kan. Een keer per week blijven doen heeft dan dus geen zin. Dan kun je het beter wat langer dagelijks volhouden, bijvoorbeeld 10 dagen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

*wendy*

Dat is tegenstrijdig met wat op de site staat. Ik quote:

CiteerEnkele malen per dag kunt u de aangetaste plekjes invetten gedurende ongeveer 1 week. Na deze week moeten de aangetaste plekken nog 1 x per week behandeld worden gedurende enkele weken.

Wat is dan nu juist????


Mars

Dat zal dan wel juist zijn, sorry.. Het leek mij van weinig nut..
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Jacko

Hi wendy,

Mooi dat het gelukt is. Blijf er evengoed maar gewoon mee doorgaan hoor, dan weet je zeker dat het weg is ;)

Parkieten-Freak

#10
Citaat van: *wendy* op september 08, 2008, 16:18:59
Dat is tegenstrijdig met wat op de site staat. Ik quote:
Wat is dan nu juist????

Zoals je het nu doet (meerdere malen per dag insmeren gedurende 1 week) is goed.  :)
De tunneltjes die de vrouwtjes mijten "graven" worden dichtgesmeerd met vaseline en daarmee van de buitenlucht afgesloten. De mijt krijgt dan geen zuurstof meer en sterft.
In de tunneltjes worden echter ook eitjes gelegd door de mijten. De mijten die nog uit het ei moeten komen, moeten ook dood. Vandaar dat je minimaal 1 week enkele malen per dag moet smeren, zodat echt alle mijten (jong en oud) de pijp uit zijn.
Om herinfectie te voorkomen, kun je na de "echte behandeling" nog af een toe een keer vaseline op de aangedane plekken aanbrengen om 100% zeker te zijn dat alle mijten dood zijn.



*wendy*

IK heb nu 3 dagen smeren achter de rug. En ik heb vandaag de hele kooi, en directe omgeving gedesinfecteerd. Het insmeren doe ik braaf een week! Dan weet ik zeker dat het weg is. Daarna zal ik het inderdaad nog een paar weken volhouden, 1 keer per week. Is 3 weken genoeg? Aangezien ik ook de hele boel ontsmet heb?

Bedankt voor jullie hulp!  ;D ;D ;D

Parkieten-Freak

Ja, dat is meer dan genoeg Wendy.  ;)


Jacko

Ja dat moet zeker lukken! ;)

Komt allemaal weer goed,

veel succes verder