mijn parkiet blijft in de rui

Gestart door Joke12, augustus 05, 2008, 18:54:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joke12


:(
Mijn grasparkiet blijft maar in de rui
pipet in nek gehad en weken erna ook spray gebruikt ruipoeder eikrachtvoer.
Wie weet wat ik moet doen?

Jasmin

Hoelang is je parkietje al in de rui?

Parkieten-Freak

Eerst heb ik nog wat vragen voor je Joke.
Waarom heeft je parkiet een "pipet in de nek" gehad? Had hij last van mijten? Wat voor spray heb je gebruikt, en waarvoor?
Van ruipoeder heb ik nog nooit gehoord. Krachtvoer kun je wel geven, maar beter is het om de dagelijkse voeding van je grasparkietje eens goed onder de loep te nemen. Geeft bij voorkeur een compleet grasparkietenvoer zoals XtraVital (inclusief eivoer), of Versele laga premium grasparkietenvoer. Pelletvoeding is natuurlijk ook prima!


Joke12

vorig jaar gekocht toen was hij 6 weken paar maanden erna gelijk in de rui kleine veertjes en daarna grote slagpennen en hij blijft dit maar doen.
van de vogelzaak te horen gekregen zet hem maar een paar dagen in een donkere kast maar dit is te gek

Parkieten-Freak

Zet je vogel nooit in een donkere kast, dit is echt totaal zinloos en zeer dieronvriendelijk.
Ik wil even terug komen op mijn vorige vraag: waarom heeft je vogeltje druppels in de nek gehad en wat voor spray heb je gebruikt?


Joke12

wil antwoorden maar lukt niet erg hoop dat dit wel werkt
luis pipet spray dito maand na elkaar gedaan eten korrels van harrisons eikracht voer lust hij niet

Parkieten-Freak

Als je parkiet Harrisons voer krijgt (pellets) dan krijgt hij voldoende voedingsstoffen binnen. Ik zou er geen eivoer of krachtvoer bijgeven, dat is niet nodig en eigenlijk onwenselijk.
Nu is het zo dat grasparkieten binnenshuis sowieso wat meer ruien dan vogels die buiten in een volière zitten.
Het lijkt me verstandig om de vogel in ieder geval voldoende rust te geven: dek eventueel rond 22.00u de kooi af met een donkere doek en haal deze 's-morgens weer weg.
Gebruik geen spray's of pipetjes tegen mijten of luis, tenzij een dierenarts dit adviseert. Dit soort anti-parasitaire middelen is niet ongevaarlijk en het komt de weerstand van de parkiet niet ten goede.


Joke12

Bedankt voor uw antwoorden ga vandaag met hem naar dierenarts

lelie

misschien heeft ie stokrui
dat word veroorzaakt door te koud drink/badwater

Joke12

Wat is stokrui kan je mij dat uitleggen nog nooit van gehoord?
Ben bij de dierenarts geweest kon niets vinden, advies andere bodembedekking en andere stokken. Dus dit heb ik nu gedaan kijken hoe het nu verder gaat!

Petr@

#10
Je kunt ook even googlen,daar kun je heel veel vinden over stokrui.Heb ik net ook gedaan want had er ook nog nooit van gehoord ;)


Ben je bij een vogelarts geweest of een gewone dieren arts?



Petra




In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Joke12

Gewoon mijn eigen dierenarts weet ook wel over veel over vogels.
en nu maar kijken of het beter gaat met hem.
Hij beet de dierenarts ook dus parkiet ging door de praktijk ruimte vliegen
ik riep hem enzowaar komt naar me toe dat had ik niet verwacht.
Eerste keer dat hij los vliegt.

lelie

stokrui is dat ie regelmatig blijft ruien

ger_ard

wij hebben een een grasparkietje
die hebben we een tijd geleden gekocht en die zit ok nog steeds en blijft n og steeds in de rui
toen is er een man waar we hem gekocht hebben langs gekomen en die zegt dat sommige vogels gewoon echt de tijd moeten hebben om van de rui af te komen dus zo ver ik weet kan het niks uitmaken  :)

Mars

#14
Andere dingen die nog van invloed kunnen zijn op de rui:
- een goede voeding (een goed zaadmengsel, waarbij je heel weinig geeft (1 eetlepel per parkiet) of bijvoorbeeld pellets; groente en fruit; eivoer (bij zaad))
- een goed dag en nachtritme: zorg er voor dat je parkiet voldoende nachtrust krijgt, minimaal 10 uur en maak daar vaste tijden van,
- voldoende daglicht evt. met een speciale daglichtlamp,
- voldoende beweging en afleiding (speelgoed) denk aan verminderen van stress,
- kijk ook uit met de plaatsing van de kooi: niet voor het raam (raam voelt koud aan), niet voor cv en uiteraard niet op een tochtige plek.

De ene vogel is nu eenmaal ook vaker in de rui dan de andere. Hier bij mijn vogels varieert het tussen de 2 en 6 keer per jaar.
Als je al pellets geeft, dan is het misschien een idee om er een 'hulpmiddel' bij te geven tijdens het ruien (via een vogelarts): een beetje juvenile poeder, gemengt met sunshinefactor (palmnotenolie) en wat enzymen (vergelijkbaar met melkzuurbacterie). Dierenwinkelhulpmiddeltjes als extra vitamines en speciale ruimengsels hoef je niet aan te beginnen.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..