Voerbakjes Parkiet

Gestart door chico2, augustus 09, 2008, 14:59:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

chico2

Ik heb een vraagje.
ik heb een kooi waar je aan de buiten kant voerderbakjes aan kunt hangen die je van de voorkant open kunt schuiven.
Net lees ik net bij een andere topic dat er iemand was waar het parkiet vast was blijven zitten in het bakje en overleden is.

Het is zo'n voerderbakje: zie bijlage.

Zijn deze gevaarlijkt en zoja, wat kan ik er aan doen?
moet ik dan een nieuwe kooi kopen?
want tegenwoordig zijn bijna alle kooien van Ferplast.

chico2
   


   



[verwijderd door de beheerder]

Parkieten-Freak

ja, dit zijn bakjes die je beter niet kunt gebruiken.
Koop maar gewoon losse bakjes bij de dierenwinkel en haal deze eruit. Als het goed is kun je het witte schuifje voor de pening in de kooi schuiven en het probleem is opgelost.  ;)


lianne123

Mijn parkiet ging er ook inzitten toen heb ik een los bakje gekocht dus???

Mars

Lianne... Je zin is een beetje moeilijk te begrijpen...

Volgens mij schrijf je dat je parkiet ook in losse bakjes gaat zitten, dus dat dat weinig verschil maakt?
Een los bakje dat je aan de binnenkant van de kooi hangt heeft meestal geen dekseltje en dus kan je parkietje daar gemakkelijker uit komen. De kans op vast zitten is dan een stuk kleiner.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Piknikki

#4
Soms kun je bij die voerbakjes waar een dekseltje op zit, ook het dekseltje eraf nemen en dan is het gewoon een open bakje. Dat heb ik bij mijn bakjes die ik bij de kooi kreeg tenminste. Maar ik heb een merkloze kooi geloof ik. Hoe dan ook, die bakjes vond ik onhandig, dus gebruik ik ze niet. En losse voerbakjes kosten minder dan een euro, dus het is een kleine moeite om ze bij te kopen. Ook handig om een reserve bakje te hebben indien er eentje stukgaat. Plastic bakjes kunnen snel kapotvallen. ;)

Ik kon het eventjes niet vinden met de zoekfunctie.

Ik had de eerste week wat zaadjes over de bodem gestrooid en ook zaadjes in de voerbakjes gedaan. Het popje at soms wel eens uit een bakje, maar het mannetje bleef van de bodem eten. Met het verschonen van het zand heb ik geen zaadjes meer over de bodem gestrooid, maar alleen de twee bakjes met zaad gevuld. Nou eten mijn parkietjes tegelijkertijd, maar ze blijven met z'n tweeën uit één bakje eten, het andere bakje hangt er dus maar verlaten bij. En ik heb al geprobeerd het bakje naast het veelgebruikte bakje te hangen maar dit hielp niks, ook wat trosgierst in het verlaten bakje leggen helpt niet. Intussen blijven ze 'ruzieën' over het ene bakje. Het popje eet er de meeste zaadjes van en kijkt het mannetje beteuterd toe.. Wat kan ik nou doen?

Berichten samengevoegd, Gr. pf

Parkieten-Freak

@Piknikki:

Hang het favoriete voerbakje eens op een andere plaats in de kooi, laat het andere bakje gewoon hangen waar het hangt.
Eens kijken wat de vogels dan doen.

Als dat niet helpt, hang er dan eens een derde voerbakje bij.
Zelf heb ik meegemaakt dat een "logeer-parkiet" en mijn eigen parkiet altijd hetzelfde stukje fruit wilden hebben.
Legde ik 2 stukken neer, dan was het continue ruzie om één stukje fruit, het tweede stukje werd om de een of andere reden niet aantrekkelijk gevonden.
Toen heb ik op een gegeven moment 3 stukken neergelegd, en jawel! Beide vogels konden dus ineens kiezen: ook de "verliezer" kon nog kiezen uit 2 stukken.  ;)


Piknikki

Achja, dat klinkt wel logisch. Goed idee!
Oké, ik had het wel eens gelezen dat met twee parkietjes wel drie voerbakjes werd aangeraden, maar om een of andere reden kwam ik er zelf niet op om dit toe te passen. Ik dacht 'twee moet toch genoeg zijn?', maar nou snap ik het ook beter. :D
Hartelijk bedankt!