knobbeltje boven op de staart.. ??

Gestart door Dolce, augustus 08, 2008, 12:29:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dolce

mijn kleine chico heeft een soort knobbeltje, boven op zijn staart, waar hij steeds met het poetsen aan zit en met zijn koppie jeukt. er komt een klein veertje uit van een paar milimeter.
ik probeerde het te onderzoeken, maar ze vind t niet zo fijn als ik het aanraak.
volgens mij iriteert het haar.

is dit gewoon een knobbel waar een nieuwe staart veer uit komt? maar het is wel echt 'bovenop'

weet iemand hier meer van?

Safrena

Hey Docle

Een nieuwe veer geeft geen knobbeltje  ;)

Zo een knobbeltje is vaker een vetbolletje of gezwelletje of zo
Als je merkt dat jouw parkietje er last van heeft, dat het haar irriteerd, kun je dit eigenlijk beter even laten nakijken bij een vogelarts  ;)

Vele groetjes

Flippie

Zou dit niet gewoon de stuitklier kunnen zijn, waar hij tijdens het poetsen het vet voor zijn veren vandaan haalt?


Caradow

Juist, dat wilde ik net zeggen Flippie ;)

Boven de staartaanzet zit de stuitklier, hier wrijven ze met hun koppie overheen, om het talg (huidvet) te verspreiden over het verenkleed en zo de veren in goede conditie te houden.

Alleen het stukje dat er ene veertje uitsteekt komt me erg vreemd voor...

Flippie

Ik herken dat wel. Mijn Flippie had dat ook, een heel piepklein veertje.

Caradow

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit uitgebreid naar de stuitklier gekeken heb ;)

Weer wat geleerd dan ;)

Petr@

Nou hier doen ze het ook hoor,eerst even met de snavel eraan en dan met het koppie er over heen wrijven.Toen ik dat voor het eerst zag bij Mitzi dacht ik ook dat het een wondje was.Maar dat bleek een kliertje te zijn waar ze vet uithalen.


Petra

In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Dolce

oke gelukkig dan maar  :) dan is er niks mis,

dank jullie voor de snelle reactie's  ;D

Parkieten-Freak

#8
Citaat van: Dolce op augustus 08, 2008, 17:26:50
oke gelukkig dan maar  :) dan is er niks mis,

Nou, die conclusie trek ik niet. Ik zou de reacties nog maar eens even heel goed lezen.
Caradow en Safrena merken namelijk op dat een veertje op de stuitklier hen vreemd voorkomt en ik sluit me daarbij aan.
Kortom: een bezoekje aan de dierenarts met je vogeltje is aan te raden!


Dolce

gelukkig is dat niet nodig, omdat ik gister informatie heb opgezocht, en er stond dat het af en toe voorkomt dat er een veertje uit komt  ;)

De tepelvormige uitstulping dient voor de excretie. Op de uitstulping bevindt zich bij sommige soorten nog een pluimpje veren dat de verspreiding van de wassen vereenvoudigt.bron: Jacob 1976, zie literatuur 2klik op de afbeelding voor een grotere versie

Aan het uiteinde van de tepelvormige uitstulping van de klier is bij sommige vogels nog een klein pluimpje van korte stugge veertjes bevestigd dat het tepeltje verlengt. Tijdens de dagelijkse poetsactiviteiten kan een vogel geregeld betrapt worden op het kort met razendsnelle bewegingen aanraken van de stuitklier. Door het subtiele masseren met de snavel wordt de klier gestimuleerd om kleine hoeveelheden stuitklier- of poetswas uit te scheiden dat op de snavel verzameld wordt. Dit wordt vervolgens met strijkende bewegingen over de veren gesmeerd.

:D dus gelukkig echt niks aan de hand

Parkieten-Freak

Ah, zit dat zo!
Ik heb het artikel opgezocht en gelezen, het verschaft veel duidelijkheid. Weer wat geleerd.  ;)
Voor de liefhebbers:
http://www.kennislink.nl/web/show?id=96615