Moos mag niks van zijn vriendin

Gestart door Monnie, juli 31, 2008, 16:24:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Monnie

Wij hebben een tijdje geleden een nieuwe parkiet er bij genomen voor ons blauwe vondelingetje, maar Moos ( het vondelingetje ) mag dus bijna niets van zijn vriendinnetje, als moos wilt gaan eten in zijn kooi komt roos er snel achteraan en jaagt hem weg bij zijn voerbak ( we hebben 3 voerbakjes gevuld maar alsnog gebeurt dit ) we moeten moos dus helemaal apart zetten om hem te laten eten, ook mogen wij moos niet meer aaien want dan gaat ze meteen naar ons of naar hem pikken..
ook achtervolgt ze hem steeds, moos gaat dan snel weg en roos gaat hem achterna en pikt hem tussendoor.
s'avonds hebben ze ook vaak ruzie, roos wil dat moos bij haar blijft anders pikt ze hem,
ik vind dit echt zielig voor moos dus

Ik heb ze nu even apart gezet weten jullie verder nog wat ik kan doen? vooral voor het probleem van het eten want dat vind ik erg vervelend

Jasmin

Hey Monnie,

Fijn dat je Moos zo lief hebt opgevangen ;)
Wat vervelend dat je popje zo doet ik herken het bij mezelf wel maar niet zo erg.
Als Moos niet eens meer mag eten van haar zou ik ze apart houden.
Verder kun je proberen of je ze nog langer kan laten wennen aan elkaar bijvoorbeeld door ze samen te laten vliegen.
En ik heb ook geleerd bij de mijne als je even met Moos bezig bent mag je geen aandacht aan Roos geven. Dan is het Moos-tijd daarna is het Roos-tijd je moet het goed volhouden anders lukt het niet. Als het echt zo blijft zou ik ze apart houden, voor allebei een nieuw vriendje nemen of er 1 wegdoen.

Groetjes Jasmin

Monnie

Okee, bedankt voor je antwoord!
we zijn nu waarschijnlijk van plan roos weg te doen, en er dan een ander parkietje bij te nemen.. maar we vragen ons af is moos niet te veel gehecht aan roos?

Moppers

Wegdoen... Jullie hebben het wel over levende wezentjes, geen verpakkingen.

Monnie, ik krijg het idee dat je de twee teveel onderbreekt. Ook dat is een vorm van aandacht en dus een stimulans om met het gedrag door te gaan. Daarnaast krijgen ze dan ook niet de kans om het onderling uit te vechten. Je zegt dat Moos de kans niet krijgt om te eten. Is hij ook afgevallen daardoor? Als dat niet zo is, dan eet hij kennelijk toch voldoende. Misschien dat Roos hem alleen bij het eten wegjaagt als jullie kijken. Hij zal heus wel doorhebben dat hij jullie aandacht trekt als hij Moos verjaagd. Aandacht is leuk, dus gaat hij vooral door met dat gedrag. Als jullie niet aanwezig zijn, valt er geen aandacht te halen dus is het ook nutteloos om het aandacht-oproepende gedrag te vertonen. In dat geval is het dus niet Roos die haar gedrag moet veranderen, maar de baasjes. Dan verandert Roos vanzelf ook.

Mo

Ik ben het helemaal eens met moppers. Wegdoen is wel echt de allerlaatste optie in mijn ogen.

Ik weet niet of je moos voor de komst van zijn vriendinnetje al een hele poos alleen is geweest? Maar zo ja dan is het voor moos natuurlijk ook wennen dat ie ineens alles moet delen met zijn nieuwe huisjenootje. Mijn Elmo liet zich ook wegjagen door zijn nieuwe huisgenootje, want die was ook niet gewend dat er ineens iemand bijkwam. Tja en als die andere net iets brutaler is dan ga je aan de kant. ( zou ik ook doen)maar zodra elmo de mogelijkheid zag kwam ie echt wel aan eten toe.
En roos is misschien wel gewend om met andere vogeltjes samen te zijn en het onderling uit te vechten wie als eerste mag en wie daarna. En tja als moos zich zo makkelijk laat wegjagen is het voor roos een overwinning en weet ze dat ze door dat gedrag kan krijgen wat ze wil. Uiteindelijk zal moos vanzelf wel van zich afbijten en laten zien dat hij nu aan de beurt is.

Het uitelkaar halen heeft naar mijn idee niet eerder zin dan dat ze echt, maar dan ook echt niet met elkaar kunnen. Maar als ze nog niet een al te lange tijd bij elkaar zijn, zullen ze toch echt onderling hun positie moeten bepalen en dat gaat door elkaar wegjagen/ pikken enzevoorts. Laat ze hun gang gaan ( tenzij het echt een grote vechtpartij wordt) en je zult zien dat ze na verloop van tijd goede vriendjes zullen worden. Dat heeft gewoon even tijd nodig.

Succes ermee

Groetjes Mo