Parkietjes omruilen?

Gestart door Piknikki, augustus 16, 2008, 18:00:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piknikki

Mijn albinovogeltje is toch een popje, terwijl de dierenwinkel mij deze heeft verkocht als zijnde "jong mannetje", blijkt het toch een al iets ouder popje te zijn. Ze heeft een chocolade-bruine neusdop, dan zal ze vast al broedrijp zijn, had ik gelezen.
Ik had een kweker/vriend in het dorp om hulp gevraagd (en ook om mijn irriratie naar de dierenwinkel wat op af te reageren), en hij deed me het voorstel om het popje samen met het mannetje om te ruilen voor twee jonge vogeltjes (6 weken oud).
Ik vind het best wel moeilijk. Ookal heb ik ze pas een week, ik ben nou toch wat gehecht aan de beesies, en ook omdat ik ze al een tijdje van te voren had uitgezocht en er zo naar uit had gekeken. Ze hebben al namen en zo.. Ik had gewoon heel graag twee jonge mannetjes gewild om tam te maken. Het zijn m'n eerste parkietjes, dus dit leek me het makkelijkste. Nu hou ik niet minder van ze, de parkietjes kunnen er immers ook niets aan doen, maar ik ben wel enorm teleurgesteld en kan hier moeilijk mee omgaan. De kweker zei wel dat als ze nog kleintjes zouden krijgen, dat ik er wel twee mocht. :) En dat ik ze ook zo vaak kon bezoeken als ik wilde. Nouja, dat is wel lief. Ook omdat hij voornamelijk groene en gele grasparkietjes heeft, zou hij wel blij zijn met een blauwe en een witte.
Tevens ben ik wat bezorgd om de verhuis-stress die zit kan meebrengen voor de vogeltjes. Ik weet wel dat ze bij hem goed verzorgd zullen worden en in een mooie grote volière terecht kunnen.

Wat zouden jullie doen/adviseren? Omruilen of het toch maar zo laten? Of het gewoon afwachten (al heeft hij nu jongen die net uit het nest zijn)?

NaOmi_W

Wil je mannetjes omdat deze makkelijker zouden zijn dan popjes? Of heb je een andere reden om geen popje te willen?

Als ik jou was, zou ik het gewoon zo laten ;) Een popje kan net zo leuk en moeilijk of makkelijk zijn als een mannetje!!  :P

Milo-Pixel

Ik zou ze niet ''even" omruilen voor twee jongen  ???. Het zijn levende wezens, en je hebt voor ze gekozen, en ze zelf uitgezocht. Het is geen speelgoed dat je gaat ruilen omdat je een ander toch mooier vind.. Of leuker.. Als je je goed had verdiept, had je ook kunnen weten dat een bruine neusdop hoort bij een volwassen popje. Ook is het wel, of niet moeilijk of makkelijk zijn, absoluut niet geslachtsverbonden. Je hebt mannetjes die makkelijk zijn, en mannetjes die moeilijk zijn, en hetzelfde bij de popjes. Dus wat maakt geslacht uit?? Ik zou ze dus lekker houden..!

Piknikki

Oh nee, de kleur maakt me niks uit. En ik zie ze ook niet als speelgoed dat ik zomaar even om kan ruilen..
En tja, wellicht had ik het wel kunnen zien dat het een popje was, maar in de dierenwinkel hielden ze stug vol dat het een mannetje was, dus dacht ik "zij zullen het wel weten".  ???

Het is alleen dat dit een enorme domper is, dat ze "niet zijn wat ik van ze had verwacht". Ik kan moeilijk met teleurstellingen omgaan (iets offtopic wel) en nou weet ik helemaal niet meer wat ik moet. :(

Milo-Pixel

Maar je parkieten kunnen er toch niets aan doen?? Jij had ook zelf je informatie moeten inwinnen, en niet moeten denken bij de dierenwinkel: zij zullen het wel weten. Veel dierenwinkels doen alles om de beestjes maar te verkopen (helaas is dat toch echt zo..! werk zelf ook in een dierenwinkel maar wij gaan er gelukkig heel anders mee om..). En nu zijn je parkietjes dus niet 'wat je wilde', want ze zijn te oud, en er zit een popje bij... Terwijl je toch echt zelf voor ze gekozen hebt.

Het is helemaal jou keus, ik vertel je alleen maar mijn mening... En ik zou ze dus niet ruilen.

Piknikki

Maar dat heb ik toch ook in mijn post gezet? ???

Citaat van: Piknikki op augustus 16, 2008, 18:00:17
Nu hou ik niet minder van ze, de parkietjes kunnen er immers ook niets aan doen

Nouja, we kunnen er lang over discussiëren, ik vertrouwde op de deskundigheid van de dierenwinkel omdat ik nog nooit eerder een parkietje heb gehad en ook niemand kende die er eentje had. En van plaatjes zien en dingen lezen kun je ook niet alles leren. Het had evengoed wel een goede diereninkel kunnen zijn, dat kon ik toch ook niet weten?

Ik vind het niet erg dat het een popje is, ik vind het alleen enorm jammer dat ze (door onwetendheid of bewust liegen) mij dit vogeltje hebben verkocht. Als ik het gewoon van begin af aan had geweten zou ik ne er nu niet zo druk om maken.

Mir

Ik zou ook nooit ruilen. Ik sluit me dan ook helemaal bij Marit's argumenten aan (meer info zoeken van tevoren en het kiezen voor een levend wezen dat daar niet om gevraagd heeft).
Mijn Joep bleek ook een Joepemeisje te zijn. En ook zij bleek ouder te zijn dan de dierenwinkel suggereerde. En als laatste valt me ook het tam maken best tegen (als je leest dat er hier op het forum vogeleigenaren zijn waarbij de vogeltjes binnen 2 dagen op hun vinger/hand komt zitten... ik heb Joepemeisje al 5 weken en ze doet het nog steeds niet).

Maar al het bovenstaande vind ik prima. Voor mij is Joepemeisje mijn maatje, ik vond haar de mooiste en liefste die er was, ik heb haar (samen met m'n zoontje) uitgezocht en zou haar nooit meer willen missen, zelfs al wordt ze nooit tam (al houd ik stug vol met tam maken hoor, ooit gaat het vast wel lukken).

Dat ze anders was dan ik aanvankelijk dacht maakte vanaf de eerste dag dat ik haar had al niet meer uit....

Piknikki

Dat is wel lief. Ik had het gelezen van je Joepemeisje. :)

Nouja, voor mij is het een hele moeilijke situatie, en ik ga hier liever geen persoonlijke dingen neerzetten.
Begrijp me gewoon niet verkeerd, er is ook niks verkeerd aan de vogeltjes.
Het ligt aan mijzelf, maar daar kan ik ook niks aan doen.

Mag dit topic alsjeblieft gesloten worden?

Parkieten-Freak

Slotje is er af (op verzoek). ;)


Mars

Dan maak ik even gebruik van de mogelijkheid om toch nog even een bijdrage te doen aan dit topic (het slotje is er niet op mijn verzoek af).
Bij mij is het zeker niet het geval dat de mannen tammer zijn dan de popjes, dus dat is ook zeker niet een goede reden.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Piknikki

Dank je Parkieten-Freak, en ook Marcia en anderen. :)
Erm, nou, ik wilde even zeggen dat het probleem is opgelost. Ik had eerst besloten ze te houden, maar vanmiddag is het mannetje ontsnapt en weggevlogen.. Dit had ik al gezegd in een ander topic. Ondertussen zal ik het popje proberen tam te maken (ze kwam al van mijn hand eten). En wellicht op den duur kan ik er een mannetje bij nemen voor haar.
Maar dank jullie allemaal voor de reacties. Ik heb het nou allemaal verwerkt, en de 'schok' is over! :)

En dan kan er weer een slotje op, haha.
Hoop dat ik niet lastig ben.

Parkieten-Freak

OK, ik doe hem weer dicht.
Al het topic alsnog open moet, dan hoor ik het wel. ;)