Kwispelen

Gestart door 1972marloes, augustus 11, 2008, 16:20:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

1972marloes

Hallo,

Even een vraagje, onze Loeki (vrouw)is erg druk aan het poetsen.
Hierbij kwispelt ze veel vuldig, haar poepjes zijn iets groter als anders
Storm (man) lijkt nergens last van te hebben
Is er Iets mis? :(
Of gaat ze gewoon haar staartveren wissellen.
Ze is erg druk in de weer met poetsen ook

babyopkomst

haha, het klinkt grappig :-X

Mijn Sneeuwwitje doet dat ook , alleen heb ik het nog nooit van een andere grasparkiet gezien, ik loop alleen soms even een winkel binnen om grasparkietjes te bekijken, maar volgens mij is dat echt niet erg, en wat die poepjes betreft, dat is ook niet erg, als het maar een wit hoopje is met een zwart puntje erin :-*

Milo-Pixel

@ Babyopkomst: De ontlasting moet een bruin/groen rondje zijn met een wit puntje. Zwart wijst erop dat er te lang niet gegeten is, en is niet goed dus. Een wit hoopje met zwart puntje, is absoluut niet zoals het hoort te zijn.


Moppers

Marloes, ik denk dat je parkiet aan het ruien is. Omdat er dan allemaal veertjes uitvallen en nieuwe veertjes doorkomen, kan het een beetje kriebelen en jeuken. Poetsen is een manier voor het parkietje om die kriebel weg te krijgen. Parkietjes poetsen altijd al vrij vaak, maar tijdens de rui is dat nog wat vaker.

Is het kwispelen heel snel? Hier gebeurt dat ook af en toe (bij alle 4), voornamelijk tijdens het uitschudden. Je hebt vast wel eens gezien dat je parkietje zich ineens even heel bol maakt en dan alle veertjes schudt. Wordt er daarbij ook gekwispeld? Bij mij wel, net als dat een hond zich af en toe van kop tot staart uitschud.

Als het kwispelen heel langzaam is, dan zou het ook gewoon de natuurlijke functie van de staart kunnen zijn: evenwicht. Tijdens het poetsen wringt een parkietje zich in allerlei bochten om maar net bij dat ene plekje te kunnen en dan weer bij dat andere plekje. Om niet iedere keer van het stokje te donderen moet er een tegenbeweging gemaakt worden om het evenwicht te bewaren. Daarvoor gebruiken ze hun staart. Bij druk bewegen zou die straat dus best flink aan het werk kunnen zijn, wat op kwispelen zou kunnen lijken.

Het klinkt dus allemaal als natuurlijk gedrag.

babyopkomst

ja, soms is het een beetje groenig, en zwartig, nou in elk geval let ik kan ik het nu niet bij sneeuwwitje checken want ze staat bij mijn moeder :'(