Rocky tam maken

Gestart door Ria, augustus 10, 2008, 16:20:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ria

Met veel geduld probeer ik mijn parkietje Rocky tam te maken met zo nu en dan mijn hand in de kooi,en sinds vanmorgen at hij voor de eerste keer trosgierst uit mijn hand,en ging zelfs daarna zelfs even op mijn hand zitten( als ik mijn hand voor zijn pootjes hou) of is dit te dichtbij voor hem?
Rocky komt nog niet uit zichzelf naar me toe maar wel als ik met mijn hand tegen zijn pootjes aan druk of aan raak is dit goed of maak ik hem zo van streek?
Gr Ria

Parkieten-Freak

Dit is prima, je maakt hem niet van streek!  ;D


Ria

Dank je en vanmiddag deed ik het nog een keer en dit keer kreeg ik het voor elkaar dat Rocky op mijn hand ging staan om van de trosgier te eten,wel een kwartier lang als ik het goed heb bijgehouden
Maar hoevaak mag dit per dag?

Milo-Pixel

Als je tegen hem aan duwt, moet hij wel bij je gaan zitten, aangezien hij niet weg kan omdat hij gewiekt is. Ik denk niet dat hij niet meer bang is, maar hij kan niet anders.


Citaat van: Ria op augustus 09, 2008, 23:14:00
Heb sinds woensdag een nieuw parkietje(genaamd Rocky)nu is het geval dat als ik met een stukje trosgierst in mijn hand in de kooi kom dat Rocky er niet na taalt en wat zit te kijken en wat rond in de kooi rond fladdert(misschien dat ik te dichtbij kom?)
Nu heb ik zijn vleugels laten kort wieken en is het makkelijker als ik mijn hand dichtbij hem kom en hem probeer aan te raken

Ook komt het op mij over dat je niet zo heel veel geduld hebt aangezien je zijn vleugeltjes geknipt hebt omdat hij anders ging fladderen.. Dat hoort nu eenmaal bij het tam maken. Het is niet zo dat als hij gewiekt is hij sneller tam is. Nu wordt hij alleen eerder gedwongen dingen te doen, zoals opstappen op de vinger.

Ria

kreeg ik het voor elkaar dat Rocky op mijn hand ging staan om van de trosgier te eten,wel een kwartier lang als ik het goed heb bijgehouden
Maar dit doet hij niet elke dag en dan lijkt het wel of hij daar geen zin in heeft

En ja moet je gelijk geven dat ik niet zoveel geduld heb maar daar wordt ik steeds beter in nu

fullmetalgirl

als hij een kwartier lang van trosgierst eet heeft hij voorlopig wel genoeg in zijn buikje gehad :)
kijk of hij ook op je hand blijft staan als je trosgierst korte tijd weghaalt, en na tijdje belonen :)
zo kun je steeds periode zonder trosgierst groter maken. en blijft trosgierst interesant ook de volgende dag :)

Ria

Heb het nu al twee dagen zonder trostgierst geprobeerd en gisteren bleef Rocky lang op mijn vingers zitten,nadat ik dichtbij zijn voetjes kwam en er wat tegenaan drukte,eerst zijn éne pootje darna zijn andere en zo bleef hij 10 min zitten maar zoals vandaag lijkt hij er geen zin in te hebben en zodra ik mijn hand rustig in de kooi doe,probeert hij weg te komen door ergens anders te gaan zitten,ook een beetje sla gehad maar daar taalt hij niet na(nog niet)
WEl reageert hij als ik hem roep en houdt zijn koppie wat scheef en schud met zijn veren en dan beloon ik hem ook dat ie mooi is enzo en dan gaat hij er ook mee door.
Verder is Rocky vaak stil en roept of tjilpt soms wat

Ria

Ben al wat dagen bezig om Rocky zonder trostgier op mijn hand te laten komen maar meneer vertikt het en fladdert dan wat door de kooi heen,moet ik hem zijn tijd geven hiervoor? of blijven oefenen?
GR Ria

Petr@

Geduld geduld en nog eens geduld. Een paar dagen is echt niks. Probeer het nu nog maar met trosgierst.

Ik heb een popje die pas na maanden uit haar zelf op me vinger komt.

Er moet ook vertrouwensband komen.


Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Ria

Krijgt hij dan niet TE veel trosgierst?dat mag toch maar één in de week?

Petr@

Je moet ook maar een heel klein stukje in je hand houden.En niet een hele slierts.





In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

fullmetalgirl

een halve sliert trosgierst per week per parkiet.

is regel die ik hanteer en gevonden heb op parkietenforums

Ria

Zal er aan denken mar Rocky blijft buiten dat ook erg rustig en laat heel soms iets van zich horen,is dat omdat hij nog moet wennen?vooral S,avonds is hij erg rustig

Mars

Meestal duurt het wel een paar maanden voor een parkietje (alleen) zich op zijn gemak voelt: dan zal hij ook meer gaan kwebbelen en spelen.  Houd wel een beetje in de gaten dat dit na een week of drie wel wat meer moet beginnen: dus dat je parkietje dan niet meer de hele dag stijf op zijn stokje moet zitten, want anders is hij of heel erg bangig (en kan misschien beter een vriendje hebben) of hij heeft mogelijk iets onder de leden.

Maar voor alsnog dus geen zorgen.

Knip gewoon eens een stengel trosgierst in stukjes van zo'n 1,5 cm. Dan kun je zo maar een hele tijd vooruit.
Oefen daar 1x per dag mee en probeer bijvoorbeeld ook eens na een paar dagen een stukje komkommer ofzo. En ook wat zaadjes kun je altijd in je hand leggen.

Heb geduld! Het komt maar heel weinig voor dat parkietjes binnen twee weken tam zijn, geef je vogeltje zeker een paar maanden de tijd. En sommige parkietjes hebben nog wat meer moeite om vertrouwen in je te krijgen. Het kost dan wat meer inzet van je, maar betaalt zeker uit als ze straks wel wat meer durven.

Maar zo te horen ben je al een heel eind! Probeer je parkietje niet te veel te dwingen, kijk ook goed naar zijn houding. Sommige parkietjes stappen in het begin meer uit angst op, dan dat ze echt vertrouwen in je hebben, geef ze dan wat meer tijd!

Succes!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mir

Hoi,

Is er een reden voor waarom je schrijft dat je maar 1 x per dag moet oefenen? Ik probeer het namelijk wel zo'n 5-6 keer per dag (eerst dichtbij met de trosgierst, dan steeds verder weg). Ik let er wel op dat ze niet meer dan 1/2 stengel per week krijgt in totaal.

Groetjes, Mir

Mars

Nou, ja... Je mag wel een paar keer per dag oefenen.
Maar ik bedoelde het met twee redenen: geef niet te veel trosgierst & gun je parkietje ook wat rust. Zes keer per dag oefenen vind ik persoonlijk wat veel als je je parkietje net hebt. Ik kies er zelf altijd voor om mijn parkietjes eerst wat meer aan mij en de kooi en zijn nieuwe huisje te laten wennen.

Ik denk dat het misschien wel beter werkt als je twee keer per dag oefent dan 6 keer per dag.

Maar hoe de rest daar over denkt...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Petr@

Citaat van: Mars op augustus 17, 2008, 17:02:56
Nou, ja... Je mag wel een paar keer per dag oefenen.
Maar ik bedoelde het met twee redenen: geef niet te veel trosgierst & gun je parkietje ook wat rust. Zes keer per dag oefenen vind ik persoonlijk wat veel als je je parkietje net hebt. Ik kies er zelf altijd voor om mijn parkietjes eerst wat meer aan mij en de kooi en zijn nieuwe huisje te laten wennen.

Ik denk dat het misschien wel beter werkt als je twee keer per dag oefent dan 6 keer per dag.

Maar hoe de rest daar over denkt...


Ik ben het hier helemaal mee eens.Als ik dan naar Pluto kijkt (de geadopteerde)die zo bang is voor handen echt heel erg bang.Ik heb hem lang met rust gelaten omdat ik niks wou forceren met hem. Want ik merkte dat hij steeds nerveuzer werd van me hand met trosgierst. Het enigste wat ik deed was tegen hem praten soms een half uur lang en in het begin ging hij er gelijk vandoor in de voliere ver uit me buurt want zelfs dat vond hij maar niks. Maar sinds 2 dagen bleef hij zitten waar hij zit als ik tegen hem praat en ja hoor vanmorgen me hand voor gehouden en daar kwam hij op me hand. Zo lief, ik kon hem zelfs de voliere uit halen en een stukje met hem lopen. Maar ik praat hier dan wel over een iets oudere vogel.


Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Ria

Heb Rocky ook iets meer rust gegeven want merkte ook dat als ik mijn hand in de kooi deed,met of zonder trostgierst dat hij begon te fladderen in de kooi of alleen maar zat te kijken terwijl hij op een stokje zat of tegen de tralies,ben nu bezig om regelmatig tegen hem te praten zonder dat ik mijn hand in de kooi doe en merk dat hij zijn kopje schuin houdt,net alsof hij luisterd,zo leuk om te zien en als we bv thuis komen nadat we even weg zijn geweest worden we van harte welkom geheten doordat hij dan tekeer gaat en tegelijk fladdert met zijn vleugels,dit is toch al een teken van vertrouwen?

Piknikki

Mijn parkietje is erg rustig geworden sinds haar maatje is weggevlogen. Maar ze doet nog nog niet echt iets met haar speeltjes, ze zit alleen wat stilletjes op een stokje. Gisterenavond heb ik een spiegeltje vlakbij haar favorite zitplaatje gehangen zodat ze toch een soort van 'vrindinnetje' heeft, en nou zit ze regelmatig in het spigeltje te kijken, soms probeert ze haar spiegelbeeld te happen, dus ik denk dat ze het wel interessant vindt. :D Ze kwam ook wel eens aan mijn vinger happen als ik m'n hand bij de tralies hield. En sinds twee dagen laat ik haar één minuutje trosgierst uit mijn hand eten, vijf à zes keer per dag. Ik weet anders ook niet hoe ik haar minder eenzaam kan laten voelen (ik heb nog steeds geen hele verhalen te vertellen). Ik dacht, misschien als ik vaker in plaats van langer met dat trosgierst oefen, dat ze er dan beter aan went en meer het gevoel van aandacht krijgen heeft, dan dat ik bijvoorbeeld twee keer tien minuten per dag dit doe. Denken jullie dat dit goed werkt zoals ik het nu doe? ???

Ria

DEnk dat Rocky nog meer tijd nodig heeft om te wennen want als ik nu mijn hand in de kooi doe dan fladdert hij heen en weer,en haal ik heel rustig mijn hand er weer uit zodat hij rustig wordt
Merk ook dat Rocky veel begint te spelen met zijn spiegel en schommel

Ingrid

Citaat van: Ria op augustus 25, 2008, 07:15:38
.....als ik nu mijn hand in de kooi doe dan fladdert hij heen en weer,en haal ik heel rustig mijn hand er weer uit zodat hij rustig wordt



Oei, zo gaat Rocky de hand associeren met fladderen. Als hij fladdert, haal dan pas je hand weg zodra (ipv zodat, want dan geef je hem wat hij wil, die enge hand uit de kooi) hij rustig is.

Ria

IK wacht ook eerst totdat Rocky rustig is en haal dan mijn hand er pas uit de kooi,maar ik bedoel echt zodra ik mijn hand in de kooi doe dat hij dan begint te fladderen,terwijl dat in het begin niet het geval was,ja een beetje wat later ook weg trok en mooi bleef zitten
Waardoor zou het kunnen komen dat als ik mijn hand in de kooi stop( op een rustige manier) nu ineens wel gaat fladderen

Mars

Waarschijnlijk was hij eerst onder de indruk van al het nieuws. Er zijn ook parkietjes die uit angst gewoon op de vinger gaan zitten of zich laten aaien en dan een paar weken later wel heel erg hard door de kooi gaan vliegen.

Ze laten het dus eerst even allemaal over zich heen komen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..