10 eitjes...

Gestart door chrikske, augustus 29, 2008, 20:28:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mars

Ik zou er twee bevruchte neer leggen en het ene eitje verwijderen.
Mocht ze er binnen een dag niet op broeden (dus helemaal niet, het blok alleen gelaten), dan kun je ze proberen weer terug te leggen.
Broed ze wel, dan morgen nog een eitje er bij?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

chrikske

Ok, ik zal het overwegen  :)

Hopen dat alles goed gaat!!  ;)

Groeten Christophe
(Bedankt Marcia!)

chrikske

Er zijn 2 eitjes overgeplaatst naar het andere popje en heb het onbevruchte/misvormde eitje weg gedaan.

Het popje ging direct in het blok dus nu hopen dat alles goed blijft gaan!  :D,
ik laat ze nu even wennen.

Groeten Christophe  ;D

Milo-Pixel

Ik zal voor je duimen.. Ik hoop dat het goed gaat, en dat ze lekker gaat broeden!! Dat zal je popje goed ontlasten..

Liefs,
Marit

ashley

jeetje 10 eitjes, ben heel erg benieuwd hoeveel eruit gaan komen!

kimmy89

heey

er kwam een vraagje in me op (gewoon in algemeen).
kan je ook eitjes overleggen naar een koppel wat te jong is om eieren te leggen maar wel steeds in een broedblok zit? zou zo'n popje dan ook gaan voeren en warm houden? er zijn vast veel vogels die wel in broedblokken zitten maar niks erin hebben liggen.

gr

chrikske

Slecht nieuws... maar dan toch nog een beetje goed.

Het popje heeft op de 2 eitjes die ik overgelegd heb goed gebroed  :),
tot mijn grote verassing was er deze morgen een jonkie uit 1 van die 2 eitjes geboren!  ;)

Het had wel nog geen kropmelk gekregen maar daar maakte ik me toen nog niet echt zorgen over.
Toen ik deze middag thuis kwam van school (nog eens 5 uur later) had het jonkie nog altijd geen kropmelk gekregen  :o

Beetje goed nieuws: Ik heb ze dus voor alle zekerheid terug gelegd bij de pop met de andere 8 eitjes die ze wel kropmelk zal geven.

Het popje wist dus blijkbaar niet dat ze het jong eten moest geven?
Kan dat zijn omdat ze nog nooit kleintjes/goede eitjes heeft gehad?

Nu weet ik echt niet meer wat ik kan doen  :( 10 jonkies kan ze onmogelijk grootbrengen..

Ik zie dus nog maar 2 mogelijkheden:
-ofwel de natuur zijn gang laten gaan maar dan sterven waarschijnlijk de laatste jongen  :(
-ofwel toch proberen om een paar jongen op hun 2.5/3 weken uit het nest te halen ..

Groeten Christophe

chrikske

Fien heeft me juist op iets gewezen!,

Ik heb gelezen dat een parkietje tussen de 7 à 15 dagen oud om de 4/5 uur gevoerd moet worden,
dan zou het toch wel lukken?  :D

Ik kan onder de middag naar huis van school.

Groeten Christophe

Wouter

Je kan het proberen maar onthoud wel dat je parkietjes een kleine overlevingskans hebben voor de 14 dagen.

Mars

Ik zou zeggen, kijk het ook even voor het tweede kleintje aan, als ze dan niet gaat voeren, dan weet ik het ook niet. Gun haar wel de kans en haal dus dan het kleintje niet na een paar uur weg. Soms missen ze bij het eerste kleintje een beetje het instinkt.

We hebben je er al eerder op prberen te lezen dat de kleitnjes met de hand voeden onder de 3 weken een hele groot risico heeft. Onder de twee weken helemaal. Je kunt het proberen en een enkele keer gaat het wonderbaarlijk bij alle kleintjes goed, maar het is geen gemakkelijke klus. Soms komt het voor dat klietjes vanaf de eerste week gevoed worden en dan ineens met bijna 4 weken alsnog dood gaan. Het is een hele zware klus en het neemt veel tijd in beslag. Je moet ook 's nachts door, vergeet dat niet.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

chrikske

Sorry dat ik nu pas een update plaats maar had het ontzettend druk..  :-[

Ietwat slecht nieuws:
het popje waarbij ik 2 eitjes heb overgeplaatst heeft het 2de jong ook niet willen voeren, dat jong heb ik dan maar ook bij het andere popje terug gelegd.

Dat wilt dus zeggen dat ik de natuur zijn gang zal moeten laten gaan tot mijn grootste spijt  :(

Maar hoe ik het nu zie kan het popje het werk nog wel aan  ;), ze voed alle jongen goed.

Er zijn inmiddels 6 jongen die geboren zijn op de volgende data's:
1ste kleintje: Vrijdag 29 augustus
2de kleintje: Maandag 1 september
3de kleintje: Woensdag 3 september
4de kleintje: Donderdag 4 september
5de kleintje: Vrijdag 5 september
6de kleintje: Zaterdag 6 september

Er liggen dus nog 4 eieren in het blok.

Even een fototje van vandaag:


Vele groeten Christophe

Hanney

Jeetje wat een drukte! ;)

Ze zien er goed uit, jammer dat het niet gelukt is met het popje! Hopelijk verloopt het allemaal goed!

fien

En hoe gaat het nu met de kleintjes?

chrikske

uiteindelijk hebben 6 van de 10 kleintjes het overleefd zoals wel verwacht  :).
ze groeien als de beste. (de oudste staat bijna op uitvliegen)

ik zet zo rap mogelijk foto's want de kleurtjes van de parkietjes hebben me toch wel verrast!!  :D

vele groeten Christophe

hillie

Geweldig toch dat het grootste deel het overleeft.
Geniet er maar volop van voor je het weet zijn ze uitgevlogen.

groetjes hilde

chrikske

de eerste 2 parkietjes zijn uitgevlogen  :D, ik ben heel blij dat ik toch die eitjes overgeplaatst heb.
nu heb ik nog een herinnering aan het ene vrouwtje + ik ben heel verrast over de uitgekomen mutaties  :D

het oudste parkietje (uit 1 van de 3 eitjes die er al lagen, ze zien er alle 3 zo uit):



het 2de oudste parkietje (uit 1 van de 7 eitjes die ik overgeplaatst heb):



het 3de oudste parkietje (ook uit 1 van de 7 overgeplaatste eitjes):


dit vind ik zelf een heel speciaal kleur, het heeft een geel maskertje maar de kleur over haar lichaam is een soort van lichtgrijs waarin kaki-groene lijntjes lopen? ?
ik ben benieuwd hoe hij er uit zal zien als het helemaal volwassen is  :)

dan heb ik nog een heel licht blauw parkietje zoals op de foto en nog 2 geel/groene zoals op de eerste foto.
dus 6 van de 10 parkietjes hebben het overleefd.

groeten Christophe ;)

Sara

Wat een lieverdjes zijn het!
En het parkietje op de laatste foto heeft inderdaad een heel bijzondere kleur! :-*
Toch mooi dat 7 kleintjes gezond en wel opgegroeid zijn. :)

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

chrikske

Citaat van: baasje van Arno op oktober 05, 2008, 14:40:54
Toch mooi dat 7 kleintjes gezond en wel opgegroeid zijn. :)

het zijn er 6 sara  ;)
maar inderdaad, heel mooi dat deze kleintjes goed en wel opgegroeid zijn!  ;D


Sara

Ow... Natuurlijk, ik dacht in mezelf dat het er 6 waren maar typte 7... Sorry, was een domme typfout.
Ik bedoelde dus 6!
Komen er nog foto's?
Vind ze super mooi! :-*

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

chrikske

er komen zeker nog foto's  ;),

het zijn echt hele tamme parkietjes  :-*, zodra ik in de volière ben komen ze (de 2 die al uitgevlogen zijn) al aanvliegen  ;D

groeten Christophe