Eerste 24 uur met Einstein

Gestart door Einstein, juli 27, 2008, 21:55:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Einstein

Hallo allemaal.

Ik weet niet zeker of dit verhaal in dit deel thuis hoort dus de admin of moderator is vrij om het te verplaatsen indien nodig.

Graag wil ik even zeggen dat ik me goed ingelezen heb op de site, tot en met het broeden toe (wat ik niet van plan ben) en vond het werkelijk een schat aan informatie.
Ook op het forum heb ik al heel veel onderwerpen gezien waar ik veel aan zal hebben in de komende jaren. Dus hulde voor iedereen die zijn steentje bijdraagt aan site en forum. Naast kennis maken en m'n waardering uit te spreken wil ik zelf ook even m'n steentje bijdragen door mijn verhaal te vertellen.

Ik (Jeroen) heb van mijn 4e tot ongeveer 12e jaar 3 parkieten in huis gehad, waarvan ik dacht dat het slechts 1 was die ik Dinkie noemde. Maar nu op latere leeftijd heb ik begrepen dat 1 is weggevlogen en 1 is niet door de rui heen gekomen omdat hij in een warme periode boven op de kast te warm heeft gestaan. Als kind is dat moeilijk te begrijpen dus haalde m'n ouders gewoon een nieuwe.
Ik speelde toen waarschijnlijk met de tamste) met autootjes waar Dinkie op ging zitten en een lift van me kreeg door tunneltjes van papier. Hij imiteerde woorden en kwam aanvliegen als ik hem riep. Die herinneringen aan Dinkie kan ik na 30 jaar nog steeds zeer helder voor de geest halen. Het was een leuke trouwe vriend en ik heb de afgelopen 10 jaar met enige regelmaat zitten denken om weer een parkiet te nemen. En nu is het moment daar gekomen.

Afgelopen woensdag hebben mijn zus en haar vriend een parkietje aangeschaft en ik was eigenlijk vrij snel verkocht.
Na me een uurtje of 6 goed ingelezen te hebben over de consequenties heb ik zaterdag besloten om toch ook een parkiet aan te schaffen.
Ik heb meteen een wat ruimere kooi aangeschaft, zodat hij de ruimte heeft om in de kooi nog wat te fladderen. Uiteraard met 2 extra speeltjes en een spiegeltje.

Het uit te doos halen van Einstein (zoals ik hem noem) ging onder luidkeels schelden nog voor ik de doos open had. Ik had daarmee het idee dat in dit jonge diertje van 7 a 8 weken behoorlijk wat leven zat.
Hij is vervolgens gaan zitten en niet meer van z'n plek geweest voor enkele uren. In veel topics lees ik dat dit heel normaal is en dat dat zelfs een aantal weken kan aanhouden voor hij een beetje gesetteld is.
Mijn zus merkte wel op dat hij alert was omdat hij steeds met zijn kopje in de richting van geluiden draaide. Iets wat haar Sjaakie (die ze 3 dagen had) de eerste uren niet deed. Dus ik had het gevoel dat hij erg nieuwsgierig was.
Met regelmaat ging ik even met m'n hand in de kooi en, wellicht dom, heb ik hem een beetje geforceerd geaait en op m'n vinger laten zitten door zachtjes m'n vinger onder z'n buik te plaatsen en hem een beetje te duwen. Al snel merkte ik dat hij dit toch ook wel toeliet en dat hij langzaam een beetje vertrouwen kreeg in me.

We waren op dat moment in Oss en moesten met Einstein naar Rotterdam waar ik woon. In de auto had ik hem naast me staan in de kooi en had een badlaken over de kooi gegooid zodat hij alleen mij zag en ik hem. Tijdens de rit was hij erg alert en levendig. Hij schudden z'n veren, poetste ze en rekte zich vaak uit. Beetje geeuwen en af en toe z'n oogjes dicht.
Ik kreeg het idee dat de beweging en het geluid in de auto hem rustig en op z'n gemak stelde met toch ook een dosis nieuwsgierigheid.
Eenmaal in Rotterdam (waar ook de vogel van mijn zus stond) werden de kooien even tegen elkaar gezet en de twee begonnen meteen te kletsen met elkaar. Einstein begon daarna een beetje te eten terwijl Sjaakie acrobatische toeren uithaalde op zijn ladder door op onmogelijke manieren te klimmen. (Het diertje van mijn zus is werkelijk in 24 uur tijd van doodstil tot een levendig beestje ontpopt. )

Na een paar uurtjes was het voor mij tijd dat ik naar huis ging met Einstein en nam hem mee in de auto. Ook nu weer veel nieuwsgierigheid en rust dat Einstein uitstraalde. Eenmaal op zijn nieuwe vaste plekje op de kast (ooghoogte) heb ik de rest van de kooi in orde gemaakt met zijn speeltjes en eet en drink bakje. Een extra bankje water en eten op de bodem met wat los zaad op de bodem.
Maar hij bleef nu weer hoog in de kooi zitten en bewoog niet meer dan z'n kopje in het rond. Even de hei overzien.
Ik had eerst de indruk dat hij bang was van de speeltjes maar nadat ik deze weer uit de kooi had gehaald bleef hij nog steeds rustig zitten. Ook zag ik dat hij al wat wende aan mijn hand. hij liep op zijn stok wel van mijn hand weg maar bleef toch rustig zitten als ik hem aaide over buik, kop en rug. Een paar keer draaide hij zijn kop weg als ik hem in z'n nek aaide. Hij sloot zelfs zijn oogjes. Hieruit kan ik opmaken dat hij dit toch erg lekker vond.
Ik heb hem uiteraard ook veel met rust gelaten om te wennen. Liep af en toe pratend langs en aaide hem maar zat zelf wel in een andere kamer. Op een gegeven moment ging hij lekker te slapen op 1 pootje terwijl ik dicht bij z'n kooi stond. Het was tijd om hem met rust te laten.

Vanochtend werd ik rond 9 uur wakker van zijn gefluit. Het was maar kort maar ben meteen even een praatje met hem wezen maken. Hij was een klein beetje schrikkerig maar liet zich toch vrij snel en zonder veel moeite aaien. Ik heb hem een beetje geforceerd op m'n vinger genomen en toen voor z'n spiegel gehouden die hij meteen begon te kroelen.
Ik had toen meteen het idee dat hij toch iets eenzaam was maar wist dus ook meteen dat ik meer met hem moest doen. Ik heb toen z'n speeltjes terug in de kooi gehangen en op hem gelet. Ik kreeg niet de indruk dat hij bang was en heb ze toen laten hangen. Sindsdien probeerde ik meer tegen hem te praten en te spelen.

Omdat ik me verder wilde verdiepen in de 'parkietkunde' ben ik hier weer op het forum gaan lezen en heb Einstein met kooi en al mee genomen naar mijn pc kamer zodat hij ook aan mij kon wennen op afstand, en ik tegen hem kon praten en regelmatig wat aaien.
In de afgelopen 8 uur zat Einstein steeds op de zelfde plek, hoog in de kooi en hield mij steeds in de gaten. Zat op 2 pootjes af en toe wat weg te sukkelen, te gapen en uit te rekken, maar verder niets. Af en toe zat hij ook wat met z'n veren bol waardoor ik het idee kreeg dat hij wellicht niet lekker in z'n vel zat. Om dit te controleren heb ik toen een vel papier op de bodem gelegd om dropjes te vangen. De dropjes waren groenig en vast van vorm dus normaal zoals ik ook gelezen heb op het forum.
Ik had hem echter nog steeds niets zien eten dus was wel wat ongerust. Maar op het forum stond ook dat parkieten in het begin soms enkele dagen niet eten maar uiteindelijk toch wel op zoek gaan.

Tijdens dit schrijven ging ik hem nog eens lekker aaien en hij genoot zichtbaar van mijn vinger in zijn nekje en opeens kwam er leven in de brouwerij. Hij rekte zich naar een speeltje en klauterde/fladderde naar de grond om zich te goed te doen aan wat zaad. Hij heeft enkele minuten lekker zitten eten. Daarna vloog hij weer naar z'n vaste plek.
Om te zien wat hij zou doen heb ik hem toen op m'n vinger voor de spiegel gehouden en hij begon meteen kopjes aan de spiegel te geven.
Er is dus meer leven als ik hem op m'n hand neem. Maar hij stapt nog niet zelf op.

Hij zit nu weer stil op z'n stokje en een beetje in elkaar gedoken met af en toe z'n oogjes dicht. Hij beweegt z'n snavel een beetje alsof hij iets zit te proeven en af en toe heb ik het idee dat ik een zacht tikje of knarsje hoor. Het forum zegt me dat dit een tevreden vogel betreft. Maar dit lijkt me tegenstrijdig omdat hij alleen maar zit te rusten. Uiteraard is het een diertje van 7 a 8 weken dus elke inspanning is vermoeiend. Vooral ik nu regelmatig bezig ben met hem. Daarnaast schemert het buiten dus begint de rust periode.
Opvallen is ook dat hij continu met z'n rug naar z'n spiegel zit maar als ik hem op mijn vinger neem hij ook actief met de spiegel in de weer gaat. Als ik hem dan terug op z'n stok zet, blijft hij weer stil zitten. Ik heb het idee dat hij reageert op het spiegelbeeld maar dat de beweging van mij nodig heeft om met de spiegel te spelen. Alsof het maatje in de spiegel een interactie met hem heeft.

Als ik zo de afgelopen ruime dag bekijk, denk ik dat Einstein al redelijk aan mij gewend raakt. Ik mag zijn nekje zelfs tussen duim en wijsvinger houden en strelen terwijl hij z'n veren wat opzet en z'n ogen dicht doet. Maar er is nog een lange weg om het volle vertrouwen van hem te krijgen want na een minuutje begon hij wat van zich af te bijten. Hij is stilletjes maar wel alert en vind het lekker om geaaid te worden. Ik denk dat hij mij en de komende weken wel meer zal gaan vertrouwen. Hopelijk wordt hij dan ook speelser en kan hij zichzelf bezig houden. Ik ben single en op de dag gewoon aan het werk dus vind ik het belangrijk dat ik in de komende weken vooruitgang zie. Ik wil het bij 1 parkiet houden maar als het nodig is kan ik er een 2e bijzetten. Ik wil het alleen nog even wat weken aankijken.
Zodra hij uit de kooi kan omdat hij goed reageert op mij, kan hij in principe elke dag in de avond los vliegen en ben ik van plan een speelboom te maken.

Goed tot zover het verhaaltje over mijn eigen ervaring met Einstein. Ik hoor graag van jullie of ik het een beetje goed aanpak en of ik de signalen goed interpreteer.
Raad en kritiek zijn welkom.

Dolce

hey welkom op het forum!

allereerst wil ik even mijn complimenten geven voor het goede voorbereiden doormiddel van het lezen van het forum e.d

erg leuk dat je nu een, na al die jaren, weer een gevleugeld vriendje heb :) geloof me, je raakt er echt helemaal verslaafd aan en dat is zeker leuk als je single bent, want dan heb je ook die eenzaamheid niet meer zo :D

ik heb je hele verhaal gelezen en schrok even toen ik hoorde van oss naar rotterdam in de auto(voor zo'n jonkie), maar gelukkig is het helemaal goed gegaan.
ik heb, nadat mijn beste vriendje dolce is weggevlogen :( net ook weer een nieuw parkietje, ook een baby'tje dus vond ik het extra leuk om je verhaal te lezen.

met tegenstelling tot jou had ik mijn kleine vriend de eerste dag even alleen gelaten , en de tweede dag kon ik haar net zoals in jou beschrijving al helemaal aaien en kwam ze vrijwillig op mijn vinger! ik denk dat het meegaande is omdat ze nog zo jong zijn.
nou zal ik je een advies geven wat je zelf denk ik al weet maar dat je er echt mee door moet gaan waar je mee bezig bent met het aaien enzo, (wel rustig aan je moet natuurlijk niet te veel willen in 1 x, ze is nieuw en moet erg wennen!)
maar ik hoorde ook van andere dat het een gelukje is en dat ze na een tijdje gewoon angstig kan zijn en anders doet, maar bij mij is ze gelukkig nog heel tam ik heb haar nu zo'n 3 weken dacht ik?


verder zeg ik; let echt op als je haar later los laat vliegen, dat er geen raam of kiertje open staat, want (en ik kan het weten) het is een RAMP als je parkietje wegvliegt.

je zei dat je hem naar de computer kamer mee nam zodat die je kan zien, als ik dat goed heb begrepen. nou weet ik niet wat andere forumleden er van zeggen, want ik weet ook niet alles maar ik DENK dat het niet heel goed is als je je pietje steeds verplaatst omdat ze eerst moet wennen aan 1 omgeving, later kun je dat echter wel doen. denk eraan het is nog een babytje.

mijne slaapt nog steeds veel, vooral in het begin en ze zoekt echt warmte en het 'nestje gevoel' op. zo maak ik holletje in mijn trui of wat dan ook zodat ze lekker kan liggen en slapen. heel schattig, dan duikt ze helemaal weg en gaat ze een dutje doen, ook kan ik haar dan helemaal aaien in haar nek en geniet ze er met volle teugen van, net als wat jij beschreef.

de speeltjes zou ik inderdaad laten hangen dan went ze daar ook aan en is ook leuk als ze zich verveelt. wat je kan doen als je aan het werk bent is de radio aanzetten, maar ik weet niet of je dat een probleem vind
(kan ook instellen met een timer) is maar een ideetje, zelf doe ik het weleens als ik even weg ben.

het knarsen doen ze ook als ze even lekker aan het 'chillen' zijn en bijv. een dutje gaan doen, zich op hun gemak voelen enz. die van mij doet t ook heel vaak en dat vind ik zo schattig!!

Ik wens je heel veel plezier met einstein en ook hier op het forum, mij heeft het in ieder geval al heel erg geholpen!

vele groetjes van mij en chico





Einstein

Dank voor je leuke reactie.
Jammer te horen van Dolce  :( hopelijk is hij ergens door iemand gevangen en heeft hij een ander thuis gekregen.

Helaas is een radio aanzetten voor de stilte geen optie omdat ik die simpelweg niet heb.
Maar ik heb hier (16 hoog) bijna heel de dag duiven zitten die je duidelijk hoor. Ik zag dat hij daar op reageerde omdat hij zich helemaal focuste op de ramen toen hij ze hoorde. Aan die kant zit ook een badje op de kooi waar hij daarna meteen invloog. Waarschijnlijk dacht hij een uitweg te zien. Na een minuutje merkte hij dat hij daarlangs niet weg kon dus zocht hij z'n stok weer op.
Maar hij bleef nat luisteren en kijken. Poetste z'n veren pas veel later. Ik denk dus dat er op de dag toch wel wat geluid zal zijn waardoor hij geprikkeld zal worden. Ik moet dit even aanzien in de komende tijd. Daarnaast lijkt me een 2e parkiet beter dan een radio voor gezelschap. Maar dat zal me veel meer moeite kosten om 2 vogels tam te maken en dan moeten ze elkaar ook nog mogen.

De raad om de kooi niet steeds te verplaatsen is wellicht wel een goede. Ik had er aan gedacht maar beredeneerde dat het wellicht beter was om een beetje leven rond hem te brengen door geluiden en beweging.
Ik zal hem de komende weken gewoon laten staan en regelmatig even langs lopen als ik achter m'n pc kruip.

Als zou blijken dat hij later toch bang zou worden en dat ik nu geluk heb, dan beginnen we langzaam opnieuw. Ik las dat hij 15 tot 20 jaar kan worden, dus ik heb nog wel even de tijd om hem tam te krijgen.  8)

ciske

hoi. ik wil me aansluiten bij dolce. top dat je ook een gevleugeld vriendje hebt.

maar even over dat 2 moeilijker tam te maken zijn als 1. daar ben ik het niet mee eens. als je er 2 hebt (is mij hier op gevallen) durft 1 meestal wat meer als de ander. en die 2de wordt dan nieuwschierig, of wil graag bij de andere zijn, en volgt dan snel. dus 2 parkieten zijn ook makkelijk tam te maken. en bovendien is het veel gezelliger voor einstein

Einstein

Hey Ciske,

Uiteraard wil ik het beste voor mijn nieuwe vriendje dus als het beter is een een 2e aan te schaffen, dan zal ik het zeker overwegen.
Ik had echter in meerdere topics gezien dat er echter meer tijd in gaat zitten omdat ze meer gefocust op elkaar zouden zijn. Maar ook dat het makkelijker zou zijn om de 2e tam te maken als de eerste het al was. Precies door redenen die jij noemt.
Dat betekend ook wel weer dat ze de aandacht op mij en elkaar gaan verdelen en ik dacht dat dat dan weer lastiger wordt om de aandacht vast te houden om ze woordjes te leren en spelletjes te doen. Vandaar m'n overweging om het bij 1 te houden.

Ik zal er in ieder geval wel eens goed over nadenken en opnieuw door dit forum spitten om de verschillende ideeën en ervaringen van mensen mee te nemen in m'n overweging.

Ik vraag me ook af op welk moment ik met zekerheid kan zeggen dat Einstein echt eenzaam is. Nu is dat te vroeg na anderhalve dag, maar wat is nu echt de minimum tijd die ik het diertje moet geven om te wennen. Een maand of 2 of 3?

roha

Hoi,

Je kan ook de spiegel verplaatsen naar het plekje waar Einstein veel zit.

Einstein

Hoi Roha,

Het spiegeltje hangt nu al op de plek waar hij zit maar hij deed er gister niets mee als ik hem niet op m'n vinger had.

Ik kom overigens net thuis van m'n werk en had al gezien dat hij aan de wandel is geweest. Z'n extra voerbakje op de grond was bijna leeg en Einstein heeft ook lekker zitten snoepen van z'n trosgierst. Of hij gedronken heeft kon ik niet zien, maar dat zal haast wel.
Hij was even iets voorzichtig toen ik hem wilde aaien, maar toen ik daarna wegliep begon hij na 10 minuten te roepen.
Uiteraard meteen even een praatje maken met hem en hij tolereerde ook meteen dat ik hem lekker over z'n kopje aaide.

Het gaat dus de goede kant op lijkt mij maar we zijn er nog niet.

DarkWolf

Hé, super dat je een parkietje hebt aangeschaft :) Het zijn echt schatten van diertjes. En zo erg is het lange rijden niet, ik heb ook aardig wat tijd doorgebracht in de auto toen ik mijn parkieten ging gaan halen (heb er nu 2).

Na ong een jaartje begon ik te merken dat Falkor zich verveelde, hij was hele dagen schreeuwerig en kon van tijd echt uithalen naar mijn vingers terwijl hij zo tam als wat is. Na een jaar heb ik er dus een 2e parkiet bij gehaald, en het schreeuwerig & bijten valt nu niet meer voor bij Falkor. Bij Bartok wel, deze is nog niet 100% tam en durft zich van tijd wel eens letterlijk vastbijten in mijn vinger.

En ja het is best om de kooi op 1 plaats te laten staan, wat niet wil zeggen dat je ze nooit eens even ergens anders mag zetten. Met kerst & nieuwjaar bv staan mijn parkieten ook op mijn kamer, vooral voor het vuurwerk want beneden staan ze voor het schuifraam en ze zouden zich misschien wel doodverschieten van al die lichtflitsen (op mijn kamer zie je het vuurwerk niet).

En dat 2 parkieten moeilijker tam zijn te krijgen, ik weet het niet want ik heb mijn parkieten gekocht met een jaar tussen. Maar de 1e is tam en de andere krijg ik ook absoluut niet tam dusja het wil niet zeggen omdat je de ene later koopt dan de anderen dat die zoveel sneller tam zal worden..