Kaalplukken bij grasparkiet? Hulp nodig!

Gestart door cha_laaem, juli 30, 2008, 18:42:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

cha_laaem

Hoi parkietenfans,

Ik heb jullie hulp hard nodig. ik kwam namelijk vandaag terug uit mijn werk en het was een slagveld.
Leo heeft zijn hele borst kaalgevreten. De hele kamer lag onder de veren en hij heeft op zijn borstje bijna geen veertjes meer zitten.
Ik vind het heel zielig en ook nog heel vervelend. Leo is namelijk niet mijn parkietje, maar die van mijn zus. Mijn zus is zelf op vakantie en is gister weggegaan en heeft de  vorige week heel goed op mijn beestje Sammie gepast toen ik zelf op vakantie was. Daarom vind ik het nu zo naar dat Leo ziek lijkt.

Wat me verder opviel was dat hij een hele lange dunne draad poep aan zijn staart had hangen. Dit is toch ook een teken dat hij ziek is?

Ik weet dat jullie me waarschijnlijk aanraden om naar de dierenarts te gaan, maar ten eerste zou ik niet weten waar die hier in de buurt zit en ten tweede is het vakantieperiode en spelen in alle eerlijkheid ook de kosten wel een beetje mee.

Zou iemand van jullie nu zo weten wat er mis kan zijn met Leo en wat ik hier met huis-en-tuin middeltje tegen kan doen?
Er moet toch iets zijn wat k kan proberen?
Graag tips, want ik voel me al schuldig genoeg :(

Groetjes Renske
(en lola en sammie en leo)

Caradow

Nooit zelf gaan dokteren, maar naar een vogelarts gaan. De kosten kun je vooraf overleggen met de arts en je kunt misxchine zelfs de rekening naar je zus laten sturen, dan heb jij er geen omkijken naar...

Audrey

#2
Als ik mijn parkietje tijdens mijn vakantie achterliet zou ik willen dat, als hij ziek werd, de verzorgers naar een vogelarts zouden gaan, ik zou zelfs 50 euro bij hen achterlaten voor het geval dat het nodig zou zijn. En in jouw geval zou ik het parkietje zeker naar een vogelarts brengen, liever wat geld kwijt dan een heel ernstig ziek parkietje, of erger, op mijn geweten. Kun je je zus niet bellen en zeggen dat het nodig is naar een arts te gaan en vragen of ze dan de kosten wil terugbetalen aan je, het is haar diertje dus is het ook haar verantwoordelijk dat het naar een arts kan gaan als het ziek is, ook al kan ze zelf niet gaan.
Ik zou er zeker niet lang mee wachten en deze week nog gaan.

En een lijst van vogelartsen vind je hier: http://www.parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php

Hopelijk komt alles goed! :)

cha_laaem

Ok, ik snap dat julie fan zijn van vogelartsen, maar is er niet iets dat ik eerst zelf kan proberen? ander voer ofzo?
(het klinkt stom, maar jeuk is bijvoorbeeld bij honden vaak deels op te lossen door een scheutje olijfolie door de brokken te gieten.. als een eerste optie voordat je direct naar een arts loopt)
Bovendien zou ik eerst wel graag willen weten wat het is dat Leo kan hebben.
Ook vind ik het zo raar dat het uittrekken van veren niet bij de standaard ziektesymptomen staat die op dit forum genoemd worden. leo eet nog, drinkt nog, was net nog goed speels met zijn wcrol met trosgierst bezig. Het enige is zijn kale borst en de veertjes die wat boller staan dan gewoon. Al geef ik ook toe dat jezelf kaal vreten niet echt een goed teken is..
verder wilde ik eigenlijk niet direct mijn zus bellen. Ze is net 1 dag weg en dit is haar enige vakantie in een hele lange tijd en die wil ik niet verpesten door haar met zorgen van thuis op te zadelen. Ze kan er vanaf daar toch niets aan doen, behalve er de hele tijd aan denken terwijl ze van haar vakantie zou moeten genieten.

Milo-Pixel

Als jij wilt weten wat er aan de hand is, zul je toch echt naar een vogelarts moeten.. Wij kunnen je niet vertellen wat er aan de hand is, en het zou al helemaal onverantwoord zijn als we jou gaan vertellen wat je moet doen, terwijl wij niet eens weten wat het is...

Wat ik ook niet snap is; jou zus vertrouwd haar beestje aan jou toe, dan moet je daar toch de verantwoording voor nemen?? Een parkietje kan helaas niet zelf vertellen waarom hij plukt.... En ook nog eens bol zitten.

Ik kan je een ding wel vertellen, en dat is dat er iets niet in orde is. Ze zijn super in het verbergen van ziektes, en daar moet je doorheen prikken.

Ik hoop toch echt dat je naar een VA gaat, en ja, je kan ons "fan" noemen, maar ik ga toch echt liever 1 keer te veel dan te weinig. Sterker nog, als ik een aantal keren niet naar mijn DA was gegaan, had ik nu een parkietje minder..

Caradow

Bij dieren, of dat nu een hond of een parkietje is, is het nooit raadzaam om zelf te gaan dokteren.
En ZEKER bij parkietjes niet. het is een kwetsbaar vogeltje die niet snel laat zien dat er iets mis is.
Dat Leo van het een op het andere moment zijn borst kaal plukt en dat hij slijmerige/draderige ontlasting heeft, daar kunnen verschillende oorzaken voor aan te wijzen zijn, maar zelf dokteren is gewoonweg geen optie.

Je zus nu inlichten zou ik in eerste instantie niet doen, zij kan daarvandaan niets doen en zal zich alleen maar erge zorgen maken.
Maar ik zou zeker WEL Leo na laten kijken door een vogelarts, bij voorkeur niet door een reguliere dierenarts, daarvoor zijn de symptomen te specifiek.

Als jij het beste wilt voor Leo, dan is dat wat je moet doen. Ga je zelf dokteren en gaat het fout, dan moet jij je vor je zus verantwoorden, dat je er niet alles aan gedaan hebt, maar dat je zelf bent gaan dokteren. Op het mometn dat het fout gaat, terwijl je wel naar een vogelarts geweest bent, valt jou niets te verwijten.

Dat klinkt allemaal misschien heel erg cru en hard, maar dat is wel de realiteit. Als iemand anders voor mijn vogels zorgt als ik er niet ben, dan verwacht ik ook dat ze de arts bellen als ze ook maar denken dat er iets niet goed zit. De rekening word dan gewoon naar mij opgestuurd, daar heeft de oppas helemaal niets mee van doen. Alleen de zorg voor het diertje en de zorg dat het diertje word nagekeken door een deskundige.

Dolce

heeft het er niet mee te maken dat die gehecht is aan je zus en nu zij weg is die van streek is en daarom plukt?
ja ik heb er niet zo veel verstand van van ziekte's maar ik weet wel dat papegaaien ook uit verveling pluken e.d misschien dat t hier ook een  beetje mee te maken heeft?

cha_laaem

Zou misschien kunnen,

Maar mijn zus werkt in de zorg en is daardoor ook wel langer weg soms.
Af en toe werkt ze een nachtdienst, is ze om half zeven 's ochtends thuis en duikt ze dan dr bed in tot half vijf 's middags.
Dit is ook precies de reden waarom mijn zus twee parkietjes heeft. Momenteel staat zelfs mijn eigen parkietje er nog als derde bij.
Ik zou zo niet kunnen bedenken waar dat beestje ineens zo'n stres van heeft.
Verder heb ik niet de indruk dat de parkietjes zich vervelen. Ze hebben meer dan genoeg speeltjes er vermaken zich vaak ook met elkaar erg goed.

DarkWolf

Ik zou je toch aanraden om bij een vogelarts langs te gaan. Hierboven is al genoeg vermeld dat parkieten het ziek-zijn zo lang mogelijk verbergen + dat Leo je niet zal gaan vertellen waarom hij plukt. Daarom zou je best zo snel mogelijk naar de vogelarts gaan, er kunnen verschillende oorzaken zijn en zolang je de oorzaak niet weet kun je er ook NIKS tegen doen. Je moet eerst weten wat het prob is voor je de juiste medicatie kan toedienen, dat spreekt toch voor zich. Dus ga alsjeblieft langs bij een vogelarts voor het te laat is!!

roha

Wij zijn geen fan van vogelartsen, wij willen gewoon het beste voor onze parkiet en dat is o.a. een goede gezondheid. Wanneer een parkiet ziek is, gaan we naar iemand die echt verstand heeft van parkieten en dat is nou eenmaal een vogelarts.
Als wij iets hebben waardoor we niet geheel voor 100% kunnen functioneren, dan gaan we ook naar een arts toe die van dat probleem het meeste weet.

Ook ik raad je aan om naar een vogelarts te gaan. Je voelt je nu al schuldig, maar denk dat als je niet gaat, nog erger gaat voelen, klinkt hard, maar das vaak wel het gevolg.
Heb je al een vogelarts gevonden in de lijst?
En wat de kosten betreft, er is toch wel iemand, jullie ouders misschien, die dit kan voorschieten voor je zus? En misschien ook wel iemand die kan rijden?

Moppers

Citeerten tweede is het vakantieperiode en spelen in alle eerlijkheid ook de kosten wel een beetje mee
Ik ken geen enkele dierenarts die een 'vakantietarief' heeft. En ik ken behoorlijk veel dierenartsen.
Dezelfde behandeling kost doordeweeks hetzelfde of het nu wel of geen vakantie is. Alleen in het weekend geldt vaak een ander tarief.
Dit argument gaat dus niet op. Maak je je zorgen over hoeveel alles uberhaubt gaat kosten, meld dit dan van tevoren bij de dierenarts, dan valt er vast wel iets te regelen (uitstel van betaling, rekening naar je zus, korting, noem maar op).

Ingsu

@Moppers: Ik denk dat ze bedoeld dat vakantieperiode voor veel mensen al vrij prijzig is, en een consult naar de dierenarts ook, dus dat het op die manier een rol speelt?

In alle eerlijkheid denk ik toch echt dat je zus liever wat extra kosten heeft dan straks een dood[ziek] vogeltje. Ik zou het een oppas nooit vergeven als diegene in geval van nood niet naar een dokter is gestapt. Het is niet jouw vogeltje, als je je eigen vogeltje niet naar de arts wil brengen is dat jouw eigen beslissing, maar dit is een vogeltje waar iemand jou de verantwoordelijkheid over heeft gegeven.

Bel anders van tevoren even op over hoeveel het precies gaat kosten?

Groetjes van Inge