tortel duiven

Gestart door richmomo, juli 26, 2008, 13:50:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

richmomo

de buren van ons hebben tortel duifjes en die willen ze zo laten vliegen nu
is mijn vraag kunnen ze ook in een grote voliere met valk gras en bourke parkieten

roha

Naar mijn weten zijn tortelduifjes met veel soorten dieren/vogels te combineren. Ze bekommeren zich niet echt om andere diersoort (vredelievende vogels), ook in de broedtijd.
Ik weet in ieder geval zeker dat ze met Valkparkieten kunnen en Rosella's. Mijn oom had deze combinatie in een buitenvoliere, maar hij had geen Bourkeparkieten naar mijn weten.

Safrena

Hey richmomo

Persoonlijk zou ik dus nooit duiven, of tortelduiven of gelijk welk soort duiven bij parkieten doen

Duiven dragen namelijk altijd ziektes bij zich, die enkel onder controle kunnen gehouden worden met regelmatig medicijnen te geven.
Ik weet persoonlijk van mensen in de duivensport en kwekers dat regelmatig kuren nodig is bij duiven om ze ziekte vrij te houden

Vele groetjes

roha

Dit geldt meer voor rots/postduiven.
Zelf heb ik tortelduifjes gehad en ook samen met parkietjes. De duif verbleef wel in z'n eigen hok buiten, maar was regelmatig binnen met de grasparkietjes (aan het spelen).
Daarnaast heeft diezelfde oom vroeger de combi grasparkieten en tortelduifjes en diamantduifjes gehadnin een buitenvoliere.

Dolce

ah... wat lief roha!! ik ben echt gek op duifjes! (terwijl iedereen hier ze verafschuwd)je kan ze ook heel tam maken hoorde ik , hoewel ik liever parkieten poep dan duiven poep op mijn schouder heb haha

maar bij ons bij de kinderboerderij hebben ze ook een voilere met duiven en grasjes dus het moet vast goed gaan, hoewel safrena ook wel een punt heeft dat duiven heel veel bacterien hebben :(

roha

#5
offtopic:
Citaat van: Dolce op juli 28, 2008, 00:31:54
ah... wat lief roha!! ik ben echt gek op duifjes! (terwijl iedereen hier ze verafschuwd)je kan ze ook heel tam maken hoorde ik , hoewel ik liever parkieten poep dan duiven poep op mijn schouder heb haha

Inderdaad, deze duifjes kunne erg tam worden. Ik heb er 1 gehad die zelfs 'verliefd' op me was. Zo gauw hij me zag, begon hij al koerend ij het hof te maken en op mijn hoofd te springen.
De poep van een tortelduif valt reuze mee, ietwat groter dan van een parkiet, maar best hard.  :-X

Safrena

Citaat van: Dolce op juli 28, 2008, 00:31:54
ah... wat lief roha!! ik ben echt gek op duifjes! (terwijl iedereen hier ze verafschuwd)...
Hey Dolce

Ik verafschuw geen duiven, ze broeden hier wel bij mij achteraan en vind het zo leuk om die kleintjes geboren te zien worden op te groeien.
Ik blijf gewoon realistisch, duiven dragen ziektes met zich mee, en hou ze daarom liever uit mijn buurt en uit de buurt van mijn lierverdjes.

@roha

En ja ook tortelduiven dragen deze bacterie met zich mee, een duif is een duif en iedere duif ook de tortelduif heeft regelmatig een kuur nodig om dat de onderdrukken zodat ze geen andere vogels (mensen) ziek maken

Vele groetjes

Dolce

Citaat van: Safrena op juli 28, 2008, 10:44:56
Hey Dolce

Ik verafschuw geen duiven, ze broeden hier wel bij mij achteraan en vind het zo leuk om die kleintjes geboren te zien worden op te groeien.
Ik blijf gewoon realistisch, duiven dragen ziektes met zich mee, en hou ze daarom liever uit mijn buurt en uit de buurt van mijn lierverdjes.

hey ik bedoelde niet hier op het forum, dus niks tegen jou! maar hier in het dorp, omdat er nogal veel van zijn en ze zo'n 'herrie' maken.

roha

Mijn tortelduiven zijn in gevangenschap geboren en het zijn geen turkse tortels, zoal je die in het wild ziet, maar oost-indische/javaanse (lach) duiven, ook wel de tamme tortelduif genoemd en heb zelf nog nooit problemen gehad met mijn vogels wat dit betreft. Ook nooit van mijn oom gehoord, deze man was heel bedreven met zijn dieren. Daarnaast zie je zoals Dolce zelf al aangaf in de kinderboerderijen deze combinatie erg vaak te zien.

Misschien is het een idee om samen met de buren een test te laten uitvoeren bij een voglearts bij de duiven, om te zien hoe gezond ze zijn?

In ieder geval zijn de meningen verdeeld. Misschien komen er nog meer reacties.

Safrena

#9
Citaat van: roha op juli 28, 2008, 17:40:57
.... Ook nooit van mijn oom gehoord, deze man was heel bedreven met zijn dieren. ....

Misschien is het een idee om samen met de buren een test te laten uitvoeren bij een voglearts bij de duiven, om te zien hoe gezond ze zijn?
...
hey Roha

Ik zeg niet dat je oom niet goed omgaat met zijn diertjes, integendeel  ;)
Maar ik weet van een vogelarts dat iedere duif deze bacterie bij zich meedraagt, en daar zijn tortelduiven geen uitzondering van, iedere duif heeft dan ook  altijd een kuur nodig hebben om deze te onderdrukken, zeker als je die bij andere vogels wil gaan houden.

Citaat van: roha op juli 28, 2008, 17:40:57
... Daarnaast zie je zoals Dolce zelf al aangaf in de kinderboerderijen deze combinatie erg vaak te zien...

Over dit ga ik niet in discussie gaan, ik weet alleen voor mezelf dat ik ze dus nooit samen bij mijn grasparkietjes zou laten. Ik wil dat risico gewoon niet nemen.

Vele groetjes

richmomo

we denken er nog even over na want ja dat de grasjes ziek worden moet ook niet. ze kunnen ook nog niet uit het nest worden nog gevoerd door moeders. maar ze zijn wel erg schattig.......

misschien dat we er twee in willen doen en als die wel dood gaan dan niet weer