Mijn konijn heeft schurftmijt

Gestart door Moppers, augustus 06, 2008, 16:50:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Ik kom net van de dierenarts, en mijn vermoeden over de schilfertjes op de oren van konijn Zoetje werd bevestigd: hij heeft schurftmijt. Hij krijgt nu een Stronghold behandeling, dus hij komt er wel weer vanaf.

Ik vroeg aan de dierenarts of zijn mijt een risico zou zijn voor de 6 vogeltjes. Hij zij van niet, want de schurftmijt is in principe dierspecifiek. Maar voor de zekerheid zou ik ze tijdelijk in aparte ruimtes kunnen houden. Het probleem is: dat gaat niet, daar heb ik de ruimte niet voor. Alles is op mijn 17 vierkante meter precies zo ingedeeld dat alles past. Daarnaast gaat vanaf morgen de huiskamer verbouwd worden, dus daar kan ik ook niet even wat kasten kwijt zodat ik hier meer ruimte heb.
Dus die 'voor de zekerheid' mogelijkheid is geen optie. Maar zouden de vogels dan toch risico lopen?

Heeft er iemand ervaring met andere huisdieren met schurftmijt? Zijn de vogeltjes toen ook besmet geraakt? Ik zal ze sowieso nog meer in de gaten houden (deed ik al want je weet maar nooit of ik iets besmettelijks van de ambulance mee naar huis neem), maar alle tips zijn welkom.

Jacko

Hallo Moppers,

Ik heb even op wat sites gezocht naar wat je beschrijft.
En volgens hen heeft jouw konijn Oormijt (komt veel voor bij honden, katten en konijnen)
Dit is een, althans wat ik vind, een goeie site met wat info:   http://detibetaanseterriernieuwssite.nl/oormijt.htm


I.c.m je parkietjes staat daar het volgende:
Het is van groot belang om dieren met oorschurft snel en goed te behandelen, namelijk om complicaties en besmetting van andere dieren te vermijden en om te voorkomen dat de ontsteking chronisch wordt.

En toevallig staat er ook wat over de Stronghold behandeling:
Stronghold © is ook effectief (verder nog tegen spoelwormen, vlooien, vlooieneitjes en –larven, hartworm)

Nouja, lees die site maar even, daar staat het allemaal wel op denk ik.

Veel succes verder en hoop dat het allemaal goed komt :)



Groetjes,
Jack

Moppers

Hoi Jacko,
of oormijt en schurftmijt hetzelfde zijn weet ik niet, als dat niet zo is, dan is het geen oormijt. Mijn dierenarts heeft op een juiste manier een diagnose gesteld, en ik vertrouw op zijn oordeel, niet op de beschrijving van een website waar het om algemene informatie gaat, niet om een diagnose van een arts die mijn konijn daadwerkelijk heeft gezien.
De zin die jij citeert gaat niet specifiek over parkieten, het gaat niet eens specifiek over verschillende diersoorten. Daarnaast is het niet belangrijk dat ze zeggen dat behandeling essentieel is, want Zoetje is dus al onder behandeling.
Stronghold is verreweg het meest gebruikte middel tegen schurftmijt. Dat weet ik niet alleen door mijn werk bij de dierenambulance, maar ook door mijn eerdere werk bij een knaagdierenopvang. Daarnaast zit er ook een uitgebreide bijsluiter in de verpakking bijgesloten.
Ik waardeer je zoektocht naar informatie, maar het geeft geen antwoord op mijn vragen.

Audrey

Ik zou gewoon op de dierenarts vertrouwen, het appart houden lijkt me eerder een maatregel voor mensen die de luxe hebben dat ook te doen, en die jij heb nu dus niet. Als schurftmijt al dierspecifiek is lijkt het me zeker geen probleem tussen een zoogdier en vogels.  :)

Parkieten-Freak

#4
Als ik het goed begrijp is bij je konijntje sprake van oor(schurft)mijt? De parasiet die oormijt veroorzaakt is de Psoroptes cuniculi. Schurftmijt bij grasparkieten (en andere vogels) wordt sowieso veroorzaakt door een ander "beestje": de Knemidokoptes ssp.

De dierenarts heeft je verteld dat de schurftmijt die bij jouw konijntje geconstateerd is, dierspecifiek/soortspecifiek is. De parasiet gaat dus niet over van konijnen naar grasparkieten. Je kunt er gerust van uitgaan dat dat ook echt zo is. Parkietjes zijn dus niet "vatbaar" voor een besmetting met Psoroptes cuniculi.


Moppers

Bedankt voor de bevestiging allebei, vooral voor de verschillende soortnamen van de mijten, Anneke!
Wat mij betreft mag er dan een slotje op, want mijn vragen zijn beantwoord. ;D