Paniek 's nachts

Gestart door Caroline, Daniel en Timo, augustus 13, 2008, 11:01:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caroline, Daniel en Timo

Afgelopen nacht om half 4 was er ineens grote paniek in de vogelkooi. Beide parkietjes waren heel druk en haast ongecontroleerd door de kooi aan het vliegen en landden dan steeds tegen de tralies. Dit maakte echt een enorm kabaal. Daniel is toen beneden even gaan kijken maar eigenlijk hebben we geen idee wat er aan de hand kon zijn. Daniel heeft toen even geprobeerd de parkietjes te kalmeren en heeft de lamp aan gedaan. Even later gebeurde het nog even, maar gelukkig hielden ze er toen wel mee op.
Het klonk niet alsof ze ruzie hebben, want dan gaan ze meer 'kibbelen'. Als ze ruzie hebben dan is het meestal ook omdat de één bij de voerbak wil waar de ander bij zit. (er zijn wel 2 voerbakjes) De parkietjes zitten nu al 1,5 week samen in één kooi en naar ons idee gaat het best goed. Timo voert Kala soms ook wel eens. Ze kunnen ook vrij dicht bij elkaar op een stokje zitten zonder te kibbelen. 's Avonds is het ook altijd rustig en slapen ze goed.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn geweest?

Groetjes Daniel en Caroline

NaOmi_W

Het kan zijn dat ze even geschrokken zijn van iets, 's nachts zijn ze dan helemaal gedesorriënteerd en ze zien ook niet zo goed in het donker. Als dit vaker gebeurd, kan een nachtlampje misschien helpen, zodat ze beter zijn waar ze heel fladderen enzo.

Hoor ze hier snachts ook bijna elke keer nog wel een keertje in de buitenvolière fladderen :( Maar toch staat er altijd een lantaarnpaal te branden in een andere tuin waar wij ook licht van hebben... Ze zitten er nog maar een maandje en zullen nog erg moeten wennen aan de geluiden die ze snachts horen. Gelukkig vliegen ze in zo'n ruimte niet zo snel tegen de tralies op...

Sammydeparkiet

Wat misschien ook helpt, is een doek op de kooi leggen.
( niet te dik want dat kan benauwd zijn in de zomer )
Bij mij helpt het meestal wel, en de parkieten beginnen dan ook later met spelen in de ochtend. ;)

Caradow

Een deken helpt niet tegen nachtelijke paniek. Ook als er een doek over de kooi ligt, kunnen ze schrikken.
En als er 1 schrikt schrikken ze allemaal en is het paniek.
Hier gebeurt het ook dat het snachts ineens paniek is. We vermoeden dan dat er eentje gedroomd heeft oid en ja, dan gaan ze alle 4.
We hebben wel vaak een lichtje aan, zodat ze niet helemaal in het donker zitten en ze wel iets makkelijker hun plekje terug kunnen vinden.

Als we horen dat er paniek uitbreekt, dan doen we even alle grote lichten aan en laten ze rustig kalmeren. We geven ze dan niet direct aandacht door gelijk naar ze toe te gaan, dat doen we pas als het weer rustig is.

i-budgie

Citaat van: Caradow op augustus 13, 2008, 17:57:03
We vermoeden dan dat er eentje gedroomd heeft

Even een andere vraag .
Dromen parkieten ??  :-X

Sara

Daarover kan denk ik gediscussieert worden, maar volgens mij dromen dieren (ook grasparkieten) in hun slaap. Heb alleen geen idee of dat ooit onderzocht en/of bewezen is.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

simpy

Je parkieten zijn pas 1,5 weken bij je. Ze zullen dus sneller schrikken van bv. geluidjes enzo.
En tot nu toe is het maar een keer voorgekomen. Als het bv zoiets elke avond zou gebeuren dan zijn er andere dingen in het spel.

En ja, ik geloof ook dat parkieten en andere dieren kunnen dromen. Als wij mensen dat kunnen, kunnen dieren dat ook. ;)

Groetjes, Simone

Thomie

Met de hersenscan en meet technieken die ze nu hebben zullen ze vast wel vogels gescand hebben. Volgens mij dromen bijna alle dieren om hetgeen wat tijdens de dag gebeurd is op te slaan.

Mijn vogels in de buiten volière  hebben wel eens last van poezen enz. De poezen kunnen niet bij de vogels komen maar dat weten de vogels natuurlijk niet  ;).

Mars

Bij mij ontstaat de nachtelijke paniek als een van mijn vogeltjes in de rui is en last heeft van bloedpennen. Wat er precies gebeurt is niet duidelijk, maar alleen dan raakt de boel hier in paniek. Blijkbaar slaapt hij dan licht.

Het is een vreselijk geluid, ik hoor dan vanuit de slaapkamer (zelfde verdieping) echt tok-tok-tok, de parkietjes als een gek tegen de tralies aan vliegen. ik heb er wel een doek over en haal deze er dan vanaf en doe het licht aan, dan duurt het meestal nog zeker een kwartier voor de vogels weer een beetje rustig zijn en terug naar de stok gaan.
Ik heb wel geprobeerd het licht aan te doen en de parkietjes zonder doek te laten slapen, maar bij mij maakte dat niets uit.

Sommige parkietjes hebben last van de duisternis, een klein lichtje kan dan voor de orientatie helpen. Je kunt het altijd proberen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Hanney

Bambi en Bloom hebben hier ook last van. Het komt niet zo vaak meer voor. Maar als het gebeurd klinkt er een hoop kabaal, meestal sprint ik me bed dan uit en klik het licht aan.

Ik heb geen idee waardoor dit komt, misschien inderdaad dat ze dromen!

Mir

Wat zijn bloedpennen? Dat klinkt eng...

groetjes, Mir

Caradow

Tik eens bloedpen in bij de zoekfunctie ;)