moet ik hem wel of niet apart nemen?

Gestart door Dolce, augustus 04, 2008, 12:53:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dolce

hallo, ik moet 2 weken op een voilere met kanarie's en vinkjes passen,
maar nu kwam ik er gister en zat 1 zo'n mini vogeltje, ik denk een vinkje ofzo op de grond, dus ik hield me hand erbij en hij klom zo in mijn hand,, en ik kon hem aaien en hij zat met zijn ogen half dicht..

nou lijkt dit 'goed' maar naar mijn idee was er iets groots mis. er zaten ook zebravinkjes in, en die zaten heel de tijd die 2 kleine bruine vogeltjes te pikken, die vervolgens dus maar op de grond bivakeerde. die ik in mijn hand had was er slecht aan toe, die andere vloog een paar keer omhoog maar werd steeds weggepest, het was zo zielig om aan te zien! ze pikte zo gemeen en hard met ze 2en tegen 1.. en zo erg dat 1 het kleine murmeltje bij zijn hoofd vast had aan zijn snavel..

nou ik kan het gewoon niet aanzien.. toen de mensen van de voilere er nog waren en mij alles uitlegde, lag er 1 vogeltje dood op de grond.. die was ook al zo gepest zeiden ze..

maar moet ik dat kleine poepie mee naar huis nemen en in een apart kooitje doen, zodat ik hem misschien nog kan redden? of moet ik het maar zo laten gaan.... :(

Mars

#1
Het probleem met zulke kleine vogeltjes is dat ze waarschijnlijk nog niet zelf eten. Dus dan zul je ze met de hand moeten voeden en dat is een lastige klus.
Kun je achterhalen of het 'gepest' bij 1 of enkele vogeltjes vandaan komt? of bij meerdere? Want je zou het beste deze vogeltjes apart kunnen zetten...

Eventueel zou je ook kunnen proberen het hele nestje te verhuizen, maar hier hebben we weinig verstand van dit soort vogeltjes dus wordt het lastig in te schatten of dat niet te veel stress oplevert. Normaal gesproken adviseer je bij parkieten: haal de onrusstoker er (tijdelijk) tussen uit.
Als het om een grotere groep gaat dan is het aan de eigenaar om eens te overdenken of deze soorten vogels wel bij elkaar kunnen.

Mocht je geen volwassen vogels apart kunnen zetten, informeer dan eens bij de vogelopvang (die heb je vaak wel in de buurt) hoe je het best voor deze vogeltjes kunt zorgen.

Sterkte er mee!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

DarkWolf

Maar wat bedoel je met een mini vogeltje? Een babyvogeltje of een zebravinkje (dat zijn ook mini-vogeltjes vind ik, erg groot zijn ze toch niet).
Zo laten zou ik het niet doen, dan zijn straks de andere 2 ook doodgepest. Vind het raar dat de eigenaars geen stappen ondernemen ???

Dolce

ja de eigenaars zijn helaas op vakantie nu, ik heb ze al gesmst en ze vonden het goed als ik dat ene vogeltje apart nam,
het in een nieuwe voilere en hun eerste dus ik vraag me zelf ook af of ze wel zeker weten dat die soorten allemaal bij elkaar kunnen?!

en ik heb geen idee wat voor vogel het is, die gemene pesters zijn volgens mij zebra-vinkjes, en die mini-vogel is bruin en volgens mij nog een baby?! vind t ook raar want die zet je (zou ik in ieder geval niet doen) niet tussen die volwassen vogels.

de kanaries die er ook tussen zitten gaan gelukkig hun eigen gang, in ieder geval nog niet iets geks opgemerkt. alleen maak ik me echt zorgen om die 2 mini vogels (haha zo noem ik ze maar even)

wat ik ook nog ben vergeten te zeggen is dat er ook een heel klein duifje (denk een diamant duifje) in zit, die ook maar op de grond zat en naar boven probeerde te vliegen maar het hem niet lukte, die had ik ook maar opgepakt en in een broedhokje gezet, ik dacht dat heeft die een beetje een nestje (is volgens mij ook een jonkie)

pff... ik ga dr zo maar weer even heen!

ciske

ik zou die vogels appart zetten, en goed ind e gaten houden of ze zelf eten, en zowiezo vragen welke vogels het zijn  en daarvoor handvoeding halen.

gr, Bas

Dolce

drama drama drama... :(

ik kwam aan bij de voilere... op de grond lag het kleine vogeltje op zijn rugje, met zijn pootjes omhoog... nou ik natuurlijk helemaal verdrietig,, en toen, door mijn tranen heen, zag ik dat er nog een beetje beweging in zat!!
dus ik gelijk die kooi in gestapt en het arme beestje opgepakt. er zat nog weinig leven in. ik naar de tuinslang gelopen en een beetje water in mijn hand gedaan, maar het leek nutteloos.
het arme beestje deed zijn snavel op en neer, net een soort vis. hap hap hap.. en allemaal soort van stuiptrekkingen.. en ik maar janken,, en ik dacht rustig blijven !!! en toen....... na 5 minuutjes ongeveer... sloot hij zijn oogjes... en zijn pootjes bewogen niet meer...... dood.... :( overleden in mijn hand....verschrikkelijk!

nou nadat ik weer wat rustiger was, ging ik de vogels eens goed observeren. er zaten 4 'mini'vogels (volgens mij zijn het echt baby's en van het zelfde soort als die nu overleden is)ik denk wel dat het een klein soort vogel is, maar ze hebben echt nog donsveertjes!! maar goed, die 4 zaten allemaal bij elkaar, elkaar warm te houden...

en die 2 gemene pesters (de zebra-vinkjes) waren nog steeds krengen. zodra een van de vogeltjes bewoog, of zich verplaatste, kwam zo'n zebravink aanvliegen en begon er op los te pikken.
en dat gebeurde steeds, ik vond t vreselijk om zo aan te zien. een van de mini vogels viel op de grond. en zodra die probeerde te vliegen naar de hoge stok, werd die aangevallen. ik denk dat op die manier die andere niet meer van de grond kwam.

nou heb ik er eentje meegenomen naar huis, die er het slechste aan toe was, en die heb ik nu in een kooitje gedaan, op de bodem gelegd op een washandje met trosgierst ernaast en een schoteltje water..
ik heb m met n spuitje net wat water gegeven voor de zekerheid..


Milo-Pixel

Als hij alleen nog dons heeft, zal hij nog niet zelf kunnen eten, daar moet je wel rekening mee houden. Is de krop nog gevult van een eventuele laatste voeding? Of is deze leeg? Ik zou in ieder geval morgen zo snel mogelijk handopfok halen als je besluit deze zelf groot te brengen. Ook kan je naast trosgierst, ook al een bakje gewoon zaad aanbieden. Bij zebravinkjes en/of kanaries maakt gewoon zaad en trosgierst niet zo veel verschil, aangezien zij niet de zaden pellen, maar gewoon doorslikken (zo heb ik dit in ieder geval geleerd). Hierdoor is het wel heel belangrijk ook al maagkiezel aan te bieden bij het zaad!

Succes, en heb je vragen, kan je ze gerust stellen ;)

Marit

Mir

Hoi,

Ik kan je helaas niet helpen met antwoorden, maar wil je wel even succes wensen. Wat een verantwoordelijkheid zeg!!!

Sterkte!

Groetjes, Mir

Safrena

Hey Dolce

Als het kleintjes zijn, zullen er normaal toch ook ouders in de buurt moeten zijn?
Als die zebra-vinkjes niet de ouders zijn, dan zou ik toch die twee pesters eruit halen en het duifje enz in de voilere laten (behalve dan dat ene kleintje dat er zo slecht aan toe is)

Vele groetjes

Moppers

Zou je misschien wat foto's kunnen plaatsen van de vogels waarvan je niet weet wat het zijn? (mag ook per pb) Ik zie in de opvang van de dierenambulance zoveel verschillende soorten voorbijkomen, misschien kan ik je vertellen wat het is. Het is belangrijk om te weten wat voor vogel het is, want als je ze apart gaat zetten, moet je wel weten wat voor voer je ze moet aanbieden.

Hoeveel zebravinkjes zitten er in de voliere? Want als het er maar een paar zijn en zij zijn echt de boosdoeners, dan lijkt het me handiger juist de zebravinken uit de voliere te halen en apart te zetten, zodat het broeden gewoon in de vertrouwde omgeving door kan gaan zonder gestoord te worden door pesters. Want niet alleen verstorende vogels zijn slecht voor een nestje, ineens een nieuwe omgeving lijkt me ook niet al te best. En op deze manier kunnen de ouders gewoon voor de kleintjes blijven zorgen.

Dolce

ik had het kleine moppiej in een kooitje gedaan op mijn slaapkamer, in een warm washandje e.d.

om half 12 snachts hoorde ik gefladder, ik gelijk kijken, lag het arme beestje op zijn rug met pootjes omhoog, ik snel omdraaien en nog wat tegen hem gepraat, toen sloot ook deze zijn oogjes, en overleed.

verschrikkelijk om zo aan te zien.. de tweede al.. en al zijn ze niet van mij, ik trek het me vreselijk aan.

ik zal zo even een foto er proberen op te zetten die ik gister toen die nog leefde, had gemaakt.

ik weet niet of ik me daar zo maar mee mag bemoeien om de pesters apart te zetten, misschien willen zij het helemaal niet ?!
ook ik vraag me af waar de ouders van die jonkies zijn, en wie weet zijn het wel de pesters  :o
hebben jonge zebravinkjes nog een zwarte snavel??
maar zodra de mensen terug zijn, over anderhalve week, zal ik wel even het een en ander vragen .. want zo kan het natuurlijk niet..en ik weet ook niet of het baby's zijn maar dat denk ik wel, aan het dons te zien. dan zal ik wel even kijken voor hand opfok voer.. nooit gedaan maargoed..
zelf zou ik nooit zulke jonkies aanschaffen ...mja...

DarkWolf

Heb even op internet gezocht naar een foto van een klein zebravinkje, hopelijk is hij duidelijk genoeg.

[verwijderd door de beheerder]

hillie

Je heb gedaan wat je kon doen.
en natuurlijk is het niet leuk als zo iets gebeurt.
Maar daar hoef jij je niet schuldig te voelen.

eigenlijk moet die eigenaren zich een beetje schuldig voelen.
Die moeten beter voor hun vogels zorgen.

groetjes hilde

Dolce

zo vandaag weer er naar toe geweest... weer 2 dode vogeltjes op de grond :(
bah wat haat ik dit.....

ik heb de eigenaar opgebeld en het hele verhaal verteld, hij vond t erg vervelend en zei dat ik me er niet te veel druk om moest maken. ik vertelde dat ik dacht dat ze mischien met de hand gevoerd moesten worden omdat ze er zo jong uit zagen, maar hij zei dat ze 'al' ?? 4 weken zijn..

maargoed, er zitten nog 2 jonkies in,,,, hopelijk overleven die het, maar ik zie het somber in.

DarkWolf: ja dat is m volgens mij! dan zijn misschien die twee krengen toch hun ouders ????????

hier nog 2 foto's van t vogeltje die nu overleden is:

het lukt niet.. moet hij daarvoor eerst op internet staan??

DarkWolf

Foto op je pc zetten, dan in een antwoordbericht op 'extra opties' klikken en je foto zo uploaden ;)

De jongen worden ongeveer 6 dagen door de ouders warm gehouden, afhankelijk van het weer gaan de ouder vogels gedurende langere periodes van het nest af.  Op een leeftijd van 3 weken vliegen de jongen uit. Ze worden dan nog enkele weken door de ouders in afnemende mate gevoerd. Na 5 weken zijn de jongen zelfstandig.
Die eigenaars zijn vreemd ??? Komt echt over van 'och ja, laat de vogels maar sterven we hebben de 2 ouders toch nog zitten'. Misschien toch overschakelen op handopfok, of ze in ieder geval apart zetten en ze goed in de gaten houden (kijken of ze misschien al zaadjes kunnen eten). Het is dan misschien tegen de 'wil' van de eigenaars (voor zover die een wil heeft, het kan hun blijkbaar niet veel schelen) maar ik vind dat je dieren moet beschermen tegen hun baasjes. Als zij de verzorging niet op zich nemen, dan jij maar. Ik ben ook 1x op een voliere gaan passen en daar was ook een koppel aant broeden en een van de pietjes was dood, en ik voelde me toen echt zo schuldig dus hoe moet jij je niet voelen (ook al kan je er nx aan doen). Als je het nog langer aankijkt zijn straks alle kleine frumeltjes dood!

Dolce

uhuh, ja ik weet t .. :(  ik voel me echt zo down.... ik heb amper geslapen :( ik vind het zo zielig voor die lieve vogeltjes...

ik  vind t inderdaad beetje jammer dat hun zo eroverdoen.. hoewel ik niet veel kan zeggen want t zijn vrienden van mijn ouders... maar ik ga morgen als de kleine moppies nog leven, wat ik echt hoop, handvoer kopen.. kan je dat gewoon bij de dierenwinkels halen?

hier dan alsnog de foto's:







[verwijderd door de beheerder]

DarkWolf

#16
Yep, dat zijn zebravinkjes. Normaal gezien zijn dat echt superlieve vogeltjes, en ze maken zo'n leuk geluid maar hun ouders zijn blijkbaar niet zo liefhebbend. Mama vink heeft misschien wel een postnatale depressie :P
Je hebt ze al handvoer gegeven? Of is dat gewoon water in dat spuitje?
Geen idee waar je zo'n voer kan kopen, denk wel in de dierenwinkel ja maar welk je dan moet halen voor vinkjes dat weet ik niet.

Ze zien er inderdaad wel al groot uit. Een leeftijd kan ik er niet opplakken, want daar heb ik geen verstand van. Maar aangezien ze zijn uitgevlogen, zijn ze in ieder geval ouder dan 3 weken.

Milo-Pixel

Met 5 weken horen ze zelfstandig te zijn, en ik denk dat dit vinkje zo'n 4 a 5 weken oud is. Dus als je ervoor kiest de jongen apart te nemen en handvoeding te gaan geven, zorg dan dat ze altijd trosgierst, zaad en grit/maagkiezel tot hun beschikking hebben. Kijk heel goed of ze niet toevallig al zelfstandig eten. Als handvoeding kan je bijvoorbeeld exact geven, deze voeding heeft vrijwel elke dierenwinkel als ik het goed heb.

Dolce

(het was water in het spuitje)

en het heeft geen nut meer gehad om handvoeding te kopen, want...... de laatste twee lagen ook dood op de grond... :(

met de andere vogels gaat t gelukkig goed, ze zien er fit en gezond uit. ik heb ze dernet wat andijvie gegeven en daar zaten ze aardig van te genieten. nu maar hopen dat alles goed blijft, en dan nog een weekje, en dan komen de eigenaars weer terug.

heel erg bedankt voor jullie reactie's in ieder geval.