Hoe maak je wat oudere parkieten tam? Help a.u.b!

Gestart door geeltje123, augustus 16, 2008, 13:43:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

geeltje123

Hoi iedereen...

Ik wil graag onze 3 parkieten en onze zebravink tam maken. Met onze drie parkietjes zit het zo:
Groentje (de oudste) hebben wij al sinds de geboorte. Hij is zo rond de 10 jaar. Vroeger was hij erg tam maar
hij is terug wild geworden door de jaren heen. De andere twee zijn Geeltje en Worldwind. Zij zijn wat jonger
dan groentje maar we weten niet precies hoe oud. Allensinds niet zo erg jong meer! En dan komen
we bij de zebravink. Hij heet tweet-tweet omdat hij je nazegt als je zegt tweet. Maar met hem is er iets
erg akeligs gebeurd. Hij is een van zijn teentjes kwijt. Oftewel is hij ergens achter blijven
haken of de kat had hem even te pakken. De 8 katten weten nu wel dat ze dat niet mogen,
de vogels pesten. Nu negeren ze elkaar. En ze is ook het mannetje kwijtgeraakt.
In het begin hadden we twee zebravinkjes maar het mannetje had opeens een enorm
bolle buik en was op een dag er niet meer. We weten niet wat het was. :'(

Dus heeft iemand een idee hoe ik ze tam maak?? please! :(

Ingrid

Welkom op het forum  :D

Het tam maken van oudere parkietjes kent dezelfde stappen als bij jonge parkietjes. Alleen zul je nog meer geduld moeten opbrengen (geduld, geduld en nog eens geduld is sowieso bij het tam maken een sleutelwoord ;)).
De stappen kun je hier lezen: http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

Een voorbeeld van het tam maken van een ouder parkietje vind je hier: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=17588.0

Met de zoekfunctie zul je ongetwijfeld nog meer informatie over tam maken in het algemeen kunnen vinden: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search

geeltje123

he ja ok, maar ik snap niet echt goed hoe da moet met je hand in de kooi.
Want wanneer ik al langs de kooi blijf staan begint de paniek al.
ze vliegen rond,landen op het dak van de broeikotjes en lopen daar als bezetenen
rond. Ik weet echt niet wat te doen!

srry dat ik zo uitval,maar hoe hard ik ook probeer niks helpt!

Ingrid

Citaat van: geeltje123 op augustus 16, 2008, 14:11:34
...maar hoe hard ik ook probeer niks helpt!

Lees de stappen maar eens door, daar staat toch echt wat helpt. Met ongeduld bereik je een averechts effect ;)

CiteerDe vogel zal met fladderen reageren. Belangrijk is dat u uw hand niet terugtrekt. (Parkieten zijn heel goed in staat om te associƫren: als fladderen terugtrekken van uw hand tot gevolg heeft, zal de vogel de volgende keer ook weer gaan fladderen.) Wanneer de parkiet weer rustig is, haalt u de hand uit de kooi. Deze oefening kunt u een keer of 6 per dag doen.
Prijs de vogel elke keer uitbundig wanneer hij iets goed doet. Wordt vooral niet boos als het niet meteen wil lukken. U moet immers het vertrouwen van de vogel winnen, daar is tijd en geduld voor nodig.

Moppers

Ik heb eens gehoord dat vogels zoals zebravinkjes en kanaries niet tam te maken zijn. Ik weet alleen niet meer of ik dat nou van iemand hier heb gehoord of van een collega bij de dierenambulance die veel van vogeltjes weet.

En als ze zelfs fladderen als je naast de kooi staat, dan begin je daar toch gewoon in plaats van in de kooi? Blijf naast de kooi staan/zitten tot ze rustig worden, beweeg dan een beetje etc etc. Net zoals omschreven staat als met je hand in de kooi, maar dan met je hele lijf en naast de kooi.
Je kunt ook een stoel naast de kooi zetten en daarin een boek gaan lezen of iets dergelijks. Zo kunnen ze op hun gemak zien dat je niet eng bent.

Ingrid

Citaat van: Moppers op augustus 18, 2008, 15:02:47
Ik heb eens gehoord dat vogels zoals zebravinkjes en kanaries niet tam te maken zijn. Ik weet alleen niet meer of ik dat nou van iemand hier heb gehoord of van een collega bij de dierenambulance die veel van vogeltjes weet.


Van zebravinkjes weet ik het niet, maar kanaries zijn ook tam te maken. Mijn oma had vroeger kanaries en die ze heeft gehad waren tammer dan mijn parkietjes ooit zullen zijn ;)

Milo-Pixel

Ja hoor, ook zebravinkjes zijn tam te maken ;). Wel zijn ze over het algemeen wat stressiger dan andere vogeltjes.