niet genoeg geduld of toch verkeerde aanpak?

Gestart door Mir, augustus 05, 2008, 18:43:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mir

Hoi,

Joepemeisje eet inmiddels (ik heb 'r nu drie weken) volop trosgierst en ze krijgt het dus alleen nog maar uit mijn hand. Ze zit op 'n stok en eet ervan uit m'n platte hand. Als ze met haar buik m'n vinger raakt is dit okee, maar ik mag haar niet aanraken (vanuit mij dus), want dan kruipt ze weg (ze klimt gewoon langs de tralies omhoog of hipt omlaag de bak in; ze lijkt niet echt bang (fladdert niet). Als ik m'n hand verder van haar af beweeg (om haar te lokken om op te stappen vanaf de stok), stopt ze gewoon met eten (dan draait ze me compleet haar rug toe). Ik probeerde de stappen van het filmpje (van fullmetalgirl) te volgen, maar het "ongemakkelijk gaan zitten om ervan te eten" vertikt ze dus gewoon... Iemand tips wat ik kan doen?

Ik moet de trosgierst dus ook echt onder haar snaveltje houden wil ze ervan eten. Misschien had ik dit niet moeten doen, zo dichtbij?? Als ze met de trosgierst ziet komen vliegt ze ook altijd naar een bepaald plekje, relatief zo ver mogelijk van me af en met de rug naar me toe.... Misschien heb ik het toch verkeerd aangepakt?!

Graag jullie advies! Bedankt alvast!

Groetjes, Mir

Jasmin

Dat ongemakkelijk eten is ook gewoon volhouden! En je geeft het op een plekje wat zij kiest en dat is ver bij jou vandaan kies zelf een plekje uit waar ze moet gaan zitten om te eten. Gebruik ook de zoekfunctie eens er is echt al heel veel over tam maken geschreven ;) En lees dit ook eens
http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

groetjes jasmin

babyopkomst

Dat lijkt me lastig, :-\ Ik denk niet dat jij wat fout doet maar dat ze dat gewoon helemaal niet prettig vind ( al is ze nog zo tam ) misschien is het ook haar karakter :P
geen idee ;)

Mir

Hoi Jasmin,

Bedankt voor je reactie, ik lees me suf hier op het forum (de link had ik ook al gelezen). Alleen tussen lezen en de praktijk is toch nog best een groot verschil... En aangezien ik een beginner ben, vraag ik me ook steeds af of ik het niet "verpest" bij Joepemeisje.... Vandaar m'n vragen, wil gewoon weten of ik niets verkeerd doe....

Ik zal nog meer geduld moeten hebben vrees ik....  ;) Ik doe m'n best....

Groetjes, Mir

Jasmin

Jij hebt helemaal niks verpest ;) Je wil niet weten wat ik allemaal wel niet heb gedaan bij Jacky en Panic. :-X Dat was verpesten jij doet het goed hoor ookal ben je een beginner ;) Je parkietje is gewoon eigenwijs en kan goed volhouden dat moet jij dus ook doen.

Jasmin

Petr@

Het is een kwestie van volhouden en de moed zak je wel eens in de schoenen.Laat haar niet het plekje uit kiezen dat doe jij.En komt ze niet probeer je het later weer.Elke keer weer, als zij echt trek heeft in de trosgierst komt ze echt wel maar met geduld.En wat is nu 3 weken.Ik heb er maanden over gedaan om mijn popje uit eindelijk zonder trosgierst op me vinger tekrijgen.Geduld wordt beloond.


Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Mir

Okee, dus ik kies de plek... dat ga ik dus vereanderen  :P

Maar moet ik dan de plek toch zodanig kiezen dat ze er vanaf haar stokje (maar dan bijvoorbeeld alvast omgedraaid (zou handig zijn)  bij kan of gewoon, hand midden in de kooi en ze moet maar komen (dus echt helemaal op m'n hand om te kunnen eten)???

Drie weken is inderdaad niet lang, maar je leest hier veel verhalen van mensen waarbij hun parkietjes na een paar daagjes al spontaan op hun vinger komen zitten of zich laten aaien. En dan raak je na 3 weken de moed inderdaad wel een klein beetje kwijt... alleen in de zin van tam krijgen hoor (het is zo'n lieverdje, als ze niet tam wordt is het ook goed, maar ik zou het toch wel leuk vinden als ze bij me kwam... :-)

Groetjes, Mir

Jasmin

Ik zou haar eerst van een andere zitstok laten eten daarna pas op je hand.

Petr@

Kijk je kunt de trosgierst voor houden en als ze er van eet doe jij je hand een stukje naar achteren heel voor zichtig en natuurlijk heb je de kans dat ze weg gaat en zo probeer je het keer op een keer.Ze moet ook een beetje vetrouwen opbouwen.Want is toch wel eng zo'n grote hand en die beweegt ook nog eens.

Eet ze uit je vlakke hand of heb je de trosgierst  tussen de vingers zodat zij op je vinger kan komen? Want ik heb er hier 2 van de 6 die wel op me vlakke hand komen maar niet op me vinger.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Mir

Eerst had ik hield ik haar het uiteinde van de trosgierst voor, maar inmiddels leg ik het stukje op m'n vlakke hand en mag ik m'n hand zo dicht bij haar doen dat ze ervan kan eten. Eerst houd ik 'm voor haar snavel en als ze dan eet beweeg ik langzaam naar achter. In het begin bleef ze dan helemaal stokstijf zitten en deed ze niets. Gisteren hipte ze met m'n hand mee (weliswaar nog steeds op het stokje) opzij zodat ze kon blijven snoepen, maar aangezien ze zelf dus een (voor haar) heel handig plekje heeft uitgekozen kan ik m'n hand niet zodanig houden dat ze min of meer "moet" opstappen...

Maar dat gaat vanaf morgen dus veranderen, ik ga vanaf haar vanaf een andere plek lokken en dan zodanig dat ik wel m'n hand verder van de stok af kan doen zodat ze dan misschien verleid wordt tot opstappen :-)

Bedankt allemaal voor jullie reacties, dat was precies de opkikker die ik nodig had!

Laura78

Hoi Mir,

Ik ben ook een soort van nieuweling hier en heb nu ook sinds bijna twee weken een parkietje(een jaar of 8 geleden heb ik er ook eentje gehad maar die was vanuit het nest al veel tammer). Ik heb een beetje vergelijkbare parkiet als jij en bij hem moet ik ook de trosgierst onder zijn snaveltje houden en dan begint hij vaak wel te eten en zo lok ik hem wat meer naar rechts op zijn stokje. Ik kan hem al weel aaien en als ik onder zijn buikje duw dan wil het nog wle eens gebeuren dat hij opstapt maar dat is meestal van korte duur, maar het begin is er.
Is jouw parkiet ook geïntereseerd in de speeltjes is de kooi? Mickey(de mijne) niet echt, ben benieuwd of dat nog komt....en heb je jouw parkiet al los laten vliegen, want daar zit ik een beetje mee en als iemand me kan helpen hoor ik dat graag, hoewel ik hier ook al heel erg veel gelezen heb. Ik wil Mickey proberen dit weekend los te laten maar ben heel bang dat hij niet meer in zijn kooi terug gaat omdat hij nog niet stabiel op mijn vinger wil blijven zitten. Ik weet namelijk dat "vlieguren" heel belangrijk zijn en hij zit a.s vrijdag al twee weken alleen maar in zijn kooi of is dat niet erg? Ik heb hem in een dierenspeciaalzaak gekocht en mij werd verteld dat hij tussen de 8 en 10 weken zou zijn.

Ik weet zeker dat het je gaat lukken Mir! Gewoon volhouden denk ik maar en heel geduldig zijn, som is dat best moeilijk als ik het vergelijk met mijn "drang" om hem te willen laten vliegen(omdat ik gelezen en gehoord heb dat het heel belangrijk is) maar als ik een negatief advies krijg dan moet hij nog maar een poosje in de kooi blijven.

Veel succes!

Groetjes, Laura

Mir

Hoi Laura,

Het vliegen durf ik niet aan omdat Joepemeisje helemaal nog niet bij me komt zitten (ik mag uit mezelf nog helemaal niet aan haar buikje komen). Vlieguren zullen vast belangrijk zijn, maar ik heb overal op dit forum (en op grasparkietonline) dat het parkietje eerst in de kooi handtam moet zijn voor je ze laat vliegen. Dus ik denk dat ik die volgorde maar aanhoud (eerst handtam, dan vliegen)... Joepemeisje doet af en toe aan droog-vliegen (lijkt op hometrainer-effect, ze zit op haar stok en slaat haar vleugels helemaal uit en fladdert dan dus heel hard met haar vleugels :-)

Verder is het een raar parkietje, het plasticen speeltje (balletjes met een belletje) doet ze niets mee, sinds kort heb ik een speeltje dat bestaat uit diverse diktes takjes aan een ketting met onderaan een touw. Het hing midden in de kooi, ze deed er niets mee (in ieder geval er niet op zitten). Eergister heb ik het speeltje over een zitstok gelegd zodat ze er vanaf haar zitstok bij kon... nu knaagt ze dus continue aan die takjes, de bast haalt ze er helemaal af. Mijn vraag is nu: eet ze daarvan, en zoja, kan dat geen kwaad? Er liggen ook wel restjes onderin de kooi, maar of dat alles is??? Het speeltje is dus gekocht bij de dierenzaak.

Laura78

Hey Mir,

Volgens mij (heb ik ook hier geloof ik gelezen) kan het geen kwaad zolang het maar onbespoten is en het lijkt me dat een dierenzaak geen "foute" dingen verkoopt toch?
Misschien heb ik dan nog geen speeltje in de kooi wat Mickey interessant vind? Ik ga morgen nog wel eens kijken bij de dierenwinkel voor wat meer variatie. Ik heb het spiegeltje er tijdelijk ook uitgehaald ivm tam maken, deze heb ik nu aan de speeltuin hangen die voor zijn kooi klaarstaat(om hem alvast alles te laten zien) voor als hij los mag. Uit jouw reactie en ik had er ook alwel over gelezen is het neem ik aan dat het dus niet heel erg dat hij nog in de kooi moet blijven, dan neem ik liever ook het zekere voor het onzekere voordat ik hem loslaat.

Bedankt voor je verhaal.

Groetjes, Laura

ps. nog een vraagje, maakt joepenmeisje al veel geluid ? Mickey fluit af en toe wel, vooral sochtends maar verder is hij best stil, hij zit nog niet echt lekker te kletsen.


Mir

Ik had zo'n plastic schommeltje waar Joepemeisje niets mee deed. Maar misschien kwam dat ook doordat ze niet wist hoe ze er moest komen??? Naar die houten stokjes vliegt ze ook niet toe (hangt midden in de kooi), maar nu ik ze over de zitstok gelegd heb zijn ze dus reuze interessant. Maar misschien geldt ook hier weer: geduld? Misschien dat ze op den duur speeltjes in het midden van de kooi (vrijhangend dus) wel weet te vinden???

Joepemeisje maakt veel geluid, 's morgens & 's middags tsjilpen (af en toe schreeuwen, als ik de kamer uit ben bijvoorbeeld) en vooral 's avonds heel lief kwetteren, heel kleine lieve geluidjes. Maar volgens mij maakt het niet uit hoeveel geluid zo'n beestje maakt?! Of is er iets mis als ze stiller/drukker zijn als normaal?

Groetjes, Mir

Caradow

Dames, mag ik u er aan herinneren dat chatten in de chatroom gebeurt en niet op het forum!

fullmetalgirl

hey :)

je doet het goed hoor met je parkietje.
jij kiest de plek uit :)
parkiet moet naar jou toe komen.
laat ze niet te lang van het trosgierst eten. paar hapjes is genoeg dan ga je wat verder :)
het is belangrijk dat parkietje naar jou toe komt. voor vertrouwen en omdat eten voor je neus krijgen wel handig is he.. straks denkt ze nog eens dat jij haar slaafje bent ;)

na een tijdje, als je ze niet teveel geeft per dag, zal ze het niet kunnen weerstaan en op je hand komen :)
(ikzelf geef 1 sliert per 2 weken, verdeel dit over de dagen)
omdat het maar kleine porties zijn maakt het extra interesant en zowieso gezonder dan grotere porties :)


matthew

Citaat van: Laura78 op augustus 06, 2008, 16:24:15
Hoi Mir,

Ik ben ook een soort van nieuweling hier en heb nu ook sinds bijna twee weken een parkietje(een jaar of 8 geleden heb ik er ook eentje gehad maar die was vanuit het nest al veel tammer). Ik heb een beetje vergelijkbare parkiet als jij en bij hem moet ik ook de trosgierst onder zijn snaveltje houden en dan begint hij vaak wel te eten en zo lok ik hem wat meer naar rechts op zijn stokje. Ik kan hem al weel aaien en als ik onder zijn buikje duw dan wil het nog wle eens gebeuren dat hij opstapt maar dat is meestal van korte duur, maar het begin is er.
Is jouw parkiet ook geïntereseerd in de speeltjes is de kooi? Mickey(de mijne) niet echt, ben benieuwd of dat nog komt....en heb je jouw parkiet al los laten vliegen, want daar zit ik een beetje mee en als iemand me kan helpen hoor ik dat graag, hoewel ik hier ook al heel erg veel gelezen heb. Ik wil Mickey proberen dit weekend los te laten maar ben heel bang dat hij niet meer in zijn kooi terug gaat omdat hij nog niet stabiel op mijn vinger wil blijven zitten. Ik weet namelijk dat "vlieguren" heel belangrijk zijn en hij zit a.s vrijdag al twee weken alleen maar in zijn kooi of is dat niet erg? Ik heb hem in een dierenspeciaalzaak gekocht en mij werd verteld dat hij tussen de 8 en 10 weken zou zijn.

Ik weet zeker dat het je gaat lukken Mir! Gewoon volhouden denk ik maar en heel geduldig zijn, som is dat best moeilijk als ik het vergelijk met mijn "drang" om hem te willen laten vliegen(omdat ik gelezen en gehoord heb dat het heel belangrijk is) maar als ik een negatief advies krijg dan moet hij nog maar een poosje in de kooi blijven.

Veel succes!

Groetjes, Laura

Hey laura

kben hier ook een nieuweling en heb men parkietje nog maar drie dagen en heb hem gisteren voor de eerste keer los laten vliegen omdat hij in z'n kootje precies tam is .
Toen ik hem losliet kon ik hem na 5 uurtjes nog niet terug lokken .
Maar op het forum had ik dan gelezen dat je het kotje met het deurtje open voor hem moest houden en dat hij er dan wel eens in kan gaan en dat was bij mij het resultaat.

Mvg Matthew