Bloed aan de vleugel

Gestart door Femmie, augustus 16, 2008, 08:36:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Femmie

Hoi !

Gisteren hebben we een parkietje gekregen. Het viel me gister al op dat 1 vleugel korter is als de andere. Nu vanmorgen zie ik dat het korte vleugeltje een beetje bruinig is. Ik denk dat dit opgedroogt bloed is.

Ik heb meteen de gever (uit bed) gebeld en ze vertelde dat het vogeltje dit in de winkel al had maar goed nagekeken is en niks mankeert.
Toch maak ik me een beetje zorgen. Kan dit kwaad, en groeit de vleugel vanzelf weer aan ?

Dit is onze 1e vogel dus ben niet echt op de hoogte van alles. Ik wil bezig om hem/haar tam te maken maar ben bang dat als ze nu gaat fladderen het wondje misschien opengaat met alle gevolgen van dien.

Kortom HELP!!!  ;)

Groetjes

Caradow

Wat vervelend Femmie en zeker dat ze het niet tegen je gezegt heeft toen je je vogeltje meenam.

Is er ook bekend waarom de een vleugel korter is dan de andere? Is ze gekortwiekt?
Als ze gewiekt is de wonde zou zijn ontstaan doordat ze verkeer gewiekt is, dan bestaat er een grote kans dat ze nooit meer zal kunnen vliegen.
Dat ze voor het leven verminkt is.
Ik weet niet waar je parkietje vandaan komt, maar dit is niet netjes. Je zou ervoor kunnen kiezen om deze terug te brengen (als je niet al gesmolten bent)

Als het inderdaad een oude wonde is, is het niet heel waarschijnlijk dat wanneer het gisteren dicht is gebleven tijdens het uitvangen ed het nu wel spontaan zou opengaan, maar niets is onmogelijk.

Ikzelf zou de vogel maandag laten zien aan een dierenarts, liefst een met verstand van vogels. Laat hem/haar beoordelen wat er precies aan de hand is.

fullmetalgirl

hij zal zelf zijn vleugeltje schoonmaken :)

als er weer een wondje open gaat, kun je proberen het bloed te stoppen...
als je in typt "bloed" in de zoekmachine. zie je een hele boel dingen om bloed mee te stelpen.
(vergeet alleen steeds namen vandaar dat je maar even zoekmachine moet gebruiken)

mijn vraag:
kan je vogel goed vliegen?
of valt hij de hele tijd? vliegt hij scheef als hij van stokje naar stokje gaat?

is het vleugeltje heel veel korter of maar beetje?
kan zijn dat hij verkeerd gekortwiekt is.
in dat geval zul je toch echt even langs dierenarts moeten.

heb je al een adres gevonden van een vogelarts bij jou in de buurt?

Femmie

Ze/hij is niet gewiekt en schijnt ook nog vrij jong te zijn.
De lange veren (slagpennen ??) die zijn er aan 1 kant uit.
We hebben dit vogeltje gekregen, de gever heeft het diertje bij de dierenwinkel gekocht en daar vertelden ze
dat ze alles goed haaden nagekeken en dat er niks ernstigs was.
Mijn tante was op slag verliefd op deze en heeft dus toch voor deze gekozen (ook omdat deze de jongste was)

Ik heb 'm nog niet echt zien vliegen, wel fladderen en klimmen in de kooi.
Wat zeggen jullie ervan ?

Caradow

De keus is aan jou... Ben je verliefd en wil je er voor gaan, dan houd je haar goed in de gaten,
laat je haar het liefst even nakijken maandag.
Zie je het niet zitten, dan laat je haar terugbrengen naar de winkel.

Verder heb je haar pas sinds gisteren, dus het zal nog even duren voor ze echt loskomt. Ze moet de komende dagen nog erg wennen aan de nieuwe omgeving.

Wel vreemd dat alle slagpennen aan 1 kant eruit zijn. Dat wijst dan toch op een gevecht of een groot ongeluk. Je verliest niet zomaar al je slagpennen... en als het bij het uitvangen bij de kweker gebeurd is, dan zou het ook nog zo kunen zijn dat de vleugel zelf beschadigd is. Eventueel een kneuzing of een breuk... Reden te meer om haar in ieder geval na te laten kijken...

Femmie

We hebben hem toch terug gebracht. Heel vervelend maar we willen geen risico lopen dat het niet goed is.
We hebben een nieuwe uitgeocht en zijn druk een naam aan het bedenken.
Hij is zo leuk en we mogen 'm zelfs al aaien !

Bedankt voor de tips.

Groetjes

hillie

Dat je hem al kan aaien komt waarschijnlijk tot dat het nog allemaal vreemd voor hem is.
Als je hem een paar dagen heb wordt die vanzelf wel weer drukker.
Is op dit forum al veel overgeschreven.

Ik hoop dat je met dit parkietje meer geluk heb dan met de vorige parkiet.
Veel plezier er mee gewenst.

Jasmin

Wel jammer van je vorige parkietje :(
Ik hoop voor je dat je langer van deze kan genieten.
Veel plezier met hem!

ciske

waar heb je hem naar toe terug gebracht?

na het topic gelezen te hebben vind ik het toch wel heel erg zielig voor die parkiet..... en als die geen ander thuis kan vinden dan heb ik bij mij er een plekje voor :$

was het trouwens een mannetje of vrouwtje...

Femmie

Het was een mannetje, ik vind het ook heel erg dat hij terug moest. Vooral omdat ze zeiden dat hij daar geen tijd heeft om te herstellen. Mijn zusje is hard aan het nadenken. Waarschijnlijk gaat zij hem ophalen.

Gewoon te belachelijk voor woorden dat ze zo'n vogeltje daar laten zitten, maar helaas ik moet ook om mijn kindjes denken, als "Pino" na 3 weken dood in zijn kooitje ligt heb ik groot drama hier.

Ingrid

Citaat van: Femmie op augustus 18, 2008, 09:07:31
Gewoon te belachelijk voor woorden dat ze zo'n vogeltje daar laten zitten, maar helaas ik moet ook om mijn kindjes denken, als "Pino" na 3 weken dood in zijn kooitje ligt heb ik groot drama hier.


??? Hier kan ik dus even niet tegen, en wil daar wel wat over kwijt  ??? Dat je om je kindjes moet denken? De dood hoort bij het leven, als Pino dood in zijn kooi zou liggen dan valt met een goede uitleg het drama best mee hoor. Het is iets wat volwassenen ervan maken. Kinderen zijn flexibel genoeg en reageren op de gemoedstoestand van de ouder/verzorger.

Nu weer ontopic:
Jammer dat er mensen zijn die anderen levende wezentjes kado doen. Zo zie je maar weer de ontvanger is er niet altijd even blij mee. Heel sneu voor Pino dat hij terug moest naar de winkel :(

roha

Ik sluit mij helemaal aan bij het bovenstaande van Ingrid.
De dood hoort bij het leven, dus ook bij het leven van de kinderen.
Je moet je kinderen leren omgaan met het verliezen van dierbaren door overlijden, maar ook het nemen van verantwoordelijkheid. Dit is een leerproces en daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen.
Volwassenen geven hier een voorbeeld aan.
Ik vind dat hier in beide gevallen niet goed mee wordt omgegaan.
Dit vogeltje kan best leven op deze manier en had gerust een paar jaar oud kunnen worden.
Ik hoop dat je zusje het parkietje alsnog ophaalt en het een fijn huisje gaat geven.  :)

Femmie

De dood hoort inderdaad bij het leven, daar zijn ze het afgelopen half jaar al achter gekomen. 3 sterfgevallen waaronder 1 in ons eigen gezin. Dat is de reden waarom ik het mijn kinderen niet aan kan doen.

Ontopic: Het parkietje heeft inmiddels een nieuw tehuis, mijn zusje heeft 'm gisterochtend opgehaald en als alles goed komt dan kom hij na verloop van tijd gezellig bij ons.

Ik hoop dat jullie mijn redenen nu iets beter kunnen begrijpen.

hillie

Natuurlijk begrijpen we dat het is nooit leuk om dierbare te verliezen.
Of het nu om een persoon gaat of om een dier en het blijft vervelend.
Maar volkomen kan je het nooit helemaal.
Je parkietje kan nog zo gezond zijn als je hem koopt en dan ook plotseling sterven.
Terwijl een gewond parkietje na genezing nog jaren kan leven.

Maar ja ik hoop dat het bij je zus een goed tehuis krijgt.

groeten hilde