Pesten

Gestart door Jan Willem Rotteveel, augustus 23, 2008, 14:58:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan Willem Rotteveel

Hoi,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar de topics die ik zocht verwijzen alleen naar topics die niet meer bestaan  :(

Ik heb 4 jonge parkieten.
1tje, (ik denk een mannetje) zit constant een andere (ik denk een popje) achterna en te pesten.
Verder heb ik nog 2 andere popjes.

Moet ik de pesters uit elkaar halen? Ik heb nog een ander kooitje over.

Op zich hebben ze genoeg ruimte.

Ik heb de parkieten nu 2-en-halve week en ze zijn, naar schatting, 3 maanden oud.

En verder: ik kan op het forum niets vinden over hiƫrarchie.
Heeft iemand daar informatie over?

Wouter

Waar je voor moet zorgen is dat er in 1 kooi 1 parkiet of een even aantal zit, omdat er anders koppeltjs worden gevormd en er eentje wordt buitengesloten. Komen ze allemaal van dezelfde kweker? Zo ja, zaten ze bij de kweker ook al achter elkaar aan?

Jan Willem Rotteveel

Er zitten er nu 4 in 1 grote kooi en ze waren in het begin wel bezig om een soort hiƫrarchie te maken. (vandaar mijn vraag daarover) maar nu is het echt 1-tegen-1 pesten. De anderen bemoeien zich er niet mee.

De parkieten komen uit een winkel.

Caradow

wat bedoel je precies.. vechten ze, zijn ze aan het spelen...

Daarnaast heb je ze nog maar net. Ze moeten dus nog onderling de rangorde uitmaken.
Als jij inderdaad 3 poppen hebt en een man, dan heb je trouwens nog een probleem, als ze straks broedrijp zijn. Meer poppen als mannen geeft problemen met vechtende poppen die om de man  strijden. En dat is geen prettig gezicht. Ze kunnen elkaar daarbij doden.

Wat zijn trouwens de formaten van jou kooi, want zo op de avatar ziet er er wel erg klein uit...

(zoek eens op rangorde.. ;))

Jan Willem Rotteveel

De kooi is 54 cm breed, 37 diep en 75 hoog.
Leek me groot genoeg voor 4 parkieten  :o

De ene jaagt de andere op. Het is veel feller gedrag dan in de eerste dagen.

fullmetalgirl

54 bij 37 bij 75???

mijn kooi is 87 x 46 x 67 en die is NET genoeg voor 4.. (ookal heb ik er maar 2 in zitten)
als je ze er altijd uitlaat op slapen na kan het misschien.. maar

ik raad aan een grotere kooi te kopen..

en wat bedoel je met pesten?
doen ze elkaar zeer? of alleen achterna zitten ?

Caradow

#6
Tja wie ben ik, maar ik vind dus dat in een kooi van dat formaat GEEN 4 parkieten zouden mogen.
En dan is het ook niet raar dat er op elkaar gejaagd word. Ze hebben de ruimte niet om een eigen veilig plekje te vinden...

Elkaar een beetje na zitten is heel normaal gedrag, daar moet je ook niet wakker van liggen.
Het formaat van de kooi is een groter probleem EN het feit dat je meer poppen dan mannen hebt...

roha

Op de foto zie ik ook geen speeltjes of andere stokken waar ze op kunnen zitten. Ik weet niet of dat ondertussen al veranderd is, zo niet, dan is het ook begrijpelijk dat ze elkaar 'pesten'.
Naar mijn idee is niks groot genoeg voor parkieten, zeker niet voor vier.
Ik raad aan om een grotere kooi voor ze aan te schaffen en leuke speeltjes etc.
De kooi die je nu hebt kun je altijd nog gebruiken als ziekenkooi of reiskooi.

Petr@

Die kooi is echt teklein hoor voor 4 parkieten.Ik had eerst ook zo'n kooi met precies dezelfde maten.Zaten ook 4 parkieten in en ze zaten elkaar behoorlijk in de weg. En  in mijn kooi hingen ook nog eens veel speeltjes dus werd de ruimte ook nog eens minder.En werd er veel gekibbeld en opgejaagd omdat ze eigenlijk op elkaars snavel zaten om maar zo tezeggen.

Ik heb nu een kamer voliere waarin nu 6 parkieten zitten en het gaat stukken beter.Alleen 'smorgens heeft er eentje hier een ochtend humeurtje en dan moet iedereen het ontgelden.


Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Jan Willem Rotteveel

#9
De opmerkingen over het formaat van de kooi is helder. Dank daarvoor.
Het is de bedoeling dat ze zo snel mogelijk mijn woonkamer als kooi mogen gebruiken en dan lijkt het me groot genoeg, maar voorlopig is hij duidelijk te klein.

Overigens gaat het tussen de anderen wel goed. Ze kunnen het prima met elkaar vinden, alleen de 2 doen onaardig tegen elkaar, maar dus niet tegen de anderen.

Wat de inhoud van de kooi betreft: het heeft vanaf het begin 5 zitstokjes. 2 vlakbij de 4 voederbakjes, 2 aan weerszijden van een speeltje en nog 1 die niet bij de voederbakjes en speeltjes zitten.
Ik heb 2 speeltjes en 2 badjes, waar ze ook graag in zitten en een drinkbuisje (ik weet niet hoe dat officieel heet  :( )

En over het geslacht: je weet als ze jong zijn toch nooit wat het geslacht is?
1tje heeft een volledig blauw neusdopje en de 3 anderen bij de neusgaten wit en daaronder lichtblauw.

Nogmaals dank, en ik ga op zoek naar een grotere kooi tot ze vrij gaan rondvliegen.

Caradow

klinkt echt als 1 man en 3 popjes wat mij betreft ;)