Voorstellen

Gestart door TH, augustus 29, 2008, 09:19:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

TH

Hallo parkietenvrienden,

Al een tijdje lees ik achter de schermen mee op het forum en gisteren heb ik mij dan ook maar geregistreerd. Mijn naam is Tanja, ik ben al heel lang samen met Danny en samen hebben wij 2 kinderen, Lars (nu 6) en Maureen (4).

Nadat in onze vakantie onze poes Soesja is overleden, hebben wij na 16 jaar poezen gehad te hebben (we hadden er 3) besloten een parkiet in huis te nemen.

Met z'n vieren hebben we 2 weken geleden TT uitgezocht. Hij (of zij) is vernoemd naar de TT van Assen omdat het een heel snelle vogel is en omdat het gewoon leuk klinkt natuurlijk. TT is bijna helemaal wit met een paar lichtgrijze streepjes. Aan zijn neusdop te zien is hij nog vrij jong.

TT is een leuk vrolijk vogeltje die we langzaam maar zeker tam proberen te maken. Het gaat tot nu toe erg goed. Hij komt al op onze vinger zitten en de manier om hem weer in zijn kooi te krijgen is hem op zijn schommeltje te laten stappen en dan zetten we hem zo weer in zijn kooi. Dat gaat heel makkelijk.

Over een week of 4 willen we er graag een tweede parkietje bij, omdat we allebei werken (ik weliswaar parttime) en de kinderen overdag naar school gaan. 

Nog even een vraagje waar ik het antwoord nog niet op heb gevonden: TT mag van mij altijd uit zijn kooi als ik thuis ben, dus de kooi staat (als ik er ben) altijd open. Het gekke is dat hij nooit vanzelf uit z'n kooi komt. Ik moet hem er echt uithalen, dan vliegt hij naar 1 van zijn 2 vaste plekjes (voor het raampje boven de deur of op het schommeltje aan de lamp) en blijft daar dan zitten tot ik hem weer terug zet in zijn kooi.

Nu staat de kooi ook alweer 2 uur open, maar hij komt er dus niet uit. Is lekker aan het spelen in zijn kooi, maar eruit komen, ho maar! Hebben meer mensen deze ervaring? Waarom blijft hij in zijn kooi?

Groetjes Tanja

Jasmin

Kan je geen speeltuin voor hem maken?
Heeft hij een lieveings speeltje?
Leg je wel eens wat lekkers neer?
Allemaal dingen die je kan doen om hem uit zijn kooi te lokken.
Hier lees je hoe je zo'n speeltuin maakt en foto's van de speeltuintjes van andere mensen.
http://parkietenfreak.nl/r-parkietenboom.php

Groetjes Jasmin

fullmetalgirl

Welcom op het forum :D:D:D

je parkietje vind zijn kooi denk leuker dan buiten..
maak buiten een leuke plek om te spelen :)
een speelboom/speeltuin op zijn favoriete plek zetten is een optie daarvoor..
probeer ook een speeltjes (en/of wat lekkers)op dak van de kooi te leggen en hem daar een keer opzetten :)
dan kan die even goed zijn kooi verkennen en makkelijker zelf in en uit de kooi gaan :)

misschien als hij een nieuw vriendje heeft dat hij sneller naar buiten gaat :) simpelweg zijn vriendje volgen :)

het helpt ook om iets lekkers echt precies bij het deurtje te hangen. aan de buitenkant van de deur. dat vogeltje hoofdje moet buitensteken om het te eten. uit mijn ervaring werkt dat echt goed :)

Mars

De kooi is zijn veilige plekje en alles daarbuiten is nog wat eng: ik zou hem eens wat lekker buiten de kooi geven, wat verse takken te knabbelen op de kooi enz. Dan zal hij snel (als hij eenmaal weet wat dit is), buiten de kooi ook erg leuk vinden.
Als hij ook wat tammer is, dan kun je ook wat met hem spelen (voorzichtig met een balletje bijvoorbeeld), wat tegen hem kletsen en hem uit je hand wat lekkers geven buiten de kooi.

En zoals eerder beschreven dus een speelboom of eigen sloopplekje.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..