Het lijkt alsof zij jeuk heeft en schud vaak haar veertjes uit.

Gestart door lala2008, augustus 06, 2008, 21:43:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lala2008

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 1 week een jong popje. Ze is nog best stil en soms denk ik dat ze eenzaam is.
Nu valt het me sinds vandaag op dat ze continu zit te knagen aan haar veertjes. En het lijkt echt alsof ze jeuk heeft. Is dit normaal? Ze is nu ongeveer 5weken oud als het goed is. Ze schud ook telkens haar veertjes uit. Ik heb de kooi al 2 keer schoon gemaakt en heb voor de rest geen andere huisdieren. Ik  maak me echt zorgen. Ik heb wel gezien dat ze vandaag in haar badje is geweest, want ik zag spettertjes aan de zijkanten.
Kan iemand mij advies geven hoe ik kan zien of ze ziek is of niet? En na hoe lang gaan ze uit zichzelf geluid maken of zijn ze altijd zo stil in het begin?

Jasmin

Ik denk dat jou parkietje zich gewoon zit te poetsen en uitschudden hoort daar ook bij ;)
Maar je parkietje is 5 weken dat is eigenlijk te jong nog ze moeten minimaal 6 weken zijn.
En ze zijn de eerste paar weken best stil ze moeten nog even wennen.

groetjes jasmin

lala2008

Dank je wel..  ;D
Ik vond het er zo eng uit zien, want het lijkt alsof ze zichzelf bijt.Ik zie wel geen veertjes liggen, dus ze trekt ze er niet echt uit. Soms voel ik me zo schuldig, omdat ze in een kooitje zit.  :(
Ik geef haar zoveel mogelijk aandacht. Soms zet ik een filmpje op bij Youtube met andere parkieten en dan gaat ze wel fluiten, maar voor de rest is ze echt heeel stil en dat maakte me zo ongerust.

Moppers

Het klinkt mij ook als gewoon poetsen. Dat doen parkieten erg vaak, en het is een goed teken dat ze het doet. Er hoeven daarbij helemaal geen veertjes uit te vallen, dat gebeurt alleen als ze in de rui is (met tussendoor heel af en toe 1 veertje dat uitvalt).
Als je haar nu een week hebt, en je denkt dat ze nu 5 weken is, dan zou ze dus 4 weken zijn geweest toen ze bij je kwam. Dat is veel te jong. Weet je zeker dat ze nu 5 weken is, of zou ze ook ouder kunnen zijn?

En als je het zielig vindt en je schuldig voelt over het feit dat je een parkietje in haar eentje in een kooi houdt, waarom heb je haar dan uberhaubt genomen? Of waarom heb je er geen tweede bij genomen en waarom dan geen voliere als je een kooi zo erg vindt?

lala2008

Nou ik heb het parkietje dus cadeau gehad incl kooi en al. Ik lees namelijk altijd eerst op forums voor ik iets aanschaf en zou dan sowieso al een rechthoekige kooi gekocht hebben met verticale spijlen. Maar ja je wilt een gegeven paard niet in de bek kijken, maar ik wil wel het beste voor het diertje. Ik heb inderdaad al gekeken voor een ander kooitje. Deze gebruik ik dan op balkon ofzo. Ik zie inderdaad dat ze dat niet meer doet dat jeuken, dus dat zal inderdaad wel poetsen zijn. Ja sorry hoor mensen ik ben maar onervaren in het hebben van parkieten. Vandaar dat ik me hier heb aangemeld.

hillie

Geef niet hoor al doende leert men.
En op dit forum kan je veel lezen over de parkietjes.
En als je dan nog vragen heb stel ze gerust.
Veel plezier met je parkietje.

groeten hilde