eitjes leggen op de bodem

Gestart door marretje, augustus 05, 2008, 10:18:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Mars

Totaal off topic:

Je moet geen parkietjes van 5 weken nemen, dat is helemaal niet goed, dan hebben ze nog voedingsstoffen van hun ouders nodig en moeten ze het gedrag van hun ouders nog leren.

Een ouder parkietje is evengoed tam te maken! Als dat de reden is...

@ Marretje.

Tja, soms kan het voorkomen dat er twee tegelijk geboren worden. Vaak gaat de moeder pas bij het tweede eitje broeden, dat kan een reden zijn. Of je ene jong is vroeg en het andere laat ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

marretje

Vandaag is alles gelukkig weer een beetje normaal. Babbel (popje) en Joey (mannetje). Ik kon vandaag gewoon netjes kijken. Het gaat tot nu toe goed.

De jongen ga ik niet verkopen. Ik zoek wel een goed huisje voor ze. Als alles goed met ze gaat dan zijn deze 3 al besproken. We hebben nu nog 5 eieren liggen maar moeten nog afwachten wat er nog van uit gaat komen.

Wel word ik steeds nieuwschieriger naar de kleuren. Maar dat moeten we afwachten. Joey is een wildkleur, en Babbeltje is violet met geelmasker en ze is opaline, haar gele kleur zit ook onder het violet en dit schijnt iets door. Dus dominant geel factor als ik het goed heb.

Mars

Geel masker type II ;)

Tja, kans op van alles: grote kans op geelmaskertjes, maar ook een witmaskertje is niet uitgesloten. De mogelijkheid van opaline popjes en mannen (als je man stiekem ook opaline bij zich draagt) is er ook. Verder kan de kleur ook van alles zijn: groen, blauw...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

marretje

Inmiddels zijn er al 5 jongen. Het gaat echt snel nu. Er liggen nu nog 3 eitjes. Je hoort nu echt verschil in piepgeluidjes. De 1 heeft al een zwaarder geluid als de ander. Het gaat tot nog toe erg goed met ze. Joey eet nu ook eivoer uit het aparte bakje. Keek hij eerst niet echt aan. Hij helpt actief mee aan het warm houden van de jongen. Af en toe komt Babbel uit het kastje en dan blijft hij bij de jongen. Zo schattig en wat een samenwerking tussen het paar. Ik ben ook erg trots op ze dat ze het zo goed doen samen. ;D

Kleintjes

Hoihoi,

had nog niet gereageerd maar wel de hele tijd meegelezen.

Fijn te horen dat alles zo goed gaat met de kleintjes, ben erg benieuwd hoe ze eruit gaan zien in de toekomst.

Geniet er van zolang je kunt, voor je 't weet vliegen ze al uit  ;) Toch blijft 't 'n prachtig gezicht, dat kleine grut.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

marretje

Hier gaat alles erg goed met de kleintjes en de ouders. Ze groeien best hard. Maar vandaag hebben we ook het 6e jong uit het ei. Ik heb twee foto's met mijn telefoon gemaakt. Maar ik moet even aan mijn dochter vragen hoe ik die op de computer kan zetten. Ik weet het wel een beetje maar het gaat steeds mis.

De geboortedatums zijn als volgt: 1e jong - 10 september
                                              2e jong - 11 september
                                              3e jong - 11 september
                                              4e jong - 13 september
                                              5e jong - 14 september
                                              6e jong - 19 september

Wel een vreemde volgorde, nu liggen er nog 2 eitjes gelegd op 1 en 3 september. Of de eerste was niet bevrucht maargoed daar komen we wel achter.

Ik had eigenlijk al meer mensen dan parkietjes maar dat loste zich vandaag vanzelf op. Joey eet ontzettend veel maar ook geen wonder op dit moment.

Zelfs mijn man is verkocht en die smelt helemaal bij de jongen en de ouders. Hij doet zelfs nu de nestcontrole en dan kijk ik mee vanaf een andere kant. Dan zie ik eigenlijk meer als dat ik zelf de controle doe. Is wel vertederend om hem zo te zien met de parkietjes.  ;D

Groetjes van Mar.

marretje

Ik heb de foto's op de computer, alleen zijn ze wel wat onduidelijk.

[verwijderd door de beheerder]

hillie

Hoi Marretje,

Geweldig dat je zoveel jongen heb.
geniet er maar volop van voor je het weet zijn ze uitgevlogen.

groetjes hilde

marretje

Dank je wel Hillie. Ja ik geniet zeker van de jongen en het gaat echt hard. Ons popje heeft er serieus werk van gemaakt want vanmorgen is eitje nummer 7 uitgekomen. Nog 1 te gaan, en wat zijn de laatste weer klein in vergelijking met de oudste jongen.

Groetjes van Mar.

marretje

Als we nu in het nestkastje gaan kijken dan zie je eerst een aantal kleine kraaloogjes ons aankijken. En dan zien we een aantal gele kopjes. Als het goed is zien we volgende week wat meer van de kleuren.

Wel gaat het deurtje van het nestkastje heel moeilijk open waarschijnlijk door de warmte. Weet iemand hier iets op?



[verwijderd door de beheerder]

Ilse*

Hee Mar,

Wat leuk zeg, van die kleine lieve hummeltjes :-* Geniet lekker van ze!
Volgens mij kun je een vochtige spons op het nestkastje leggen, zo koelt het hout iets af en zet het minder uit. Maar ik weet niet of het nestkastje buiten of in de kooi hangt, want als het nestkastje in de kooi hangt, gaat dat dus moeilijk omdat de parkietjes dan aan de spons kunnen zitten.

Veel plezier met het nestje!
Het zijn nu al schatjes :) En als ze straks nog meer veertjes krijgen... ahh :-*

Groetjes, Ilse

Caradow

Hmm Ik denk dat je dar een foutje maakt Ilse ;)

Het vocht uit de spons trekt juist in het hout, waardoor het hout vochtig worden uitzet ;)

Ik denk dat dat ook de reden is waarom het hout nu al uitzet, door het vocht dat ontstaat door de warmte in het nest...

marretje

Ik heb eigenlijk een vraag. Ik heb nu het stelletje met nestkastje in een aparte kooi. Nu hebben ze natuurlijk 7 jongen waarvan de oudsten volgende week kunnen uitvliegen. Nu lijkt de kooi voor 9 parkieten veel te klein. Ik heb nog een 2e kamervoliere klaarstaan. Maar kan ik de ouders met het nestkastje voor het uitvliegen van de jongen overzetten? Of is het niet aan te raden op het oog met evt. stress voor de ouders. Ruimte hebben ze dan in ieder geval genoeg. Of kan ik beter wachten tot ze allemaal zijn uitgevlogen?

Mars

Ik had ook een nestkastje die lastig open ging, dat kwam inderdaad door het vocht. Doordat ik mijn vogels pellets geef en ze veel dronken werd het een enorme bende in het blok. Daarom wisselde ik twee blokken af en maakt ik er steeds eentje schoon, deze liet ik dan goed drogen op de verwarming. Het uitzetten was dan ook weer wat minder. Even bewerken met wat schuurpapier hielp ook wel (uiteraard uit zicht van de vogels).

Schat je vogels een beetje in: kunnen ze tegen de stress van de verhuizing naar de kamervoliere (zijn ze bijvoorbeeld gewend aan deze voliere)? In principe is moeders gewoon helemaal in de ban van haar nestje met kleintjes, dus kan het wel wat hebben. Wel vraag ik me af waarom je deze keuze nu pas neemt, waarom heb je niet het blok aan de voliere gehangen voor het broeden.

Een belangrijke afweging in de verhuizing naar de voliere is: een te kleine kooi is voor de kleintjes ook niet fijn, het popje kan snel de neiging krijgen zich af te reageren als ze iets groter zijn en uitgevlogen zijn. Tenminste, bij mij trad er een vorm van jaloersie op (ga ik van uit) van mijn popje ten opzichte van de oudste vrouwelijke jongen. Nu was mijn kooi redelijk groot (voor een kooi), maar een voliere had in dat geval misschien toch uitgemaakt. Van 2 bewoners naar 9 in een kooi is natuurlijk een groot verschil.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

marretje

@Mars, bedankt voor je antwoord. Ik snap dat je je afvraagt waarom ik niet gelijk het nestkastje in of aan de voliere heb gehangen. Maar ik heb meerdere parkieten en die zitten in de kamervoliere. Dit betreft een nieuwe kamervoliere. Deze zijn ze niet gewend. En het is hun eerste nestje dus had ook niet verwacht dat er 7 jonkies kwamen. De nieuwe kamervoliere heb ik van mijn moeder gehad alvast voor mijn verjaardag. Ik heb hem wel al helemaal klaar staan en ingericht.

Mars

En als je het nu eens omdraait? Dus de anderen vast in de nieuwe voliere en dan het blok naar de oude vertrouwde voliere.
Ik heb hier altijd een heel gegoogel met kooien en tegenwoordig ook de voliere, maar ik merk heel duidelijk dat ze iets nieuws erger vinden, dan bijvoorbeeld het kleine kooitje waar ze een anderhalf jaar geleden voor het laatst in gewoond hebben. Blijkbaar is er dan toch een vorm van herkenning.

Lijkt me in verband met eventuele stress, toch veiliger. Dus als je het doet, dan zou ik het blok aan de oude voliere hangen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

marretje

Ik heb toch maar besloten om te wachten. Er is er al 1 op het punt om uit te vliegen. Het lijkt precies op het popje alleen zijn de kleuren groen met een geel opaline kopje. Zo schattig. Met een beetje geluk zijn de eerste zelfstandig voordat de laatste 2 uitvliegen.

Groetjes van Mar.



[verwijderd door de beheerder]

Chicowen

Een beetje wazige foto, maar wel zeer schattig!!!  :-*
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

marretje

inmiddels zijn er al 4 uitgevlogen van de 7. Maar nu zie ik Babbel weer met een dik buikje en ik vermoed dan ook dat ze weer eitjes wil gaan leggen. Maar ik vind eigenlijk 1 groot nest wel genoeg. Hoe ga ik dit nu stoppen? Iemand goeie tips?

marretje

jammer dat ik geen antwoord heb gehad, want het eerste eitje legt er inmiddels weer. Gooi hier maar een slotje op.